موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی محصولات لبنی

a/88723 :کد

0

۳۴ واحد فعال و نیمه فعال لبنی در استان گلستان وجود دارد

  ﺳﻪشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ — ۰۹:۰۹
تعداد بازدید : ۳۵۵   
 تحلیل ایران -۳۴ واحد فعال و نیمه فعال لبنی در استان گلستان وجود دارد

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان گفت: ۳۴ واحد فعال و نیمه فعال لبنی در استان گلستان داریم که از این تعداد ۹ واحد غیر فعال است.

به گزارش تحلیل ایران از گرگان، منصور قلیچلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مشترک مدیران کارخانجات تولید کننده محصولات لبنی و شرکت‎های عامل فروش با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در خوشه لبنی استان گلستان 42 کارخانه لبنی از طریق جهاد کشاورزی و سازمان صنعت و معدن شناسایی شده بود اما حقیقت این است که تنها 30 مورد از این کارخانه‎ها فعال هستند و 12 مورد از این کارخانه‎ها از چرخه تولید خارج شده و این برای وضع صنعتی در استان گلستان یک هشدار است.


وی با بیان اینکه خوشه فرآورده‎های لبنی در استان گلستان از آذر سال 1392 آغاز به کار کرد، تصریح کرد: 34 واحد فعال و نیم فعال لبنی در استان گلستان داریم که از این تعداد 9 واحد غیر فعال است و امیدواریم با ارائه تسهیلات به این بخش‎ها فعال شوند.

قلیچلی ابراز داشت: خوشه مجموعه از کسب و کارهایی است که یک چالش و هدف مشترک دارد و برای اینکه بتوانیم خوشه را دنبال کنیم باید ابتدا روند بین‌المللی، کشوری و استانی را بررسی و مطالعه کنیم.

وی یادآور شد: با بررسی و مطالعه صنایع مختلف جهان، در سال نخست فعالیت خوشه لبنیات در گلستان یک برنامه عملیاتی در نظر گرفتیم و بر اساس این برنامه‎ریزی به دنبال راه‎اندازی وب سایت، ایجاد نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‎های لبنی و ماشین آلات کشاورزی، برگزاری همایش ملی صنایع غذایی با محوریت فرآورده‎های لبنی، پروژه کاهش ضایعات در صنایع لبنی، تهیه و انتشار نشریه خوشه، برگزاری تور بازدید از خوشه‎ها و شرکت‎های موفق، برگزاری دوره آموزشی استانی با استانداردهایی ملی و بین‌المللی، تهیه کاتالوگ و بروشور مشترک از خوشه، تهیه برنامه‎های رادیویی و تلویزیونی، ارزیابی کیفی مراکز جمع‌آوری شیر استان بودیم.


عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان خاطرنشان کرد: برنامه‎های سال دوم خوشه در استان به گونه‎ای بود که به دنبال هم‎افزایی اجتماعی با برنامه‎های سال نخست بودیم و بر این اساس برگزاری تور داخلی برای کارشناسان و مدیران لبنی استان گلستان، برگزاری دوره آموزش کنترل آلودگی شیر و فرآورده‎های لبنی، برگزاری تور نمایشگاهی آیفود و واحدهای لبنی استان خراسان، برگزاری دوره آموزشی کاهش آلودگی زیست محیطی در صنایع لبنی، ایجاد سندیکاری ماشین‎های یخچالدار، ایجاد برند حلال در صنایع لبنی، تهیه برنامه‎های رادیویی و تلویزیونی، چاپ نشریه و برگزاری دوره‎های آموزشی را اجرا کردیم.


قلیچلی با بیان اینکه در طی دو سال نخست فعالیت خوشه به دنبال این بودیم که ارتباط دوستان بین شرکت‎ها و کارشناسان لبنی در استان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در سال سوم برنامه‎های خوشه به گونه‎ای صورت گرفت تا سرمایه‎های اجتماعی را به میدان تولید بکشانیم.

وی به راه‎اندازی شورای راهبری خوشه در استان اشاره کرد و گفت: برگزاری کمیته استانی خوشه، پروژه کاهش مصرف انرژی در صنایع لبنی در این راستا تشکیل شد.


صادرات محصولات لبنی استان گلستان با برند مشترک


عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان ابراز داشت: در 24 فروردین ماه نخستین جلسه خوشه فرآورده‎های لبنی استان گلستان برگزار شد و با برگزاری این جلسه در صدد ایجاد کنسرسیوم صادراتی فرآورده‎های لبنی استان گلستان بودیم، افزود: نخستین جلسه داوطلبان ایجاد کنسرسیوم صادراتی فرآورده‎های لبنی را در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار کردیم تا در زمان صادرات فرآورده‎های لبنی استان از شرکت‎های مختلف با یک برند مشترک در کشورهای همسایه عرضه شود.

قلیچلی افزود: کنسرسیوم صادراتی یک کار جدیدی در استان و کشور است و تمام خوشه‎ها در تلاش هستند که به این کنسرسیوم مشترک برسند و امیدوار هستیم که در استان چند کنسرسیوم در استان گلستان داشته باشیم.

وی ابراز داشت: می‎توانیم هر چند واحد تولیدی را با یک طراحی مشترک برای صادرات بین‌المللی یکی کرد تا محصولات لبنی صادراتی با یک فرم در بازار جهانی عرضه شود.


راه‎اندازی شبکه فروش فرآورده‎های لبنی در گلستان

 

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان با اشاره به راه‎اندازی شبکه فروش فرآورده‎های لبنی استان گلستان گفت: این شبکه فروش یکی از دستاوردهای خوشه لبنی بوده که باعث شده شرکت‎های لبنی استان بتوانند با یک برنامه مشترک نسبت به فروش اقدام کنند.

قلیچلی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان همواره به بیماری‎های ناشی از کم مصرف کردن لبنیات تاکید دارد، افزود: کشورهای اروپایی هر نفر 400 کیلوگرم لبنیات مصرف می‎کنند و متوسط دنیا 150 کیلوگرم بود و در ایران نیز قرار بود در سال 1393 به این میزان برسیم اما میانگین مصرف در کشور خوشبینانه 70 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه مصرف محصولات لبنی در کشور بسیار پایین و در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: انتظار این است اصحاب رسانه استان گلستان به اهتمام بیشتری نسبت به این مهم بپردازند.

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان خاطرنشان کرد: اهمیت مصرف لبنیات بر همه پر واضح است اما باید بیندیشیم چرا مصرف لبنیات در ایران در طی سال‎های گذشته کاهش پیدا کرده است.

قلیچلی با بیان اینکه در طی سال‎های گذشته از سوی وزارت بهداشت بیان شد که در محصولات لبنی روغن پالم مصرف می‎شود، گفت: این حرف غیر کارشناسانه بود و همه کارشناسان مصرف روغن پالم را در محصولات پرچرب قطعی دانستند اما این بدان معنی نبود که در محصولات کم چرب نیز از روغن پالم استفاده شده است.

وی با بیان اینکه باید به صورت موردی به این موضوعات پرداخته می‎شد، ابراز داشت: فرهنگ جامعه امروز به سمت محصولات لبنی سنتی رفته است و باید به این توجه داشت که این محصولات باعث شیوه تب مالت شده‎اند.

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان ابراز داشت: در کارخانه‎های صنعتی شیر به صورت استرلیزه و پاستوریزه عرضه می‎شود و دستگاه باکتریفیوژ باکتری‎های مضر شیر را از بین می‎رود.

قلیچلی یادآور شد: تاکید ما این است که مردم از محصولات لبنی استرلیزه و پاستوریزه استفاده کنند چرا که نظارت مستمر بر صنایع لبنی استان وجود دارد و بهداشت این محصولات تضمین شده است.

وی به افزایش قیمت شیر در کشور و تاثیر آن بر کاهش مصرف محصولات لبنی در جامعه اشاره کرد و گفت: ارائه محصولات با کیفیت و عرضه با قیمت کارخانه از موضوعاتی است که می‎تواند در کاهش قیمت محصولات شیر مثمرثمر باشد.


عرضه مستقیم فرآورده‎های لبنی استان گلستان در فروشگاه‎ها تعاونی دولتی


عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان خاطرنشان کرد: عرضه مستقیم فرآورده‌های لبنی با قیمت ویژه از موضوعات دیگری است که در خوشه لبنی استان در حال پیگیری است و شرایط آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

قلیچلی با بیان اینکه عرضه مستقیم در حال حاضر در چند فروشگاه تعاونی دولتی در سطح استان در حال انجام است، گفت: با اداره کل استاندارد نیز نامه‌نگاری صورت گرفته تا بر کیفیت محصولات این فروشگاه‎ها نظارت داشته باشد.

وی بیان داشت: افزایش مصرف لبنیات در جامعه و افزایش فرهنگ مصرف و کاهش قیمت، فروش محصولات لبنی استان و فروش به قیمت تولید کارخانه با عرضه مستقیم از اهداف ما در عرضه مستقیم در فروشگاه‎های استان گلستان است.

منبع:فارس

                               

محصولات     لبنیات     گلستان            


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :