موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی شهری

a/146597 :کد

روحانی در بهره برداری از سه پروژه

وقتی ما مسیل رودخانه را قطع می کنیم سیل هم خانه ما را خراب می‌کند

  یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ — ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۱۳۰   
 تحلیل ایران -وقتی ما مسیل رودخانه را قطع می کنیم سیل هم خانه ما را خراب می‌کند

رئیس جمهور گفت: امیدوارم با سیل فروردین امسال باعث یک تحول بزرگ در آزادسازی مسیر رودخانه ها باشیم. سیل در مسیل خودش حرکت می‌کند وقتی ما مسیل را قطع می کنیم و یا رودخانه یا خانه رود را قطع می کنیم

به گزارش تحلیل ایران، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ شهری در تهران ضمن تبریک به مناسبت آغاز ماه شعبان گفت: بسیار خوشحال هستم که امروز سه پروژه افتتاح شد که دو پروژه از آن در قدم اول مربوط به مسئله محیط زیست می‌شود.

وی ادامه داد: در آغاز انقلاب یکی از مباحثی که شاید الان برای مردم باور کردنی نباشد این بحث بود که آیا متروی تهران که اساس آن قبل از انقلاب طراحی شده بود باید اجرا شود و یا نه؟

رئیس جمهور اضافه کرد: سخن از این بود که این پروژه مربوط به مردم تهران می‌شود نه کل مردم ایران و از بودجه عمومی نباید چیزی به آن پرداخت شود و مترو یک پروژه لوکس است و به جای این پروژه نیاز داریم که اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم و سخن از این بود که ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

وی با بیان اینکه نیازی نیست که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند اظهار داشت: شاید شما تعجب کنید که افراد روشنفکر و تحصیل‌کرده با پروژه مترو مخالف بودند به هر حال مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی و عملیاتی شود به خاطر مخالفت های شدید در درون و برون مجلس این طرح باقی ماند.

روحانی اضافه کرد: اما در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تهران کامل تغییر کرده بود و شرایط مناسب شده بود در همان اوایل مجلس دوم در سال ۶۳ که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم بر عهده مرحوم هاشمی بود این موضوع مطرح شد و به حمدلله بعد از یکی دو جلسه به تصویب رسید که مترو تهران اجرایی و عملیاتی شود و از طرف نمایندگان تهران در مجلس دوم شورای اسلامی بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول مترو تهران شدیم که از طرف نمایندگان تهران مسئله مترو را دنبال کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران، حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم. خط ۶ مترو با توسعه ای که به سمت جنوب در نهایت خواهد داشت یک طرح توسعه متروی ۳۸ کیلومتری خواهد شد فعلا این خط ۳۲ کیلومتر است یکی از طولانی‌ترین خط متروی تهران و یا به قول کسی که الان گزارش می کرد طولانی ترین خط متروی منطقه است.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طرح های توسعه ملی کشور است و امروز شاهدیم که در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند و هم با رنج بندگان خداوند مواجه بودیم که طرح‌های توسعه جان هزاران نفر را نجات داد.

وی تصریح کرد: در بحث سد مرهون تلاش های آیت الله هاشمی رفسنجانی هستیم که بیشترین تلاش را بعد از جنگ برای توسعه کشور و از جمله صدها داشت اگر در خوزستان سد کرخه و گتوند نبود سد کارون ها و شهید عباسپور نبود امروز استان خوزستان (چه وضعی پیدا می‌کرد). در شب بارانی ۱۲ فروردین ۸۵۰۰ متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می شد اگر این سد کرخه نبود همه این مقدار وارد خوزستان می شد وبرای  شهرهای غربی، شرقی و مرکزی این لاستان ایجاد مشکل می شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: بسیاری از طرح‌ها هست که  وقتی راجع به آن قضاوت می کنیم باید یک مقداری به آن بلند مدت تر نگاه کنیم امیدوارم با سیل فروردین امسال باعث یک تحول بزرگ در آزادسازی مسیر رودخانه ها باشیم. سیل در مسیل خودش حرکت می‌کند وقتی ما مسیل را قطع می کنیم و یا رودخانه یا خانه رود را قطع می کنیم سیل هم خانه ما را خراب می‌کند.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: به هر حال الان یک فرصتی است ما برگردیم و به حقوق طبیعت بپردازیم. اطراف تهران که امروز جنگل‌کاری می‌شود و امیدواریم ادامه پیدا کند و یک عامل بزرگ برای تثبیت  زمین و خاک است. اولاً جنگل کاری ها باعث می شود جلوی توسعه بی رویه تهران را بگیریم تهران باید توسط جنگل‌ها محاصره شود تا جلوی توسعه آن را بگیریم ثانیاً باعث فضای مناسب و محیط‌زیست می‌شود و ثالثاً در موقع بارندگی شدید جنگل ها و مراتع هستند که مانع از شکل‌گیری سیلاب‌های مخرب می شوند پس این کار برای حفظ جان مردم است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من موردی را چند ماه پیش به آقای شهردار اشاره کردم که در همین اطراف تهران چند واحد مسکونی وسط رودخانه ساخته شده است. واقعاً آدم تعجب می کنند چه کسی مجوز این را داده و چگونه مجوز آن را گرفته‌اند و با چه مقدار پول؟

روحانی اضافه کرد: هرچه آن خدایی ناکرده آن دستگاه فاسد پول گرفته باشد خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده است اینجا دیگر بحث پول نیست بحث معاوضه جان مردم با پول کثیف است. امیدواریم شهرداری تهران سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت تهران قرار دهد و ان‌شالله (این کار) توسط استانداران و شهرداران محترم انجام گیرد و این یک وظیفه بزرگ برای همه ما است مخصوصا با این هشداری که سیل فروردین به ما داد.

وی با تاکید بر اینکه سیل فروردین‌ماه صدای رسای طبیعت بود گفت:  طبیعت با صدای رسا فریاد زد مردم دست از ظلم به من بردارید و به من ظلم نکنید که ظلم خواهید شد ما وقتی به لایروبی رودخانه ها نمی رسیم به موانع نمی‌رسیم و پل را می‌خواهیم ارزان تمام کنیم (همین می‌شود)

رئیس جمهور بیان داشت: در مناطق کویری شاهد هستیم که پل ها توجیه (اقتصادی) برای کسی که اهل آن منطقه نباشد، ندارد.  چون در ۹ و ۱۰ ماه سال، آبی در آن منطقه وجود ندارد و خشک است اما ناگهان یک سیل بنیان کن می آید که اگر آن پل آنجا نباشد نه تنها جاده ها از بین می رود که مناطق مسکونی مردم نیز از بین می رود این یک قدم بسیار مهمی است که همه باید بردارند.

وی در زمینه رفع مشکلات مترو تهران نیز اظهار داشت: در زمینه مترو آقای هاشمی اشاره کرد که بیشتر شاید مخاطب صحبت شان دولت و بنده بودم. بله باید بیشتر به مترو کمک کنیم این سخن درست است یک سرمایه گذاری بسیار بزرگی در مترو انجام شده منتها این سرمایه گذاری یک مقداری زیادی کمی است و باید به کیفی تبدیل شود تونل را زده ایم و شاید بعضی جاها ریل هم مستقر شده است اما بقیه کارها هم زمان صورت نگرفته است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: استفاده هر فرد از مترو، معادل نیم لیتر صرفه جویی سوخت است. جلوگیری از شتاب مصرف، فساد و قاچاق سوخت یک ضرورت ملی است. بسیاری از حرفها در حق انقلاب ظلم است؛ طرح های بزرگ توسعه ای از سد و نیروگاه تا جنگل کاری و مترو جزو افتخارات ملی است

روحانی تاکید کرد: یکی از پیام های زلزله و سیل، اصلاح و تغییر بافت های فرسوده شهری است. آماده ایم زمین های دولتی را در اختیار توسعه گران مسکن قرار دهیم.

وی بیان داشت: وقتی قاچاق گازوئیل یا بنزین در استان‌های مرزی ما می شود به خاطر تفاوت قیمت است. این تفاوت قیمت دو سال و پنج سال پیش هم بود؛ من یک وقتی گفتم این تفاوت قیمت باعث قاچاق می شود آقایی گفته بود «خب؛ دلار گران شده و به خاطر این بوده» نه وقتی که دلار هم ارزون بود باز هم قاچاق می شد. اگر شرایط ما عادی بود و تحریم نبودیم امسال قاعدتاً قیمت دلار حدود ۶ هزار تومان بود و اگربه طور طبیعی جلو می آمدیم  شما حساب کنید به قیمت های امروز هم قیمت سوخت ما با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست.

                               

افتتاح پروژه     حسن روحانی                


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :