موضوعات ‌مرتبط: سیاسی مجلس

a/114753 :کد

کمیسون آموزش؛

تعطیلی تردیدآمیز پنج‌شنبه‌ها و سرگردانی مدارس

  چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ — ۲۲:۵۷
تعداد بازدید : ۳۰۲   
 تحلیل ایران -تعطیلی تردیدآمیز پنج‌شنبه‌ها و سرگردانی مدارس

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارند فقدان مدیریت زمان و نبود ایده مناسب موجب بی‌کیفیتی روزهای پنجشنبه دانش‌آموزان شده و با توجه به تعطیلی کامل مدارس در این روز از هفته، اهداف مورد نظر به طور کامل محقق نشده است.

به گزارش تحلیل ایران، تیتر «تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید "پنج‌شنبه‌ها" تعطیلند» در سال 91 همه را به تامل فرو برد. این طرح به رغم اینکه با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد اما به دستور وزیر آموزش و پرورش وقت با تأکید بر اینکه اجرای آن در راستای استحکام خانواده‌ها، تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان را از اهداف این طرح عنوان کرد.

تقویت ارتباط مدرسه و خانواده‌، تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده‌، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای و همچنین تقویت انگیزش و فراهم کردن زمینه‌های ارتقای تحصیلی و حرفه‌ای شغلی و پژوهشی معلمان ابتدایی از دیگر اهداف این طرح است که از سوی آموزش و پرورش اعلام شد.اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش وقت خبر از لغو تعطیلی پنج شنبه‌ها و جایگزینی روز بدون کیف و کتاب داد و طی طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنج شنبه، سال گذشته این طرح در 2 هزار و 151 مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت اجرا شد. البته اجرای این طرح در اختیار مدارس قرار گرفت و اجباری نبود و در این میان با توجه به کمبود بودجه مدارس، به طور کامل اجرایی نشد لذا عاقبت لغو تعطیلی پنج شنبه‌ها  به نتیجه نرسید.


بر اساس این گزارش، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند عدم مدیریت زمان و نبود ایده مناسب موجب بی‌کیفیتی روزهای پنجشنبه دانش‌آموزان شده و اهداف در نظر گرفته شده به طور کامل محقق نشده است از این رو باید نسبت به ارزیابی این طرح اقدام شود.


انتقاد رییس کمیسیون آموزش مجلس از تعطیلی روز پنجشنبه مدارس؛ قانونی نیست

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تعطیلی روز پنجشنبه دانش‌آموزان در روز پنجشنبه انتقاد و تصریح کرد: هرگز چنین مصوبه‌ای برای تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه نداریم.محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه گفت: بحثی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به دنبال آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد روز پنجشنبه مدارس مطرح شده بود و در نهایت به شورای عالی آموزش و پرورش رفت و به صورت مصوبه آمد، هیچگاه به این نکته اشاره نداشت که روز پنجشنبه تعطیل رسمی مدارس باشد.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعطیلی پنجشنبه‌ها در مدارس اظهار کرد: قرار بود در روز پنجشنبه، مسائل فوق برنامه برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود؛ مانند کارهای تربیتی، حضور اولیا و دانش‌‌آموزان در مدرسه، حضور معلمان، مربیان، دانش‌آموزان و اولیا در محله، مسجد محله و ارتباط با محله و ارتباطات اینچنینی اتفاق بیفتد.وی تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش در یک تسامح جدی در این زمینه، در مدارس را در روز پنجشنبه بست درحالیکه هرگز چنین مصوبه‌ای برای تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه نداریم.


زاهدی ضمن گلایه از آموزش و پرورش در مورد تعطیلی روز پنجشنبه مدارس افزود: آموزش و پرورش روزهای پنجشنبه باید به فوق‌برنامه‌ها بپردازد و زمانی که گفته می‌شود مدرسه یا مسجد، این دو باید ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و به عنوان کانون‌های فرهنگی محله تلقی شوند و این موضوع در سند تحول آموزش و پرورش نیز آمده است.رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوارض تعطیلی روز پنجشنبه مدارس در آموزش دانش‌آموزان  این است که در طول هفته به دانش‌آموزان فشار آورده می‌شود یا سرفصل تعریف‌شده برخی از دروس در ایام عادی به پایان نمی‌رسد که چنین موضوعی از نظر کیفیت آموزشی و تربیتی به ضرر نظام تعلیم و تربیت کشور تمام می‌شود.


رویه مدارس در لحاظ نکردن برنامه‌های فوق‌برنامه برای پنجشنبه‌ها جای نقد دارد

عضو کمیسیون آموزش مجلس نسبت به عدم برگزاری برنامه‌های فوق آموزشی برای دانش‌آموزان در روز پنجشنبه انتقاد کرد و گفت: رشد اجتماعی دانش‌آموزان متاثر از برنامه‌های فوق برنامه روز پنجشنبه در مدارس است.اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تعطیلی روز پنجشنبه مدارس، گفت: از آنجا که رشد کودکان نمی‌تواند صرفا علمی باشد و آن‌ها باید رشد عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی را نیز تجربه کنند، به‌یقین برنامه‌های فوق آموزشی می‌توانند این امکان را برای دستیابی به هدف فوق فراهم می‌کند لذا مدارس از برگزاری کلاس‌های درسی در روز پنجشنبه معاف شدند تا زمان بیشتری برای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه داشته باشند اما با این وجود الزام صددرصدی برای مدارس جهت برگزاری این برنامه‌ها نبوده و مدارس با توجه به شرایط‌‌شان به این مهم توصیه شده‌اند.


نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه غیرقانونی نیست اما اینکه برخی مدارس هیچ برنامه‌های فوق آموزشی را در این روز دنبال نمی‌کنند جای نقد دارد.وی توضیح داد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان تنها روز جمعه را برای تفریح و مرور درس‌های طول هفته در اختیار داشتند و معمولا فرصت کافی برای انجام هیچ کدام از این دو کار نداشتند، طرح تعطیلی مدارس طی روزهای پنجشنبه که در مدارس بسیاری از کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود با استقبال رو به رو شد.


عباسی همچنین بیان کرد: مسئولان مدارس خلاء آموزشی روز پنجشنبه را در طول هفته با برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده پس از پایان ساعت رسمی مدارس جبران می‌کنند اما دانش‌آموزان مدارس دو شیفته که چنین شرایطی را ندارند مجبور به حاضر شدن در کلاس‌های درسی طی روزهای پنجشنبه می‌شوند و این مسئله عدالت آموزشی را زیرسوال می‌برد چراکه این دانش‌آموزان فرصت استراحت، تفریح و آموزش‌های فوق برنامه کمتری دارند.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بهتر است برنامه‌های هنری و ورزشی همچون بازدید از مراکز علمی و تفریحی، اردوها و موزه‌ها برای روز پنجشنبه دانش‌آموزان در نظر گرفته شود؛ هرچند آموزش و پرورش در برگزاری این برنامه‌ها با مشکل بودجه روبرو است اما معمولا خانواده‌ها برای این مسئله حاضر به هزینه کردن هستند ضمن آنکه آموزش و پرورش امکاناتی همچون استخر، سالن ورزشی و... در اختیار دارد که می‌تواند از آن‌ها استفاده کند؛ درواقع می‌توان از ترفندهای کم‌هزینه‌تری برای تحقق این مهم بهره برد.


نبود مدیریت زمان و ایده مناسب دلیل بی‌کیفیتی روزهای پنجشنبه دانش‌آموزان

عضو کمیسیون آموزش مجلس عدم مدیریت زمان و نبود ایده مناسب را دلیل بی‌کیفیتی روزهای پنجشنبه دانش‌آموزان دانست و گفت: بهانه نبود بودجه برای برقرار نشدن برنامه‌های فوق برنامه در روزهای پنجشنبه هرگز نمی‌تواند قابل قبول باشد.فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به تعطیلی روز پنجشنبه مدارس اشاره کرد و گفت: تعطیلی روز پنجشنبه به نیت انسجام دادن به فوق برنامه‌های مدارس مصوب شد تا دانش‌آموزان فرصت و تعلق خاطر بیشتری برای انجام فعالیت‌های غیردرسی، بدون خدشه به ساعت‌های درسی‌شان داشته باشند اما این مهم در همه مدارس دنبال نمی‌شود و بیشتر مدارس در روز پنجشنبه کاملا تعطیل هستند تا جایی که اگر بخواهند رویه خود را تغییر دهند با انتقاد اولیا روبرو می‌شوند. 


نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مدارس برنامه‌های جذابی را برای روز پنجشنبه مدارس در نظر بگیرند به یقین اولیا و دانش‌آموزان از این برنامه‌ها استقبال کرده و حتی خودشان ایده‌هایی در این زمینه ارائه خواهند کرد.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درحالی که معتقد است فعالیت‌های پرورشی، پژوهشی و خلاقانه می‌توانند استرس و فشار درسی دانش‌آموزان را در طول هفته کاش دهند، اضافه کرد: کمبود بودجه نمی‌تواند علت عدم برگزاری فوق برنامه‌ها باشد چراکه بسیاری از برنامه‌ها نیاز به بودجه خاصی ندارد ضمن آنکه والدین برای اردوها و برنامه‌های خارج از مدرسه مانند بازدید از موزه و ... حاضر به هزینه کردن هستند و البته آموزش و پرورش امکانات و تجهیزاتی همچون ورزشگاه و استخر در شهرهای مختلف در اختیار دارد.عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عدم مدیریت زمان و نبود ایده مناسب را دلیل بی‌کیفیتی روزهای پنجشنبه دانش‌آموزان دانست و گفت: بهانه نبود بودجه برای برقرار نشدن برنامه‌های فوق برنامه در روزهای پنجشنبه هرگز نمی‌تواند قابل قبول باشد.


ضرورت ارزیابی و ارزشیابی اجرای طرح تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه توسط وزارت آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد بعد از گذشت چندین سال از اجرای طرح تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه، نظر معلمان و مدیران، دانش آموزان و والدین اخذ شود و نیاز به ارزیابی و ارزشیابی دارد.فریده اولاد قباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه طرح تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه نیاز به ارزیابی و ارزشیابی دارد، گفت: این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش ارائه و اجرایی شده و مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تدوین و اجرای هر طرحی نیازمند بررسی‌های کارشناسی است و چنین اقدامی از سوی آموزش و پرورش باید با اهداف سند تحول بنیادین تطبیق داده میشد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه هدف اولیه از تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه ایجاد تعامل بین دانش آموزان و والدین و به عبارتی تحکیم بنیاد خانواده بوده است، اظهار کرد: البته به مدارس ابلاغ شد که با هماهنگی و کسب مجوز می‌توانند کلاس قرآن، مهارتی، فرهنگی، ورزشی و غیره نیز برای دانش آموزان برگزار کنند.عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید بعد از گذشت چندین سال از اجرای این طرح، نظر معلمان و مدیران، دانش آموزان و والدین اخذ شود، خاطرنشان کرد: نظرات موافق و مخالف متعددی در این خصوص وجود دارد؛ به عنوان مثال برخی مدیران مقطع متوسطه عنوان می‌کردند این طرح موجب شده برای برگزاری کلاس‌های کنکور یا تقویتی باید مجوز دریافت کنند و در این میان باید کلاس‌های فرهنگی نیز در برنامه‌هایشان گنجانده شود در حالی که در مقطع ابتدایی نظرات کاملا مخالف این امر است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :