موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی صنعت و تجارت

a/149202 :کد

دولت ایران

استراتژی دولت در شرایط تحریم باید مبتنی بر وفور کالا باشد نه قیمت

  جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ — ۱۵:۴۱
تعداد بازدید : ۵۵۰   
 تحلیل ایران -استراتژی دولت در شرایط تحریم باید مبتنی بر وفور کالا باشد نه قیمت

وزیر اسبق صنعت با بیان این که در زمان تحریم استراتژی دولت باید مبتنی بر وفور کالا باشد نه قیمت کالا گفت: در شرایط عادی، باید تنظیم کنندگی بازار به تولیدکننده واگذار شود.

به گزارش  تحلیل ایران ، مهدی غضنفری با اعلام اینکه تولید کننده باید تنظیم کننده بازار نیز باشد، گفت: «وزارت جهاد بعنوان تولید کننده باید محصول را از مزرعه تا سفره مصرف کننده، حمایت کرده و کمبودها را نیز جبران کند و در صورت نیاز به واردات یا قطع آن بایستی مجوزها را اعطا نماید و در هر مرحه ای پاسخگو باشد.»

وی با بیان این مطلب افزود: «وزارت صنعت نیز باید حوزه صنعت را مدیریت کند و بهانه نیاورد که وزارتخانه ای دیگر مانع کار است و در صورت مشاهده هرگونه کمبودی، اجازه واردات صادر نماید و کم کم واردات را به سمت کاهش هدایت کند. بنده این مدل را در نظر داشتم و از اینرو پیشنهاد ادغام وزارتخانه ها را دادم.»

غضنفری با اشاره به مشکلات عدیده تفکیک وزارتخانه ها گفت: «در این صورت تولید کننده پشت یک نقاب مردم پسند پنهان شده و می گوید تعرفه بالاست و واردات صفر است و لذا باید اجازه تولید دریافت کند. اما ما تاکید کردیم هر کس می خواهد با شعار حمایت از تولید خود را محبوب و دلبر جلوه دهد، باید تا انتهای راه برود و محصول را با کیفیت مناسب و در زمان مناسب بدست مصرف کننده برساند.»

وی خاطرنشان کرد: «در شرایط تحریم بازار حالتی انقباضی دارد و لذا به فرماندهی واحد نیاز داریم و ظاهرا دولت در این شرایط تصمیم دارد وظایف وزارت جهاد را موقتا پس گرفته و به قائم مقام وزیر صنعت واگذار کند تا کمبودها را نیز وارد نماید و اجازه ندهد کالا در بازار کاهش یابد.»

غضنفری ادامه داد: «در زمان تحریم استراتژی دولت باید مبتنی بر وفور باشد نه قیمت کالا؛ چراکه ترس از قحطی و صف های طولانی و خرید با کارت ملی مردم را می هراساند و لذا دولت باید کاری کند که مردم احساس فراوانی کالا داشته باشند و بدانند لازم نیست دست به ذخیره سازی خانگی بزنند.»

این کارشناس مسائل تجارت و بازرگانی افزود: «با رفع تحریم یا در شرایط عادی، تولید کننده مجدد باید به تنظیم کنندگی بازار برسد. در غیر اینصورت واردکننده ها را با نام ظالم می خوانند و تولیدکننده را به چشم یک بدبخت بی نوا می بینند و در این دعوای زرگری نه تولید رشد می کند و نه تجارت.»

غضنفری همچنین مساوی دیدن واردکننده با دلال و واسطه گر و بی رحمی اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما باید از منظر تجاری با سیستم های مدرن تجاری و بیمه ای خود را سامان دهیم و مجبور نباشیم کالا وارد کنیم؛ لذا تجارت مفهومی درآمدزا و استقلال آفرین دارد و ایجاد اشتغال می کند.»

وی افزود: «بازار همواره سیلی محکمی بر گوش افرادی می زند که چیزی از مفاهیم اقتصاد نمی دانند ولی وزارتخانه هایی که نام تولید را یدک می کشند، از این سیلی دردناک اما درس آموز دور می شوند.»

                               

اقتصاد     صنعت     تجارت     دولت        


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :