موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/111455 :کد

معاون آموزش و پرورش استان مرکزی:

۱۳۵۰ نفر از اولیا بی‌سواد در سامانه ثناد استان مرکزی شناسایی

  ﺳﻪشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ — ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۲۹۶   
 تحلیل ایران -۱۳۵۰ نفر از اولیا بی‌سواد در سامانه ثناد استان مرکزی شناسایی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: ۱۳۵۰ نفر از اولیای بی‌‌سواد براساس سامانه ثناد سال ۹۴ و ۹۵ از میان دو هزار و ۷۰۰ اولیای بی‌سوادی که توسط سازمان نهضت سوادآموزی کشور اعلام شده بود شناسایی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: ۱۳۵۰ نفر از اولیای بی‌‌سواد براساس سامانه ثناد سال ۹۴ و ۹۵ از میان دو هزار و ۷۰۰ اولیای بی‌سوادی که توسط سازمان نهضت سوادآموزی کشور اعلام شده بود شناسایی و جذب شدند.


به گزارش تحلیل ایران، علی‌محمد غلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی برگزار شد با اشاره به طرح شناسایی، جذب و آموزش اولیای دانش‌آموزان اظهار داشت: این طرح که توسط سامانه ثناد که همان ثبت نام دانش‌آموزی است به شناسایی و اخذ مدارک اولیای بی‌سواد و جذب آنها برای آموزش می‌پردازد خوشبختانه در استان مرکزی توانسته است هزار و 350 نفر از اولیای بی‌سواد از میان 2700 اولیای بی‌سواد را شناسایی، جذب و تحت پوشش قرار دهد که الان کلاس‌های آموزشی آنها درحال برگزاری است و انشاءالله در خردادماه پایان می‌یابد.

 

وی افزود: امیدواریم بتوانیم باقی‌مانده اولیای بی‌سواد که اغلب کم‌کاری دارند در این زمینه و آمار آنها در سامانه براساس کد ملی وجود دارد را در مدت‌زمان باقی‌مانده شناسایی، جذب و تحت پوشش قرار دهیم تا آمار اولیای بی‌سواد را تا پایان سال تحصیلی 96-95 به صفر برسانیم.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: امسال علاوه بر طرح شناسایی، جذب و آموزش اولیای دانش‌آموزان، طرح دیگری به‌نام طرح سوادسنجی را داشتیم که در آن به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم، طرح سوادسنجی در ندامتگاه‌های استان درحال اجرا است زیرا متاسفانه بین انجام جرم و بزه با سطح سواد ارتباط مستقیمی وجود دارد و معمولا افراد کم‌سواد و بی‌سواد مرتکب جرم می‌شوند، بنابراین طرح سوادسنجی در سطح وسیعی در زندان مرکزی اراک، اردوگاه کاردرمانی اراک، زندان مرکزی ساوه و ندامتگاه خمین درحال اجرا است و از این افراد به‌صورت زنده امتحان گرفته می‌شود.

 

غلامی بیان کرد: پس از تعیین میزان سواد، این افراد را در سه سطح سوادآموزی که شامل افرادی است که بی‌سواد مطلق هستند و پس از گذراندن این دوره مدرکی معادل سوم ابتدایی به آنها اعطا می‌شود، تحکیم که شامل افرادی می‌شود که در گذشته دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند اما به‌سبب فاصله گرفتن دوباره به بی‌سوادی برگشته‌اند که در این زمینه 500 عنوان کتاب به زبان ساده و براساس آخرین نیازها اعم از مهارت‌های زندگی، سواد رسانه‌ای و غیره تهیه شده است و سطح انتقال که شامل 600 ساعت آموزش به‌مدت پنج تا 6 ماه می‌شود و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است دسته‌بندی می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: طرح سوادسنجی طرح بسیار خوبی است که ادامه دارد، هم‌اکنون نخستین دوره سوادسنجی تمام شده است، خیلی از افراد که محکومیت آنها ادامه دارد وارد سطح انتقال شده‌اند و افرادی هم که محکومیت آنها تمام شده است و دیگر در ندامتگاه نیستند می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد: طرح‌های خوب دیگری درحال اجرا داریم از جمله طرح مسابقه انشانویسی تحکیم و انتقال سوادآموزان با محوریت پرسش مهر رئیس جمهوری که موضوع امسال خشونت بود و اینکه چرا خشونت هست و برای مقابله با آن باید چه کرد، همچنین طرح خواندن با خانواده که کتاب‌هایی در این راستا با عنوان‌های مختلف به چاپ رسیده و دراختیار افراد قرار گرفته است که محتوای آنها به یادگیری مهارت‌های اساسی زندگی کمک می‌کند.

 

غلامی خاطرنشان کرد: همین‌طور طرح چهره‌های موفق سوادآموزی را داریم که افرادی هستند که از پایین‌ترین سطح شروع کرده‌اند و الان در مدارج بالای دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

محتوای کتاب‌های آموزشی در ندامتگاه‌ها با بیرون از آن فضا متفاوت است


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به کتاب‌های آموزشی که در ندامتگاه‌ها تدریس می‌شود گفت: در ندامتگاه‌ها محتوای کتاب‌ها با محتوای کتاب‌های بیرون متفاوت است و گروهی که محتوای این کتاب‌ها را تعیین می‌کنند گروهی بسیار تخصصی هستند که مواردی مانند داشتن عزت نفس، مهارت نه گفتن و موارد این‌چنینی را در کتاب‌ها می‌گنجانند و درمجموع محتوایی که در این کتاب‌ها است به افراد آموزش می‌دهد شما انسان هستید و نباید به سمت جرم و بزه بروید که نتیجه مطلوب آموزش این کتاب‌ها در تغییر نوع رفتار بزهکاران به‌طور کامل مشخص است.

 

غلامی افزود: 170 نفر تاکنون در زندان شناسایی شدند که از این تعداد 120نفر کم‌سواد که در دوره تحکیم و انتقال و 50 نفر بی‌سواد مطلق هستند که تحت آموزش قرار گرفته‌اند و عمده آن در اراک و ساوه است.

 

استان مرکزی دارای 5 هزار بی‌سواد است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تعداد بی‌سوادان استان مرکزی گفت: در استان مرکزی زیر پنج هزار بی‌سواد داریم که در سال 96 و درنهایت در سال 97 بی‌سوادی را به صفر می‌رسانیم، البته فعالیت‌های سوادآموزی شامل افراد بی‌سواد 10 تا 49 ساله است و بالای 49 سال از حوزه سوادآموزی خارج شده‌اند.

 

غلامی تصریح کرد: براساس آمار رئیس سازمان نهضت از سرشماری سال 90 بالغ بر چهار میلیون نفر بی‌سواد براساس خوداظهاری افراد در کشور داشته‌ایم که در مدت زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده است این آمار به یک میلیون و 138 هزار نفر رسیده است.

وی بیان کرد: عامل اصلی بی‌سوادی در استان مرکزی مهاجرپذیر بودن برخی از شهرستان‌های این استان است که از حدود 10 استان مهاجر داریم که اغلب برای اشتغال به شهرهایی مانند زرندیه و مامونیه مهاجرت کرده‌اند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: براساس آمار غیررسمی سال 90، 35 تا 40 هزار نفر بی‌سواد طبق خوداظهاری افراد در استان وجود داشته است که الان این آمار به زیر 10 هزار نفر رسیده اما براساس واقعیت‌های موجود این آمار در حدود پنج هزار نفر است.

امسال 500 نفر از اتباع بیگانه در استان مرکزی تحت آموزش قرار گرفته‌اند

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اتباع بیگانه گفت: در مدت زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده است بالغ بر 50 هزار نفر از اتباع بیگانه در سراسر کشور مورد آموزش قرار گرفته‌اند که البته سهم استان مرکزی بسیار کم بوده است و تنها در اراک، ساوه و دلیجان اجازه تشکیل کلاس داشتیم و امسال 500 نفر از این اتباع بیگانه در استان مرکزی را تحت آموزش قرار دادیم که استقبال خوبی از اینکار شد.

غلامی عنوان کرد: اگر سرشماری مهر 95 را به دست ما برسانند نرخ واقعی سواد و تعداد بی‌سوادان را می‌شود تخمین زد اما طبق آمار نهضت سوادآموزی کشور، نرخ سواد استان مرکزی بالای 97 درصد است و بین استان‌های کشور جزو سه تا چهار استان کشور هستیم یعنی بعد از یزد، اصفهان و آذربایجان شرقی قرار داریم.

وی افزود: در اینکه تعداد بی‌سوادان استان چه تعداد بوده جای اشکال است زیرا آمارها متعلق به سال 93 هستند و اگر بتوانیم به آمار مهر 95 دست پیدا کنیم می‌توانیم آمار واقعی را به تفکیک شهرستان‌ها به دست آوریم، درحال حاضر شهرهای آشتیان، تفرش، محلات و سربند به‌ترتیب دارای کم‌ترین بی‌سوادی و شهرهای اراک، ساوه، خمین و خنداب دارای بیش‌ترین تعداد بی‌سوادی و کم‌سوادی هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: از آنجایی که نرخ بی‌سوادی به‌جا مانده از زمان طاغوت برای کشور مسلمان و به‌ویژه انقلابی مانند ایران نگران‌کننده بود در 7 دی‌ماه سال 58 براساس صدور فرمانی از سوی امام خمینی(ره) این روز به‌نام روز سوادآموزی و به منظور محو بی‌سوادی نام گرفت و تا امروز فعالیت‌های چشم‌گیری در این زمینه انجام شده است.

غلامی تصریح کرد: شورای پشتیبانی سوادآموزی چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود که در آن از دستگاه‌هایی که بیش‌ترین همکاری را در راستای برطرف کردن بی‌سوادی در استان داشتند تجلیل می‌شود که از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، صدا و سیما، مدیریت شعب بانک کشاورزی، فرماندهی نیروی انتظامی و خانه سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد.

 
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :