موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی علمی_آموزشی

a/119934 :کد

تولید علم

ایران رتبه نخست جهان در رشد تولید علم شد

  پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ — ۱۲:۵۴
تعداد بازدید : ۲۰۴   
 تحلیل ایران -ایران رتبه نخست جهان در رشد تولید علم شد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در میان برترین کشورهای تولید کننده علم جهان کسب کرده است.

به گزارش تحلیل ایران ، محمد جواد دهقانی با اشاره به آمار منتشر شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره رشد علمی کشورها، اظهار کرد: پایگاه استنادی وب آو ساینس که با عنوان ISI هم شناخته می‌شود، به بررسی رشد کمی تولید علم در سال 2016 پرداخته و داده‌های به دست آمده را با سال 2015 مقایسه کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: خروجی مقایسه‌ها در پایگاه ISI نشان می‌دهد ایران توانسته بیشترین رشد را در میان برترین کشورهای تولید کننده علم جهان داشته باشد.

وی بار دیگر با تأکید بر اینکه ایران بیشترین رشد کمی تولید علم را در بین برترین کشورهای تولید کننده علم دنیا کسب کرده است، گفت: این موضوع از بررسی رشد کمیت تولید علم 25 کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را براساس پایگاه ISI در اختیار دارند، حاصل می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه میزان تولید کمی علم ایران در سال 2016 به نسبت سال 2015 حدود 12 درصد رشد داشته است، ابراز کرد: کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 به دو میلیون و 452 هزار و 55 مدرک رسیده در حالیکه همین نرخ برای سال 2015 و در پایگاه ISI روی دو میلیون و 552 هزار و 526 مدرک ایستاده است.

وی تصریح کرد: در این مقایسه مشخص شده که اگر کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 به میزان چهار درصد افزایش یابد به حد کمیت ثبت شده در سال 2015 میلادی خواهیم رسید با این حال تولید کمی علم کشور در سال 2016 میلادی نسبت به سال 2015 میلادی از یک رشد 12 درصدی برخوردار شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در سال 2015 از جمهوری اسلامی ایران 37 هزار و 975 مدرک در پایگاه ISI ثبت شده بود که در سال 2016 میلادی به 42 هزار و 503 مورد رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه هدایت علم به سمت رفع نیازهای کشور مهم‌ترین دغدغه است، یادآور شد: مرجعیت علم بین‌الملل اولین بند از سند سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

تسنیم نوشت : دهقانی خاطر نشان کرد کسب مرجعیت علم بین‌الملل با تکیه صرف بر افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی‌شود. در این سند بر سایر جنبه های تولید علم از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی، دیپلماسی علمی و همچنین کسب مرجعیت علمی نیز تأکید شده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :