a/145724 :کد

گردشگری، راهبرد توسعه اقتصادی

شاهرخ محمدزاده

  شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ — ۰۹:۵۱
تعداد بازدید : ۲۶۲   
 تحلیل ایران -گردشگری، راهبرد توسعه اقتصادی

ایران کشوری است دارای ظرفیت ها و پتانسیل های طبیعی گردشگری که می توان با راهبرد صنعت توریسم، توسعه اقتصادی را در همه ی بخش های اقتصادی جنبه عملیاتی بخشید.

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پردرآمد و در عین حال سالم برای هر منطقه و کشوری محسوب می شود.
رونق این صنعت بیانگر ثبات سیاسی، امنیتی ،اقتصادی واجتماعی برای یک کشور می باشد.
ایران از جنبه جاذبه های گردشگری، دارای اقلیم و فصل های مختلفی است و از لحاظ آثارتاریخی، زیبایی های طبیعی، با کشورهای پیشرفته دنیا برابری می کند.
این صنعت نوپا طی چند سال گذشته در اثر ثبات فضای داخلی کشور تاثیرات موثری بر رشد و توسعه اقتصادی و در عین حال اشتغال زایی گذاشته است. ایجاد اشتغال، ارزآوری، توسعه نواحی روستایی و شهری از جمله مزایای این صنعت مدرن 
می باشد.
امروزه توسعه صنعت گردشگری در تمامی عرصه ها، چه در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی مورد توجه و ارزیابی بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است.
توسعه گردشگری و به تبع آن توسعه اقتصادی آن هم در شرایطی که قیمت نفت کاهش محسوسی داشته و از سوی دیگر می بایست از اقتصادنفتی فاصله گرفت امری نه تنها ضروری بلکه حیاتی برای اقتصادملی می باشد، لذا باید در وهله نخست، موانع رشد و رونق این صنعت شناسایی و در مرحله بعدی توسط دولت حل و پیگیری شود.
صنعت گردشگری به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رونق و رشداقتصادی اثرگذار می باشد چرا که تعامل بسیاری را با سایر بخش های اقتصادی دارا است.
دولت باید راهگشای این صنعت باشد و آن میسر نمی شود جز با واگذاری نقش مدیریتی به بخش خصوصی گردشگری، در واقع دولت باید ناظر سازنده باشد بر  بخش خصوصی صنعت توریسم.
شاید بتوان گفت آن گونه که باید نقش صنعت گردشگری در اقتصاد جدی گرفته نشده است و همین امر مانع از توجه جدی مسئولان در برنامه ریزی های کلان شده است.
در حال حاضر، سندچشم انداز توسعه۱۴۰۴ عالی ترین سند فرادستی توسعه کشور در زمینه صنعت توریسم و گردشگری است که برنامه های توسعه اقتصادی بر مبنای آن می باشد.اما آنچه در تحقق این سند اهمیت دارد نه تنها سرمایه گذاری بخش خصوص، بلکه ایجاد راهکارهای مناسب برای شرایط آسان سرمایه گذاری بخش خصوص و در کنار آن برنامه ریزی برای جذب بیشتر گردشگران خارجی می باشد.
در شرایط فعلی بیشتر گردشگران خارجی را عراقی ها دربرگرفته است، این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های بالقوه بسیار زیادی برای ورود هرچه بیشتر گردشگران اروپایی به کشور را دارد.
با همکاری بیشتر دولت با بخش خصوصی گردشگری در راستای انجام اقدامات و وعده ها ،پیگیری بیشتر جهت مشوق های مالیاتی و وام های ارزان قیمت می توان از این طریق، کشور از مواهب این صنعت برای افزایش درآمد ارزی و گریز از اقتصاد تک محصولی گام اساسی برداشته، تا در نهایت به سندچشم انداز دست بیابیم.
در پایان باید گفت که یکی از مسائل مهم در رونق این صنعت، نبود تبلیغات هدفمند به ویژه در ابعاد و بازارهای بین المللی است. بر همین اساس دولت باید برنامه مدونی را برای افزایش ارتباطات بین المللی فراهم و اجرایی نماید  و تنها به حرف بسنده نکند تا بتوانیم همانند بسیاری از کشورها همچون کشور منطقه ای ترکیه به توفیقات چشم گیری دست یابیم.
                               

  شاهرخ محمدزاده
  فعال در بخش گردشگری و رییس اتحادیه مهمانپذیران استان تهران
  آدرس ایمیل : shahrokhmohammadzade@gmail.com
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده : گردشگری ستون فقرات اقتصاد
توسعه اقتصادی     گردشگری     توریسم            


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :