موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی شهری

a/138367 :کد

تحلیلی جامعه شناختی بر آشوبهای اخیر

تحلیل ایران

  یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ — ۲۳:۴۴
تعداد بازدید : ۶۳   
 تحلیل ایران -تحلیلی جامعه شناختی بر آشوبهای اخیر

بدون تردید آشوبهای اخیر در کشور سازماندهی شده توسط دشمنان و در بستر فضای مجازی شکل گرفت. اما نگاه سطحی به چگونگی عوامل بوجود آورنده آن می تواند به تداوم بحران های نهفته در جامعه بینجامد.

 به گزارش تحلیل ایران، نگاه سطحی به چگونگی و چرایی  عوامل بوجود آورنده آن و همچنین عدم دقت در بستر های جامعه شناختی آن میتواند به تداوم بحران های نهفته در جامعه و خصوصا در فضای مجازی و غفلت مکرر از عمق توطئه و نفوذ دشمنان بینجامد.

 

در این تحلیل بر آن هستیم بصورت مختصر و مفید به واکاوی طرح شبکه نفوذ غربگرا و دشمنان برای براندازی نرم جمهوری اسلامی وهمچنین لایحه های پنهان و پشت صحنه بوجود آمدن این آشوبها را مورد بررسی قرار دهیم

 

مقام معظم رهبری در سالهای اخیر در باب توطئه های دشمنان بطور مکرر به مسئله نفوذ و فضای مجازی توجه ویژه ای داشته اند . متاسفانه در جبهه انقلاب به این دو مسئله مهم نگاه سطحی و یا موردی شده است که باعث غفلت و بوجود آمدن خسارت های سنگینی به کشور گردید. واقعیت این است که جریان نفوذ ، فضای مجازی را بعنوان بستری برای رسیدن به مهمترین اهداف خود در کشورمان تعریف کرده است که در واقع شاه کلید آنها برای براندازی نرم و باز کردن روزنه های نفوذ درجمهوری اسلامی بوده است.

 

 در دوسطح تحلیلی میتوان به آشوبهای اخیر و عوامل بوجود آورنده آن توجه و دقت کرد. یکی سطح نزدیک که همان تحولات و رخدادها و زمینه های عملی بوجود آمدن آشوبها میباشد و دیگری سطح دور که همان عوامل انگیزشی و اخلال کننده در باورها و اعتقادات و نگرشهای جامعه میباشد.ابتدا از سطح زمینه های نزدیک به بررسی آشوبهای اخیر خواهیم پرداخت. باید در نظر داشت در هر دو شرایط سطح بررسی زمینه ها و بسترهای  اصلی تحریک مردم برای آشوب در فضای مجازی تکیه گاه اصلی دشمنان در تلگرام طراحی شده بود .

 

در سطح نزدیک همزمان با تحولات سیاسی و اقتصادی داخل کشور از جمله نحوه ارائه بودجه سال 97 کشور به مجلس ، هجمه عظیم تبلیغات روانی توسط تمامی رسانه ها اعم از انقلابی و دولتی و اصلاحاتی و ضد انقلاب به فضای افکار عمومی جامعه با ایجاد نگرانی نسبت به وقوع شرایط بد اقتصادی وارد شد . اما میدان دار اولیه  ایجاد این جو روانی را میتوان سلبریتی ها وهنرمندان و اقشاری دانست که از قضا سبد رای آقای روحانی را در انتخابات گذشته رقم زدند که به بهانه افزایش عوارض خروج از کشور موج پشیمانیم را در شبکه های اجتماعی و رسانه ها به راه انداختند . البته واقعیات جامعه و شرایطی که مردم در اقتصاد و معیشت خود مشاهده میکنند به عاملی فزاینده تبدیل شد.

 

نکته مهم دیگر در بوجود آمدن فضای نگرانی و یاس در جامعه ، شدت ناکارمدی دولت جناب روحانی در خدمت رسانی سریع و به موقع به زلزله زدگان کرمانشاه بود که متاسفانه به جهت سیاسی کاری و برجسته کردن مسئله مسکن مهر باعث زیر سوال رفتن اصل خدمات انقلاب اسلامی به مردم ایران و سو استفاده دشمنان شدند.در کنار این عوامل روانی نزدیک باید تجمعات مکرر و بدون نتیجه مالباختگان موسسات مالی و بازنشستگان و ... را هم اضافه کرد که باوجود برگزاری آرام اعتراضات خود اما هیچگونه توجه و ترتیب اثری از سوی مسئولین بصورت مشهود و محسوس داده نمیشد.

 

این بستر و فضا در جامعه به خودی خود زمینه ایجاد تجمعات و اعتراضات مردم بصورت میدانی را بوجود آورده بود . و دشمنان و سازمانهای جاسوسی هم طبق شواهد و قرائن موجود برای ایجاد آشوب و اغتشاش از قبل برنامه ریزی و سازماندهی انجام داده بودند . برنامه ریزی قبلی دشمنان برای ایجاد آشوب و اغتشاش خود نشان دهنده این است که در ایجاد موج نارضایتی و نگرانی معیشتی هم از قبل برنامه ریزی شده بود . لذا برای این کار به یک شبکه همکار داخلی برای این مهم نیاز بود.در وجود عنصر نفوذ دشمن در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر که نباید شک کرد . بدون تردید میتوان دست جریان نفوذ را در نوع طراحی بودجه و نوع انعکاس رسانه ای آن که منجر به ایجاد نارضایتی و نگرانی عمومی شد بوضوح مشاهده کرد. اما مسئله مهم که نباید در این بین مورد غفلت واقع شود بنظرم نقش خود دولت و جریان غربگرا در زمینه سازی برای بوجود آمدن این نارضایتی ها و آشوبهاست .

 

شناخت دقیق و تجزیه و تحلیل هوشمندانه شبکه های اجتماعی که سبد رای جناب آقای روحانی و جریان حامی وی در انتخابات گذشته بود به ما کمک میکند که بتوانیم نقش خود دولت و اتاق جنگ روانی آن را در ایجاد این آشوبها را دریافت کنیم.  در بستر تلگرام کانالهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی و سیاسی توسط شبکه نفوذ و جریان غربگرا طراحی و بوجود آمده است که برای هرکدام نقش خاصی برای جهت دهی به افکار عمومی و یا عملیات روانی برای اهداف سیاسی تعریف شده است. این کانالها دارای جامعه آماری بسیار زیاد و پر بازدید میباشند که در نوع خود خاص و بسیار جریان ساز هستند. این کانالها بیشتر در قالب محتوای طنز و فان و سرگرمی و مسائل اجتماعی و فرهنگی و... میباشند که توانسته اند با تولید محتوا و جلب اعتماد مخاطب در طول سه سال گذشته به مرجعیت فکری و فرهنگی بخش زیادی از جامعه ایرانی  در حوزه مسائل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تبدیل شوند.

 

بطور مثال میتوان از این نوع کانالها به کانال "گیزمیز"  (@gizmiztel) با جامعه آماری حدود یک میلیون و هشتصد هزار مخاطب و یاکانالهای “کاف” (@kafiha)  و  “توییتر فارسی” و “آپارات”(@aparat_tv) و “لات و لوت(@lat_o_lot)” و “عالیجناب”(@aalijenab)  و “ اوک(@channelir)” و... اشاره کرد که هر کدام صدها هزار مخاطب و در مجموع میلیونها ایرانی را در جامعه آماری خود در بر گرفته اند. نکته قابل تامل اینست که این کانالهای بزرگ پرمخاطب و پربازدید در انتخابات گذشته سبد رای آقای روحانی را رقم زدند و توانستند ظرف مدت یک هفته فضای انتخابات را به نفی وی تغییر دهند . هرچند که غالب محتوای این کانالها طنز و فان و سرگرمی است اما به جهت اینکه دقت و حساسیت زیادی در تولید محتوا نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشورمان دارند و کوچکترین مسائل اجتماعی و فرهنگی را بشدت  پوشش میدهند ، لذا در حوزه مسائل سیاسی هم اثرگذاری خاصی دارند.

 

نکته مهم دیگر اینست که این شبکه های بزرگ اجتماعی و فرهنگی بصورت هوشمند عمل نموده و متناسب با نیازهای سیاسی اتاق جنگ روانی دولت و جریان غربگرا وراد عمل شده و موضوعات سیاسی را بصورت ویژه و در قالب خاص خود پوشش میدهند مانند مسئله مسکن مهر در حادثه زلزله کرمانشاه که تمامی این کانالها با هم و بصورت هماهنگ به این موضوع انحرافی و غلط پرداختند.

 

نکته مهم دیگر اینست که این کانالهای بزرگ به جهت اینکه خود تولید محتوا میکنند و دارای نوعی مرجعیت در صنف محتوایی خود هستند برا کانالهای ریز و درشت که بصورت آتش به اختیار توسط افراد معمولی جامعه ساخته شده اثر میگذارند و محتوای آنها به صورت دومینو در سایر شبکه های اجتماعی منتشر میشود. لذا وقتی این شبکه هوشمند بزرگ در تلگرام به مسئله ای میپردازد در کمترین زمان ممکن ، آن مسئله تبدیل به پدیده ای بزرگ در سطح کشور میشود. در بوجود آمدن نارضایتی های اخیر این کانالها بصورت ویژه وارد فعالیت شدند  و پس از گرانی تخم مرغ و نوع بودجه ارائه شده به مجلس به تولید محتوا پرداختند و توانستند آن را تبدیل به یک پدیده اجتماعی و فرهنگی بکنند . هرچند درنگاه اول نوک پیکان این نارضایتی ها سمت دولت روحانی بود اما از آن جهت که اتاق جنگ روانی جریان غربگرا برنامه خود را در چند مرحله طراحی کرده بود ، در مراحل بعدی مشخص شد که با نوعی هوشمندی بدنبال آن هستند تا به مرور زمان این انباشت بزرگ نارضایتی ها را به سمت اصل نظام و نهاد های انقلابی با هوشمندی و ظرافت خاصی نشانه روی کنند.

 

در اوج ایجاد نارضایتی بزرگ بین مردم به خاطر مسائل اقتصادی ، کانال طنز و فان گیزمیز که بزرگترین پایگاه رای آقای روحانی در تلگرام  بود دقیقا دو شب قبل از شروع آشوبها در مشهد و نیشابور ، اقدام به انتشار برشی خاص و تحریف شده از فیلم پرزیدنت آکتور با موضوع علت فروپاشی شوروی سابق برای مخاطبان خود نمود. در این فیلم برش خورده و تحریف شده که قبلا بصورت کامل از صدا و سیما پخش شده بود ، تنها دلیل فروپاشی کشور شوروی را افزایش بودجه نظامی و حضور آنها در کشورهای دیگر برای صدور انقلاب کمونیستی خود به تصویر کشیده و در کنار رژه نیروهای ارتش سرخ ، فقر و بیچارگی را در این کشور ابر قدرت به نمایش گذاشته تا اینگونه به مخاطب القا کند که تنها علت فقر و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که منجر به فروپاشی شوروی گردید، تقویت قدرت نظامی و حضور نظامی در سایر کشورها میباشد. این برش تحریف شده از فیلم پرزیدنت اکتور بعد از انتشار در کانال گیزمیز در سایر کانالهای بزرگ هم منتشر شد

 

اینکه چرا یک کانال همکار و حامی دولت روحانی با محتوای طنز هم زمان با کانالهای ضد انقلاب که درباره بودجه سپاه و نهادهای انقلابی و فرهنگی در حال شبهه افکنی هستند اینگونه برشی تحریف شده ازیک فیلم مربوط به شوروی را منتشر میکند نشانه چیست؟

 

در سطح دیگر در کنار کانالهای اجتماعی فرهنگی حامی دولت روحانی ، کانالهای سیاسی ضدانقلاب و مرتبط با شبکه جاسوسی دشمنان مانند آمدنیوز و کانال آزادی و ...چند روز قبل از شروع آشوبها هجمه وسیعی را علیه نهادهای انقلابی آغاز نمودند و با انتشار آمارهای جعلی و ساختگی مشکلات بودجه ریزی در کشور را ناشی از اختصاص بودجه به نهادهای انقلابی و فرهنگی ازجمله سپاه معرفی میکردند.بنظر میرسد اتاق عملیات روانی پشت صحنه دولت روحانی با ایجاد نارضایتی عمومی در حوزه اقتصادی و  مدیریت هوشمندانه این نارضایتی به سمت قدرت نظامی و منطقه ای و نهادهای فرهنگی و انقلابی کشورمان بدنبال ایجاد زمینه سازی برای شروع مذاکرات منطقه ای و موشکی بود.

 

با توجه به رصد دائمی که ازین شبکه هوشمند بزرگ دارم تحلیل من اینست که تجمعات اعتراضی بصورت مشترک بین اتاق جنگ روانی دولت روحانی و شبکه نفوذ غرب طراحی شده بود . در فاز اول قرار براین بود تا کانالهای سیاسی معاند با ایجاد فراخوان عومی بخشی از مردم ناراضی را به خیابانها بکشانند و در فاز بعدی شبکه هوشمند رای ساز برای آقای روحانی با همراهی ، این فراخوان را عمومی کرده و جمعیت انبوهی را در اعتراض به وضعیت موجود در سراسر کشور به خیابانها بیاورند .در نهایت هم دولت محترم با طرح شبهات و آمارهای غیر واقعی این اعتراضات بزرگ را بسمت نهادهای انقلابی از جمله سپاه نشانه روی کند تا هم یک مقصر برای ناکارآمدی خود بتراشد و هم زمینه را برای تسلیم نظام در موضوع برجام 2 و برجام 3 مهیا کند. اما اتفاقی که باعث شکست این پروژه شد را میتوان همان طرح شعارهای ساختارشکن و ایجاد خشونت و آشوب روز اول در مشهد و نیشابور توسط عناصر سازماندهی شده بیان کرد که باعث هوشمندی سریع مردم و فاصله گیری آنها ازتجمعات اعتراضی شد، بیان نمود .

 

همانطور که گفتیم در فاز اول کانالهای سیاسی معاند اقدام به فراخوان نمودند و قرار بود در فاز دوم کانالهای اجتماعی و فرهنگی حامی دولت به کمک این جریان برای هم افزایی و گسترده ترشدن تجمعات بیایند ، در شب دوم تجمعات به آرامی همین کانالها برنامه خود را برای فرخوان عمومی با انتشار یک کلیپ موسیقی از شجریان با عنوان "همراه شو ای عزیز" شروع کردند، اما پس از ساعتی این کلیپها را از کانالهای خود برداشتند  که نشان از آن داشت طراحان پشت صحنه فتنه به این تحلیل رسیده اند که آشوبها بخاطر هوشمندی ایجاد شده در مردم فراگیر و مردمی نخواهد شد و در نطفه شکست خورده است. اما جالب است که در روزهای پس از آشوب، رییس جمهور محترم با طرح این شبهه که بیش از 200هزار میلیارد بودجه کشور در اختیار دولت نیست حرف خود را زد و تمامی کانالهای شبکه نفوذ و دشمن اعم ازکانالهای سیاسی معاند مانند آمدنیوز و کانالهای اجتماعی فرهنگی ذکر شده در بالا بصورت هماهنگ آن را پوشش داده و منتشر کردند.

 

 نکته مهم دیگر در مورد آشوب های اخیر نقش صدا و سیما در روشنگری افکار عمومی و فرو کش کردن فتنه میباشد. هرچند همیشه انتقاداتی جدی به این رسانه ملی وارد است و در فتنه اخیر هم کمی با تاخیر وارد شد ،اما حقیقت این است صدا و سیما همچنان بعنوان یک رسانه رسمی مورد اعتماد عموم مردم میباشد و همین مقدار روشنگری که در مورد فتنه اخیر انجام داد به نظرم نقشی بسزا و تعیین کننده در فروکش کردن آن و خیز عمومی جامعه علیه فتنه و آشوب داشت. ما نباید فریب آمارهای دروغین و تبلیغات غیرواقعی را در مورد بی مخاطب بودن صدا و سیما بخوریم . مردم ایران همچنان به رسانه های رسمی و بخصوص صدا و سیما اعتماد بیشتری نسبت به هر رسانه دیگری دارند . اینکه چرا در چند روز اخیر پس از فروکش شدن آشوب ها، صدا و سیما مورد خشم و نفرت پراکنی جریان حامی دولت و فتنه وغربگرا و ضدانقلاب قرار گرفته است و حتی بحث تحریم آن از طرف آمریکاییها مطرح شده است یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم اثرگذاری فوق العاده آن در خنثی کردن فتنه اخیر بود. تمام شبکه های اجتماعی که دربالا درباره آن صحبت کردیم اعم از شبکه های فرهنگی اجتماعی و طنز و ...تا شبکه های معاند که مردم را به آشوب خیابانی فرامیخواندند در چند روز اخیر مطالبی بسیار شبیه به هم علیه صدا وسیما جهت مخدوش کردن آن در اذهان عمومی منتشر میکنند.

 

به نظر میرسد در طی دوسال گذشته ابتذال خبری و لودگی و غیر واقعی بودن بسیاری از اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی در فضای مجازی باعث بوجود آمدن نوعی بی اعتمادی دربین اکثریت افراد جامعه شده و اعتماد مردم به رسانه های رسمی خبری بیشتر از گذشته شده است.

 

 

 سطح دوم تحلیل: زمینه های دور آشوب های اخیر

 

در جامعه و فضای مجازی ایران چه خبر است؟!

در این تحلیل با دقت به نوع رفتارهای آشوبگران و اقداماتی که علیه مقدسات و نمادهای ملی مانند آتش زدن مساجد و حسینیه ها و پرچم کشورمان و.. انجام دادند باید توجه داشت که اغتشاشات دی 96 یک روزه و یک شبه شکل نگرفت. عقبه این اغتشاشات، دستکم به سه سال یکه تازی #تلگرام در حریم الکترونیک کشور و البته چهارده سال فعالیت شبانه روزی شبکه های #ماهواره ای ضدفرهنگی برمیگردد. وقتی از سال 1382 با سخنرانی رسمی نخست وزیر #اسرائیل در آمریکا، اعلام شد که برای #تغییر_رژیم در ایران، بهترین راه حل، تغییر سبک زندگی و فرهنگ اصیل مردم ایران است.

 

در این عرصه شاهد دونوع حرکت موازی در فضای مجازی بوده ایم .

نوع اول صفحات و شبکه هایی که توسط جریان لیبرال و غربگرا با محوریت اصلاحطلبان و حامیان دولت عمل میکنند. این شبکه های اجتماعی همان ها هستند که در قسمت اول گزارش به آن اشاره کردیم و منظور همان کانالها و رسانه هایی هستند که در قالب موضوعات طنز و فان و سرگرمی و اجتماعی و تاریخی عمل میکنند و در مواقع لزوم وارد عرصه مسائل سیاسی میشوند و سبد رای جریان غربگرا در انتخابات را نیز رقم میزنند. این کانالها در چند محور به تغییر سبک و ذائقه و باورهای ایرانیان اقدام کرده اند . یکی در محور تحقیر غرور ملی و ایرانیت ایرانیان باقیاسهایی که در قالب عکس و کلیپ و داستان و طنز با جوامع و کشورهای غربی انجام میدهند. مرتب شخصیتی تحقیر شده و هویتی متلاشی  و غیرقابل دفاع از ایرانیان به تصویر کشیده اند که برای جوانان امروزی سرخوردگی و یاس ایجاد کرده است . جریان غربگرا برای اثبات دلیل نگرش و پیروی خود از غرب در بستر شبکه های اجتماعی اقدام به تحقیر و انهدام هویت ملی در اذهان مردم وخصوصا جوانان نموده اند .

 

محور بعدی تحقیر رسومات مذهبی و اسلامی در قابل طنز و قیاس عقب ماندگی های کشور ما با کشورهای پیشرفته بدلیل پایبندی به رسومات مذهبی و محور دیگر بعنوان مثال را میتوان تحقیر و تخریب چهره ها و نهادهای انقلابی در قالب طنز و ...گره زدن مشکلات کشور به آنها اشاره کرد.اما نوع دوم شبکه های اجتماعی مربوط به سازمان منافقین و ضدانقلاب و وهابیت سعودی و ملحدین هستند که بصورت صریح و آشکا به توهین به مقدسات و شبهه افکنی در ابعاد گوناگون دینی و تاریخی مشغولند در فضای مجازی این حرکت عریانتر شد که در چند محور به آن اشاره میشود:

 

1- در کانالهای آتئیستی #اصل_وجود خدا را برای جوانان و مخاطبان کم سن زیر سوال بردند.

 

2- شبکه های #منوتو و #bbc و دهها کانال #سلطنت طلب هزاران مطلب #تخیلی و اسطوره ای از #رضاخان و رژیم سیاه #پهلوی منتشر کردند با این جمله معروف "زمان شاه بهتر بود"؛ تا برای نسل جوان ما این حسرت و افسوس تاریخی پیش بیاد که زمان شاه همه چیز بهتر از امروز و گل و بلبل! بود‌. آنها زندگی قشر ثروتمند در راس هرم جامعه پهلوی را ��بعنوان زندگی  اکثریت مردم که 46% آنها در سال 57 در #فقر زندگی میکردند، برای نسل جوان و حتی نسل قدیمی جا زدند و یک روایت جعلی ساختند.

 

3- صفحات #باستانگرا و ایرانپرست، سالهاست از  #کوروش، نژادپرستی #آریایی و تولید نفرت علیه #اعراب و #اسلام سخن گفتند با عناوینی مثل "جنایت اعراب در حمله به ایران عصر ساسانی" ؛ "اعتقاد به امامان و عرب پرستی ایرانیان "؛ و #صداوسیما ی عقب افتاده ما بجای روشنگری از این دروغهای تاریخی، خود با این موج #انگلیسی و #یهودی همراه شد و به ساخت برنامه های رادیویی و تلویزیونی برای تبلیغ آنان پرداخت.

 

4-گروههای #وهابی و #بهایی با تولید محتوا و ترفندهای مختلف، اعتقادات #شیعی را زیر سوال بردند، از #حادثه_کربلا گرفته تا عصمت و #توسل به اهلبیت را‌. ( #امامزاده ها سند اهلبیت دوستی ایرانیان را تمسخر کردند، خرج برای #روضه، ساخت #ضریح و.. مورد هجمه و شبهه قرار گرفتند)

 

5-گروههای فمنیستی و اشاعه کننده #فحشا و #فساد، با شعارهایی مثل #آزادی_حجاب و تبلیغ انواع روابط  #یواشکی (نامشروع)، حتی در قالب #جوک و #طنز، عفت و حیای #زن و #مرد ایرانی را نشانه گرفتند و هیچ پاسخ هنرمندانه ای در #سینما و #تلویزیون، بدانها داده نشد. هیچ کس از مزایای #عفیف بودن تاریخی مردم ایران فیلم نساخت. نه تنها حقایق تجاوز و خشونت علیه #زنان و #کودکان و حتی #مردان در غرب برای مردم #سانسور شد که یک اتوپیا و جامعه رویایی از غرب و حتی نقاط منفی غرب، شکل گرفت.

 

6 فضای مجازی با هزاران شبهه مزدورهای واحد 8200 #اسرائیل علیه #فلسطین و فلسطینی و #لبنان و #سوریه و هر کشور ضداسرائیلی، آکنده شد و ارزش محور #مقاومت و #سپاه_قدس در حفظ امنیت و آرامش برای مردم ایران تصویرسازی نشد. تلویزیون ایران مملو از سریالهای آمریکایی و کره ای است ولی آخرین سریال پخش شده درباره فلسطین به دهه هفتاد برمیگردد (سریال تاراج و هفت سنگ)،. رسانه های انقلابی کشور، آنقدر درگیر مسائل #جناحی شدند که معدود مستندهای ساخته شده مثل #شکوفه_های_زیتون درباره شهادت و حمایت جوانان غربی از ملت فلسطین حتی در این رسانه های حمایت نشد.

 

7 - کانالها و صفحاتی که صرفا با انتشار شایعه و دروغسازی و البته علم کردن برخی چهره های فاسد سیاسی و مذهبی تلاش کردند افراد مورد اعتماد جامعه را در افکار عمومی بی اعتماد کنند و از مرجعیت بیاندازند و #سلبریتی ها به صرف خوب #بازی کردن، خوب #توپ زدن، خوب #آواز خواندن، به مرجعیت #فکری و #سیاسی بخش بزرگی از جامعه تبدیل شدند.

 

لازم به ذکر است میانگین تخمینی از میزان حضور ایرانیان در این شبکه ها اعم از الحادی تا غربگرا و فتنه و ضد انقلاب شاید حدود 20 میلیون ایرانی را شامل بشود.هیچ کس منکر #گرانی، تورم و #بیکاری، فساد و تبعیض نیست، چنانکه برخی از مسئولین #فاسد، #ناکارآمد و #نفوذی خود عامل عمدی #ناراضی_تراشی از مردم هستند. اما میانگین سنی سربازپیاده های اغتشاشات (زیر ۲۵ سال و برخی حتی دانش آموزند) و شعارهایشان نشان میدهد که قبل از مطالبه #اقتصادی باید جای دیگری سراغ این آشوبها را گرفت. حتی برخی از این افراد از معضل اقتصادی رنج نمیبرند؛ مشکل اصلی جامعه ما، #افول روزبروز #فرهنگ است. افول فرهنگی ما سبب شده ایرانیانی که قبل از انقلاب، لباسهای 5 بار وصله شده میپوشیدند، اینک برای هر مهمانی لباس جدا بخرند! آنها که پس از ازدواج در یک خانه مشترک با والدین و خواهرو برادرها می زیستند، الان والدین خود را به خانه سالمندان ببرند و روزبروز از هم بیگانه تر شوند و..

 

ضریب نفوذ ابزارهای #ضدفرهنگی علیه جامعه ما صدها برابر #موشکهای_صدام در دوران دفاع مقدس است‌.دشمن با این تلاش شبانه روزی کار کرد و از غفلت یا کم کاری ما بهره برد. تمام دستگاههای فرهنگی کشور، بلااستثنا باید مواخذه شوند و در رویکردها و روشهای پیرمردی یا آلوده خود تجدیدنظر کنند.

 

 پایانی

به هر حال جریان نفوذ و غربگرا با تحلیل به موقع و دقیق توانستند شکست آشوبها را پیش بینی کنند و از لو رفتن شبکه بزرگ آنها در تلگرام برای مهندسی افکار عمومی و به چالش کشاندن نظام جلوگیری کنند . در مرحله کنونی تمام تلاش آنها بر این نکته معطوف است که به هر قیمتی شده تلگرام را در کشور حفظ نمایند و تا زیر ساخت های ایجاد شده در آن برای اثر گذاری بر افکار عمومی در آینده و به راه انداختن آشوبهای بزرگتر در فرصت مناسب همچنان باقی بماند

  

ضعف جبهه انقلاب در فضای مجازی

دشمن سالهاست در بستر فضای مجازی جامعه ایرانی را هدف قرار داده است ، رهبر انقلاب هم بزرگترین تعابیر و مهمترین سخنان خود را درباره فضای مجازی تاکنون بیان داشته اند. متاسفانه علیرغم این همه شواهد مهم و آسیب هایی که کشور ما از فضای مجازی دیده است اما همچنان جبهه انقلابی و نهادهای انقلابی در موضوع فضای مجازی دچار ضعف عملکرد و اختلال هستند. بستر فضای مجازی همانند یک هیئت مذهبی یا پایگاه بسیج نیست که با قشری مشخص و اهداف و کارکردی مشخص با آن مواجه شد . فضای مجازی موضوع تمامی اقشار جامعه با اعتقادات و اهداف و ذائقه های گوناگون است که ظرافت ها و حساسیت ها و دانش خاص خود را میطلبد.

 

در سطور بالا گفتیم که جریان نفوذ چگونه و با چه شگرد وشیوه هایی در بستر فضای مجازی تحت عناوین طنز و سرگرمی و مسائل اجتماعی و فرهنگی و تاریخی و... شبکه های بزرگی از جامعه ایرانی را سازماندهی کرده است و با ظرافت تمام با ذائقه سازی در این بستر برای اهداف سیاسی خود جامعه را مهندسی افکار عمومی میکند. اما متاسفانه در جبهه انقلاب چنین عقلانیت و تدبیری به هیچ وجه وجود ندارد .علیرغم وجود سازمانها و قرارگاه ها و موسسات عریض و طویل با بودجه های نجومی تاکنون هیچ شبکه هوشمندی برای دفاع از انقلاب و هدایت جامعه در بستر فضای مجازی شکل نگرفته است و این نهادها و سازمانها متاسفانه به نوعی درگیر فساد پنهان و ناکارآمدی و ارائه گزارشهای غیر واقعی و کذب شده اند . هرچند فعالیتهای خودجوش و آتش به اختیار معدودی جوانان متدین و انقلابی سنگرهای مهمی در مقابل خیل انبوه حملات دشمن در فضای مجازی بوجود آورده است ، اما اختلال در قرارگاه های مرکزی در این زمینه آسیب های جدی را به انقلاب و جامعه ایرانی در زمینه های هویتی ،دینی ،اخلاقی وسیاسی و... وارد کرده است

                               

  تحلیل ایران
  تحریریه تحلیل ایران
  آدرس ایمیل : info@tahlileiran.ir
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده :


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :