موضوعات ‌مرتبط: سیاسی کارخانه ارج

a/78933 :کد

ارج، کارخانه خاطره ها به خاطره ها پیوست

مهدی جهانتاب

  شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۸:۰۴
تعداد بازدید : ۲۳۵   
 تحلیل ایران -ارج، کارخانه خاطره ها به خاطره ها پیوست

اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور که نامی آشنا برای تمام مردم ما دارد و کمتر شخصی با تولیدات آن بیگانه است به دلیل تشدید مشکلات تولید رسماً از هفته گذشته تعطیل شد.

ارج را ارج ننهادند

آن روزها شاید ارجمند نمی‌دانست ۸۰سال بعد مدیران وقت کشور تصمیم می‌گیرند زمین‌های این کارخانه را در جاده مخصوص کرج برای فعالیتی دیگر در نظر بگیرند و این کارخانه را تعطیل کنند. ارج که یکی از برندهای خوشنام ایران طی هفت دهه گذشته بوده، در سال ۱۳۱۶ با ساخت ابزار صنعتی به چرخه تولید گام نهاد و با تولید کولر آبی و یخچال به سوی ساخت لوازم خانگی پیش رفت. شاید به خاطر برخی باشد که محصولات این کارخانه در جاده مخصوص کرج به نمایش گذاشته شده بود و نمونه‌ای از تولید ایرانی به شمار می‌رفت.

 

داوود میرخانی رشتی، مدیر‌عامل ایران خودرو در دهه ۶۰ درباره این شرکت می‌نویسد؛ مدیرعامل ارج ایده مهندسی‌ ـ‌ صنعتی داشت و با روش‌های مهندسی کار می‌کرد.‌


شاید به همین دلیل بود که محصولات ارج نسبت به سایر رقبایش در بازار اقبال بیشتری به دست آورد. ارج پس از آن‌که مصادره شد، مانند سایر شرکت‌های مصادره‌ای زیرمجموعه سازمان صنایع ملی شد. کارخانه ارج از اول فروردین ۱۳۵۲ به شرکت سهامی عام‌‌تبدیل و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد.

 

در دهه ۷۰ مدیران دولتی این شرکت با اختلاس ۲۰ میلیارد تومانی پرونده مالی این شرکت را به فساد کشیدند تا برای مدتی ارج با حاشیه‌هایی روبه‌رو شود. پس از آن اختلاس ارج هرگز ارج نشد و دیگر آن شهرت گذشته را نداشت.

 

ارج که اولین و بزرگ‌ترین برند لوازم خانگی کشور بود و از کولر گرفته تا یخچال و بخاری تولید می‌کرد و ایرانیان بخوبی حرف «ج» کشیده آن‌را به خاطر دارند، در حالی که می‌توانست بازارهای اروپایی را نیز به تسخیر خود درآورد، امروز متاسفانه به سایر برندهای مرده پیوست .این شرکت نیز به سرنوشت کفش‌های ملی، بلا و وین و نساجی مازندران و چیت ری تبدیل می‌شود. ارج که روزگاری در بالاترین سطح فناوری محصول تولید می‌کرد، نفس‌هایش ایستاد و سکته آخر را هم زد.

اما کاش بجای تغییرات پی‌در‌پی مدیریتی، آشفتگی و بلاتکلیفی از این برند معروف و نوستالژیک برای آن کاری میکردند .

 

مرگ برندهای ایرانی،چرا و چگونه ؟

متاسفانه «برندکشی» در ایران جان گرفته است. برندهای ایرانی در حالی که می توانستند هر کدام سفیر ایرانیان در اقصی نقاط دنیا باشند، به نوبت در صف «مرگ» قرار گرفته اند تا دیگر به جز نام و نشان و خاطره یی در آلبوم صنعت کشور و حتی دنیا چیز دیگری به یادگار نگذارند. ده ها نام به جا مانده از انقلاب صنعتی ایران همچون «ارج»، «آزمایش»، «نساجی مازندران»، «پارس الکتریک»، «هپکو»، «کفش ملی» و…هر کدام حکایت از مردانی دارد که آجر به آجر ساختمان های جاده مخصوص کرج را روی هم گذاشتند و بزرگ ترین اتوبان صنعتی کشور را ساختند.


اینک این اتوبان به جای آنکه به میراث فرهنگی صنعت کشور تبدیل شود، یک به یک توسط سازمان های مختلف خریداری می شود تا شاید به صورت پارکینگی برای خودروسازان درآید یا اینکه با تغییر کاربری به مجتمع های مسکونی تبدیل شود. سید جعفر امینی، مدیرعامل سابق پارس الکتریک، دلیل مرگ برندها در ایران را فقدان سازمان میراث فرهنگی صنعت کشور می داند و می گوید اگر می دانستیم برندها چه هویتی برای ما رقم می زنند، چنین ساده نظاره گر مرگ آنها نبودیم.


برندهایی که نام برده شد تنها چند نمونه از برندهای معروف کشور هستند که مرگ آنها نزدیک شده است یا متاسفانه در گورستان خاطرات دفن شده اند.در کنار این برندها چندین نام بزرگ دیگر که می توانستند نام ایران را در صدر صنعت دنیا قرار دهند، امروز قرار است تغییر کاربری دهند یا احتمالاً برای کارکنان کارخانه یی دیگر به آپارتمان تبدیل شوند.


تابوت برندهای ایرانی در حالی یک به یک از جلوی چشم دولتمردان به گورستان برده می شود که کشورهای دیگر برندسازی را در دستور کار خود قرار داده اند. گرچه مرگ هر برند معروف ایرانی خوشحالی رقبای چینی و کره‌ای تازه به دوران رسیده را دارد و تلاش عده ای برای تعطیلی سایر برندها ی دوست داشتنی این سرزمین اما شاید ما رسانه هابتوانیم تلنگری ایجاد کنیم و برندهایی را که هنوز نمرده اند را از مرگ نجات دهیم.


پایان

                               

  مهدی جهانتاب
 
  آدرس ایمیل : Mehdi.jahantab@gmail.com
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده : مسجد و درس فراموش نشه...
کارخانه     لوازم خانگی     شرکت ارج            


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :