نایب رئیس مجلس با بیان اینکه وقتی جامعه تحت تربیت وحی قرار گرفت، به حوزههای برتری از علم دست و به حقایق علم راه پیدا میکند، گفت: جامعه اسلامی در سایه سلامت اقتصادی زنده و پویا
میشود.
به گزارش تحلیل ایران ، حجتالاسلام سید محمدحسن ابوترابیفرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1449،گفت: لازم میدانم از مدیران و مسئولان، به خصوص از ریاست و معاون صداوسیما که در برگزاری این طرح نورانی
به نام و معارف قرآن کریم مشارکت داشتهاند، تقدیر و تشکر کنم.
وی افزود: از شورای توسعه فرهنگ قرآن کریم و همکارانم در مجلس شورای اسلامی از جمله خانم لاله افتخاری و همکارانی که در فراهم آوردن تخصیص منابع لازم برای گسترش فرهنگ قرآن کریم در کشور تلاش کردند و امروز این منابع پشتوانه این گونه طرحهای
راهگشا و الهامبخش است، تشکر و قدردانی میکنم.
نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه براساس احادیث نقل شده از دو طریق شیعه و اهل سنت قلب قرآن اعلام شده است، گفت: امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل میکنند که سوره یاسین قلب قرآن کریم است و شاید نامگذاری این سوره با عنوان قلب قرآن
از این منظر باشد که در آیات نورانی این سوره به سه حوزه معارف، توحید، نبوت و معاد به زیبایی پرداخته شده است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد، ادامه داد: قدرت خدای سبحان در سوره یاسین به زیبایی تبیین شده و اگر نگاهی به آیات نورانی این سوره داشته باشیم، این برداشت میشود که آیات سوره یاسین، مفسر موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفته، است.
وی با بیان اینکه سوره یاسین به تنهایی میتواند الهامبخش و راهگشای ما در حوزههای توحید، معاد، نبوت و رسالت باشد، اظهار داشت: خداوند، قرآن را در این سوره با نام حکیم معرفی و توصیف کرده، زیرا این سوره لبریز از حکمت است.
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه تمام معارفی که در سوره یاسین و آیات نورانی قرآن مطرح شده، از استحکام منطقی و قرآنی برخوردارند، ادامه داد: زیرا همه معارف قرآن کریم، مبتنی بر حکمت است و قرآن، کتاب حکیم و بهترین راهنما و هادی برای انسان
به شمار میآید.
حجتالاسلام ابوترابیفرد با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) تجسم صراط است و امام تجسم صراط مستقیم است، افزود: برای فهم صراط مستقیم میتوانیم از دو راه بهره گرفت که اولین راه قرآن است و برای فهم قرآن هم نیازمند تلاش علمی و جدی هستیم.
وی اضافه کرد: خداوند راه بسیار سهل و آسانی جلوی ما قرار داده که آن راه، معرفی انسانهایی است که خود قرآن حکیم و صراط مستقیم هستند و اگر پیامبر(ص) را بشناسیم، با شناخت وی، صراط مستقیم را در فراروی خود به صورت مجسم میبینیم و اگر
حضرت علی(ع) را بشناسیم، صراط مستقیم را شناختهایم که با شناخت امام میتوان صراط مستقیم را در متن زندگی شناخت.
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه قرآن زمانی صراط مستقیم است که در دست پیامبر خاتم(ص) باشد، گفت: اگر پیامبر و امام را بشناسید، قرآن و صراط مستقیم را میشناسید و با شناخت یک انسان همه آموزهها و قرآن مجسم مقابل شما قرار میگیرد.
حجتالاسلام ابوترابیفرد، تصریح کرد: اگر میخواهیم سالک صراط مستقیم باشیم باید به مقام عبودیت خدای سبحان نائل شویم، همانطور که پیامبر و امام نیز عبد خداوند هستند و اگر میخواهید بدانید به صراط مستقیم رسیدهاید، یا نه باید ببینید
آیا در این مسیر قدمی در جهت رسیدن به عبد خداوند بودن برداشتهاید؟.
وی با بیان اینکه آیا همه انسانها تحت تربیت قرآن قرار میگیرند، تأکید کرد: اولین ویژگی برای استفاده از هدایت قرآن، تبعیت از قرآن، کتاب آسمانی است که در آیهای از سوره یاسین آمده است کسانی از قرآن بهره میگیرند که زندهاند و کسانی
که مردهاند، هیچ بهرهای از آن نمیبرند.
نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه حیات واقعی، حیات در پرتو وحی است، گفت: اگر انسان در سایه پرتو وحیانی حرکت کند به حیات ابدی میرسد و حیات ابدی زیبنده انسان است که با قرار گرفتن در پرتو نورانی قرآن امکانپذیر است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد با بیان اینکه جامعه اسلامی باید عقلانی و علمی باشد، گفت: قرآن به دلیل آنکه ما را به سوی علم هدایت کرده است جامعه را زنده میکند و انسان عاقل و عالم، انسانی است که قرآن تربیت میکند و جامعه عاقل و عالم جامعهای
است که تحت تربیت وحی قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه وقتی جامعه تحت تربیت وحی قرار گرفت، به حوزههای برتری از علم دست و به حقایق علم راه پیدا میکند، افزود: این ثمره حیات وحیانی است و این حیات وحیانی در سایه حیات عقلانی و علمی به دست میآید.
نایب رئیس مجلس با اشاره به موضوع انفاق، اظهار داشت: جامعه اسلامی زنده و پویا نمیشود مگر در سایه ریشهکن شدن فقر از جامعه و در سایه سلامت اقتصادی در جامعه و امکان ندارد جامعه انسانی از غبار فقر پاکیزه شود، مگر آنکه انسانها آراسته
به انفاق شوند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد در پایان با بیان اینکه انسانهای زنده نسبت به دیگر انسانها بیتفاوت نیستند و به همه نیازهای آنها پاسخ میهند، به خصوص فقر و تهی دستی، خاطر نشان کرد: قرآن در این زمینه میفرماید، انسانهایی که در برابر
فقر دیگران بی تفاوت هستند، در ردیف افراد کافر قرار دارند و در آموزههای ما آمده است که آنچه خدا به شما داده انفاق کنید.
منبع : تسنیم