موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی هواپیمایی

a/100828 :کد

چرا در فرودگاه امام خمینی شاهد برخورد هواپیماها هستیم؟

تحلیل ایران

  جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ — ۰۱:۴۰
تعداد بازدید : ۸۷۴   
 تحلیل ایران -چرا در فرودگاه امام خمینی شاهد برخورد هواپیماها هستیم؟

تا به حال در فرودگاه بین المللی امام خمینی با کد یاتا IKA شاهد چندین برخورد بین هواپیماهایی بوده‌ایم که در حال تاکسی کردن یا پوش بک بوده‌اند. آیا می‌توان مسئولیت همه این حوادث را برعهده خلبانان و یا م

 
تا به حال در فرودگاه بین المللی امام خمینی با کد یاتا IKA شاهد چندین برخورد بین هواپیماهایی بوده‌ایم که در حال تاکسی کردن یا پوش بک بوده‌اند. آیا می‌توان مسئولیت همه این حوادث را برعهده خلبانان و یا مارشالرها قرار داد؟

رؤیا خسروی نوشت: برخورد هواپیمای شرکت آلیتالیا با هواپیمای لوفتانزا (حدود شش سال قبل )، تصادم بوئینگ ۷۳۷ عمان ایر با ایرباس ماهان، برخورد دو ایرباس ایران ایر و ماهان در صبح روز ششم مهرماه ۹۵، آیا همگی می‌توانند ناشی از عدم دقت کنترلرها در برج مراقبت و یا خلبانان و مارشالرها باشند؟

پاسخ این سؤال بدیهی است. هرچند حادثه اخیر ناشی از فقدان واچ من‌ ها و اجازه  بی‌موقع برج مراقبت برای پوش بک ایرباس ماهان بود اما قطعا این افراد در همه موارد حادثه‌ساز نبوده‌اند. بنابراین چه کسانی خالق این وقایع تلخ و وارد کننده خسارات قابل توجه به بدنه هواپیماها هستند؟

باید در جواب گفت، مهندسین ساخت فرودگاه امام که از تخصص کافی برخوردار نبوده‌اند و حتی از مشاوران خارجی نیز بهره نبرده‌اند مسئولیت این حوادث را برعهده دارند. متأسفانه در احداث فرودگاه امام خمینی هیچ‌کدام از استانداردهای یک فرودگاه بین المللی رعایت نشده است.در واقع این فرودگاه شبیه به هیچ‌یک از فرودگاه‌های دنیا نیست. برخلاف اسم بزرگی که دارد (منظورم شهر فرودگاهی است) همانند یک اتاق است که در آن چند درب به عنوان گیت پرواز، کنار هم با فاصله نزدیک تعبیه شده که باعث می‌شود وقتی دو هواپیما در دو گیت مجاور تاکسی کنند فاصله بال‌های آنها به قدری نزدیک باشد که هنگام پوش بک، با یکدیگر برخورد کنند. از طرفی فضای کافی برای تاکسی کردن هواپیماها بین گیت‌های پروازی و باند فرود وجود ندارد به همین دلیل چند روز پیش، بوئینگ عمان ایر بخاطر برخورد ایرباس ماهان زمین گیر شد.

با مقایسه فرودگاه امام با فرودگاه‌های عملیاتی منطقه خاورمیانه به‌ویژه فرودگاه‌های جدید در حال ساخت ابوظبی، کویت و مسقط در می‌یابیم که در ساخت فرودگاه امام به هیچ عنوان فضای کافی برای قرار گرفتن دو هواپیمای چهارموتوره در مجاور هم پیش بینی نشده است. حتی یک هواپیمای باریک بدنه مثل بوئینگ ۷۳۷ نمی‌تواند در کنار یک هواپیمای چهارموتوره مثل ایرباس ۳۴۰ یا بوئینگ ۷۴۷ تاکسی کند. این یعنی یک فاجعه!

بدتر از این داستان غم انگیز، ماجرای ساخت ترمینال جدید سلام است که این پایانه هم مثل ترمینال فعلی ساخته شده و اصلا شبیه به یک فرودگاه نیست. با این توصیف، در آینده نیز باید منتظر برخوردهایی از این قبیل باشیم به‌طوری‌که ایرلاین‌های خارجی ترجیح خواهند داد در فرودگاه امام به جت وی متصل نشوند و مسافران خود را در فضای باز، از طریق پله پیاده کنند.

در خصوص حادثه امروز باید گفت برخلاف چشم‌انداز مسئولین این فرودگاه، که قصد دارند آن را به هاب بین المللی منطقه تبدیل کنند، متأسفانه از نیروهای متخصص و متعهد در بخش مراقبت پرواز و کادر زمینی فرودگاه، استفاده نشده است. ضعیف بودن ایمنی پرواز و عدم تعهد کادر زمینی در فرودگاه امام ریسک لندینگ هواپیماهای گرانقیمت خارجی را افزایش خواهد داد به‌طوری‌که ایرلاین‌های معتبر دنیا مایل به خرید روت (Route) از فرودگاه امام خمینی نخواهند بود.امید است با اصلاح الگوهای مدیریتی در بخش صنعت هوایی، شاهد حوادث تلخ نباشیم.

                               

  تحلیل ایران
  تحریریه تحلیل ایران
  آدرس ایمیل : info@tahlileiran.ir
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده :


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :