موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/121508 :کد

توریسم ریلی در نوروز شکوفاتر می شود

سوت قطار در سکون دشت های سبز و جنگل های هیرکانی

  یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶ — ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۹۱   
 تحلیل ایران -سوت قطار در سکون دشت های سبز و جنگل های هیرکانی

ریل ها همچون نردبانی دشت های سرسبز را با سفر به طولانی ترین تونل خاورمیانه در سوادکوه وارتفاعات بالادست مازندران پیوند می دهد و روزهای خوشی را برای گردشگری ریلی در نوروز رقم زده اند.

ریل ها همچون نردبانی دشت های سرسبز را با سفر به طولانی ترین تونل خاورمیانه در سوادکوه وارتفاعات بالادست مازندران پیوند می دهد و روزهای خوشی را برای گردشگری ریلی در نوروز رقم زده اند.


به گزارش تحلیل ایران  همپای نوروز روزانه تا پنج هزار مسافر نوروزی با ۹ رام قطار در مازندران جابجا می شود و با  صدای اولین سوت قطار که در سکون خواب‌آلود دره‌هایی مازندران می پیچید، گردشگری ریلی در مسیر تازه‌ای از حیات قرار می گیرد.

 

در روزگاری که در بسیاری از مناطق، مهم‌ترین وسیله حمل‌ونقل حیوانات رام شده بود، در اینجا، ریل‌ها همچون نردبانی رفتن از ارتفاع دویست متری دوگل تا دو هزار متری گدوک را در چند دقیقه ممکن، از مسیرهای ناگذر گذر کردند و بدین سان، شهرها و روستاها به هم نزدیک شدند و ارتباطات گسترش یافت و دادوستدها رونق گرفت.

 

اکنون و پس از دهه‌های متمادی که از عمر این ریل‌ها می گذرد و انواع سریع‌تر وسایل حمل‌ونقل نیز ظهور یافته‌اند، این ریل‌ها هنوز نه‌تنها می‌توانند وسیله‌ای برای عبور باشند که می توانند محمل دیگری برای رشد و توسعه مازندران شوند.

 

گشت‌وگذاری با قطار، همگام با فراز و نشیب ریل‌ها درگذر زمان و مکان. سفری از میان جنگل‌های هیرکانی با زیبایی‌های طبیعی چشم‌نوازش، بر فراز دره‌ها و از روی پل‌هایی که هر کدام در نوع خود، جاذبه‌ای تاریخی و معماری محسوب می‌شوند؛ پل دوآب و تلفیق معماری ایرانی و اروپایی‌اش، پل ورسک و شاهکار مهندسی‌اش. سفری در دل کوه‌ها با طولانی‌ترین تونل خاورمیانه، تونل گدوک با طول بیش از ۲۸۸۰ متر. نظارهٔ سه خط طلا که قطار با سه چرخش در دل کوه‌ها، از پای کوه بر فراز آن می‌رسد.

بهمن آقایی یک فعال حوزه گردشگری به خبرنگار مهر می‌گوید: اولین امری که در حوزه گردشگری باید به آن توجه کرد، استفاده  از زیرساخت‌های موجودی است که بدون استفاده مانده است، یکی از این امور در مازندران می‌تواند گردشگری ریلی باشد که زیرساخت‌های عمرانی و پتانسیل‌های طبیعی آن در شهرستان موجود است، همچنین، امروزه گردشگران، به‌خصوص طبیعت گردان و بوم‌گردان، به این نوع گردشگری تمایل بسیاری دارند.

به بیان وی، گردشگری ریلی نقطه عطفی در گردشگری استان خواهد شد و می‌تواند عامل مهمی در اشتغال‌زایی افراد بومی بدون ایجاد تغییرات منفی و تخریبی در محیط‌زیست منطقه باشد، چراکه تداوم چنین گردشگری منوط به حفظ محیط‌زیست و میراث تاریخی منطقه است، همچنین، در این نوع گردشگری، علاوه بر شناساندن جاذبه‌های مسیر ریلی، این امکان وجود دارد که در ایستگاه‌های راه‌آهن نیز غرفه‌هایی برای صنایع‌دستی داشته باشیم تا گردشگران بافرهنگ بومی منطقه نیز آشنا گردند.

 

 

                               

مسافر     حمل و نقل     ارتفاع     مازندران        


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :