موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی راه و شهر سازی

a/102966 :کد

فرودگاه امام کشتارگاه هواپیما و فاقد امکانات لجستیکی است

تحلیل ایران

  جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ — ۱۴:۵۴
تعداد بازدید : ۹۲۹   
 تحلیل ایران -فرودگاه امام کشتارگاه هواپیما و فاقد امکانات لجستیکی است

آیا فرودگاهی که فقط آماده لندینگ پرنده های رده C است می تواند عنوان یک فرودگاه استاندارد را به خود بگیرد؟

آیا فرودگاهی که فقط آماده لندینگ پرنده های رده C است می تواند عنوان یک فرودگاه استاندارد را به خود بگیرد؟

 

نامه سرگشاده رؤیا خسروی به دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

 

وزیر محترم راه و شهرسازی ،جناب آقای دکتر عباس آخوندی

با سلام و احترام


طی یکماه گذشته سه تصادف در فرودگاه امام بوقوع پیوست و موجب تلف شدن سرمایه های ملی کشورمان گردید، که آخرین آن برخورد A320 قشم ایر به جت وی بود. اینجانب به عنوان کارشناس صنعت هوایی، دلسوزانه یادداشتهایی را از ششم مهرماه در نقد و اصلاح ساختار مهندسی و مدیریت این فرودگاه به رشته تحریر درآوردم اما متاسفانه با پاسخ های غیر علمی و بی ربط از سوی کنترلرهای برج مراقبت و مدیر ایمنی فرودگاه مواجه شدم.


فرودگاه امام که در زمان وزارت آقای خرمی تاسیس شد دارای حداقل استانداردها است، و نسبت به هواپیماهای دو راهرو ،  غیر استاندارد محسوب می گردد. مدیر ایمنی فرودگاه نیز در نامه خود اعتراف کرده است این فرودگاه ظرفیت هواپیماهای رده  C را دارد.


 جهت تنویر افکار عمومی، بطور خلاصه موارد زیر را به سمع و نظر حضرتعالی می رسانم:


1. بر اساس جلد یکم انکس چهارده ایکائو ،  این فرودگاه در حد استانداردهای ایرباس 320 ساخته شده است.


2. فاصله جت وی ها از یکدیگر و مساحت رمپ، صرفا با مژرمنت A320 تنظیم گردیده که البته بوئینگ 737 را نیز میتواند پذیرا باشد. اما گنجایش پرنده های رده D را ندارد.


3. سؤال مهم اینست: آیا فرودگاهی که فقط آماده لندینگ پرنده های رده C است می تواند عنوان یک فرودگاه استاندارد را به خود بگیرد؟ در پاسخ به این سؤال باید به هدف ساخت آن فرودگاه توجه کرد. طرح فرودگاه امام در سال 1351 با هدف ایجاد یک هاب بین المللی میان آمریکا و شرق آسیا، کشورهای خلیج و اقیانوسیه ساخته شد. پس از انقلاب نیز با همین هدف به بهره برداری رسید. آیا فرودگاهی که نمی تواند پذیرای ایرباس 330 باشد شایسته عنوان "استاندارد" است؟ بدیهی است بسیاری از پروازهای تهران به مقصد شرق، جنوب شرق و جنوب آسیا باید با پرنده هایی نظیر بوئینگ 777 و ایرباس 330 انجام شود ( مانند خط پروازی پرتردد تهران کوالالامپور). با این توصیف آیا بهینه سازی فرودگاه امام در راستای لندیگ و استند هواپیماهای خانواده A320 یک خیانت بزرگ به اقتصاد و صنعت هوانوردی و گردشگری ایران نیست؟


4. به دلائل زیر ایمنی زمینی در فرودگاه امام بسیار پائین است :الف. فضای مجاور هنگر ماهان تبدیل به قبرستان شده بطوریکه 15 عدد پرنده از رده خارج غول پیکر که 13 عدد آن فقط بدنه هستند، ریسک لندینگ را افزایش می دهند و از طرفی مانع توسعه فضای رمپ شده اند  و علاوه بر  این تردد پرنده ها را به آشیانه ماهان سخت می کنند. ب. آشیانه ایران ایر و ماهان فاصله کافی را ندارند وفضای جلوی آنها معلوم نیست برای این آشیانه ها است یا جزء رمپ محسوب می شوند.


5. طول مناسب باند برای لندینگ هواپیماهای رده D  نباید این تصور را برای مسئولین بوجود بیاورد که رمپ و اپرون نیز شایسته تاکسی و استند این نوع هواپیماها است.


6. چهار برخوردی که طی این دوازده سال در فرودگاه امام رخ داد زنگ های هشدار را برای شما و سایر مسئولین به صدا درآورده است. تا چند ماه دیگر پرنده های جدید را تحویل می گیرید. اگر فرودگاه را از لحاظ لوجستیکی آماده نکنید ، شاهد یک کشتارگاهی خواهید بود که سرمایه های چندصد میلیارد دلاری کشورمان را تلف می کند.


7. در یادداشت قبلی به احتمال برخورد هواپیماها اشاره کرده بودم که مدیر ایمنی فرودگاه ادعاهای بنده را با مغالطه رد کرد و دقیقا فردای آن روز پوش بک تراک برای آنکه A320 قشم ایر را بتواند بدون برخورد با هواپیماهای دیگر به عقب بکشاند، به جت وی زد.


8. مسأله زیباسازی. ساختمان ترمینال فعلی با دیواره بتنی ظاهر سازی شده است و حداقل یک روکش یو پی وی سی ندارد. این ترمینال فاقد المان های ملی و زیباساز است.


9. ایمن نبودن گیت های گمرک: قابل نفوذ بودن این گیت ها، امنیت مرز هوائی امام خمینی را به خطر انداخته است.


10. فقدان سالن برای گنجایش مسافران دیپورت شده.


پیشنهادات:

1. انتقال و یا فروش هواپیماهای از رده خارج که در ابتدای باند به خواب رفته اند.


2. کاهش تعداد گیت ها از 7 عدد به 5 عدد و اصلاح طول و ارتفاع جت وی ها بر اساس استانداردهای بوئینگ 747 سری 800


3. زیبا سازی فرودگاه، برقراری سیستم وای فای رایگان، توسعه بخش Dutyfree و تأسیس صرافی در داخل سالن ترانزیت.


4. انتقال کارگو ایران ایر به ضلع شمالی فرودگاه. یعنی از ساختمان فعلی فقط برای بخش اداری این شرکت استفاده گردد.


5. اصلاح الگوهای مدیریتی در بخش کنترل پرواز و ایمنی زمینی.


6. توسعه فرودگاه به سمت ضلع شمالی.


7. استفاده از پیمانکاران و مستشاران خارجی موفق در صنعت ساخت فرودگاه.


با تشکر. رؤیا خسروی، سرمهماندار


//انتشار مطلب فوق صرفا جهت اطلاع بوده و پایگاه خبری تحلیلی «تحلیل ایران»  صحت مطلب فوق را تایید نمی کند. 

                               

  تحلیل ایران
  تحریریه تحلیل ایران
  آدرس ایمیل : info@tahlileiran.ir
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده :


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :