موضوعات ‌مرتبط: سیاسی حج و زیارت

a/18278 :کد

0

نگرش راهبردی به امنیت مناسک حج از منظر قرآن

  شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ — ۰۶:۱۵
تعداد بازدید : ۳۲۲   
 تحلیل ایران -نگرش راهبردی به امنیت مناسک حج از منظر قرآن

رفتار آل سعود ازجهت مخفی شدن در پس نمادهای اسلامی و ادعای تولیت اماکن مقدس و بکارگیری ادبیات فریب برای تحریف حقایق و ارتباط و همکاری تنگاتنگ با دشمنان کینه توز و قسم خورده جهان اسلام، شباهت بسیار زیاد

رفتار آل سعود ازجهت مخفی شدن در پس نمادهای اسلامی و ادعای تولیت اماکن مقدس و بکارگیری ادبیات فریب برای تحریف حقایق و ارتباط و همکاری تنگاتنگ با دشمنان کینه توز و قسم خورده جهان اسلام، شباهت بسیار زیادی به رفتار منافقین درصدر اسلام دارد.

 

به گزارش  تحلیل ایران  ،روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود با پرداختن به فاجعه اخیر «منا» نوشت:

مناسک حج که باهدف قرب به خدای متعال و گسل زدایی از بنیان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جهان اسلام و بسترسازی برای همبستگی و تحکیم وحدت و اقتدار(1)مسلمانان تشریع شده از مهندسی حکمت آمیزی برخوردار است. فراخوان مسلمانان توانمند(2) ازگوشه و کنارجهان(3) در یک مکان و زمان برای اعمالی واحد و مشترک و نمادین، علیرغم همه دشواریهای طی کردن مسیرهای دور، و وجوب آن، نشانه ای از فلسفه مهم بزرگترین رویداد سالانه جامعه انسانی درکره خاکی است. این همایش بی نظیر به همان اندازه که روح امید و بالندگی را برای مسلمانان به ارمغان می آورد برای جبهه کفر و استکبار نماد قدرت رو به گسترش اسلام و اراده رهبری آینده جهان و منشاء دغدغه و نگرانی است و لذا همواره در اندیشه مقابله با آن است البته به گونه ای که موجب هوشیاری و اعتراض مسلمانان نگردد.

خشم آمریکا از این اجتماع بزرگ یک بار در اظهارات گاسپار واینبرگر وزیر دفاع اسبق آمریکا که خواهان انهدام کعبه و توقف اجتماع سالانه مسلمانان در مناسک حج شده بود را همچنان از خاطر نبرده ایم.اگرچه در همان زمان به خاطر اظهار علنی این موضع و آشکار کردن مکنونات قلبی شان از سوی کاخ سفید مورد سرزنش واقع شد. اما همچنان ساز و کارهایی برای از بین بردن تأثیر سیاسی و اجتماعی مناسک حج و بسنده کردن به اجرای شکلی آن و ایجاد تردید در مسلمانان جهان و کاهش انگیزه برای سفر حج از طریق مانع تراشی و حاشیه پردازیهای ایذایی، به آل سعود دیکته شده است که بعضی از نشانه ها و آثار آن قابل ذکر است مثل:

- کاهش هرچندگاه سهمیه کشورهای مختلف در اعزام حجاج، به بهانه عملیات توسعه حرم یا سرانه جمعیت.

-  مخالفت با عزیمت حجاج بعضی از کشورها مثل عراق در سالهای گذشته یا یمن در سال جاری.

- مخالفت با اجرای مناسک قرآنی برائت از مشرکان در مکه.

-  افزایش غیر متعارف هزینه اقامت در هتلها و سرویسهای حمل و نقل (منسوب به برخی از شاهزادگان آل سعود) و نرخ صدور روادید و...و اقدام معکوس رفاهی و کاهش کیفیت خدمات.

- رفتار بسیار خشن و توهین آمیز پلیس و مأموران لباس شخصی آل سعود با زائران خانه خدا از کشورهای مختلف و ضرب و شتم همراه با دشنام و تحقیر آنان در مسجد الحرام و مسجد النبی و در انظار عموم به بهانه های واهی و به خاطر مسائلی جزئی.

- تعرض و مزاحمت برای زائران خانه خدا و نوامیس آنان توسط عواملی که از جانب پلیس و دستگاه قضائی محلی حاشیه امن برای آنان تعریف شده (ولذا به کارخود ادامه داده اند!) و مواردی هم از طرف پلیس عربستان، مثل حادثه ای که در فرودگاه جده اتفاق افتاد.

- بسط ید سارقان (و جیب برها) در مسجد الحرام و مناسک رمی جمرات و عدم اقدام پیشگیرانه جدی از سوی پلیس آل سعود و تداوم این مسئله در سالهای متمادی.

- تکفیر حجاج به خاطر ابراز مودت به اولیاء الهی و اهل بیت پیامبر اکرم سلام الله علیهم اجمعین.

- صحنه پردازی برای مسلمانان مخالف وهابیت در اطراف حجر الاسود و دستگیری به اتهام تعرض به حریم دیگران و شاهد تراشی از بین عوامل وهابی برای تکمیل مقدمات صدور رأی قاضی و محکومیت آنان به حبس و تعزیر.

- دستگیری و حبس هر ساله تعداد قابل توجهی از حجاج به دلایل پاسخگویی به شبهه افکنی اعتقادی و تحریف حقایق عوامل وهابی در بقیع.

- بسط ید عوامل وهابی در تعرض گروهی و توهین به روحانیون بعضی از کشورها در مسجد النبی(ص) و برداشتن عمامه آنها و تصویر برداری از این اقدام و قرار دادن آن در اینترنت.

- رفتار توهین آمیز در فرودگاه جده نسبت به زائران خانه خدا از قبیل تشکیل صفوف طولانی و تأخیر عمدی در گردش کار و تشریفات ورود و خروج حجاج و پرواز هواپیماها و معطل سازی در ساعات متمادی و کوتاهی در خدمات فرودگاهی ازجمله تعیین محلهای استقرار غیر ایمن که نمونه ای از آن ورود یک کامیون به محل استقرار زائران در سال های گذشته و مجروح شدن تعداد زیادی از آنان است.

- توهین آشکار به معتقدات مذاهب اسلامی و تکفیر آنان در متن های رسمی حکومتی که برای خطبه های نماز جمعه در مسجدالحرام و مسجدالنبی تهیه و توسط خطیب قرائت می گردد.

بدیهی است چنین اجتماع بزرگ و بی نظیری برای دستیابی به اهداف خود نیازمند امنیت و انضباطی فراگیر و همه جانبه است تا این مراسم سیاسی و معنوی در عالی ترین شکل خود برگزار و به انجام برسد.احکام فقهی مناسک حج به همین دلیل از گستردگی،تنوع،پیچیدگی و صلابت برخوردار است و در برابر افراد سهل انگار و بی توجه نسبت به حدود الهی انعطاف ندارد و البته نسبت به کسانی که بخواهند از روی عمد حریم آن را بشکنند، واکنش جدی نشان می دهد. کسی که حرمت حرم را نادیده می گیرد و سلب امنیت می کند در مرحله اول به جریمه ای سنگین محکوم می شود و اگر از سر بی اعتنایی به حدود الهی و تعمد، مجددا به ایجاد ناامنی (حتی)برای حیوانات مبادرت کند هدف تهدیدی سخت و شکننده قرار می گیرد که قرآن کریم از آن به عنوان " انتقام الهی" یاد می کند(4). چون همه برای تسبیح و نیایش به حرمی پناه آورده اند که دعوت کننده آن را برخوردار از امنیت لازم (5)معرفی کرده است.

هیچ حاجی در حال احرام نمی تواند عرصه را بر دیگر جانداران و روزی خوران خوان رحمت الهی تنگ کند و اگر دخالتی در نحوه استقرار یا حرکت او کند در جهت هموارسازی مسیر و تسهیل عمل آن است.نه تنها تعرض فیزیکی علیه هیچ جاندار و گیاهی در محدوده حرم جایز نیست که هرگونه تعرض به آرامش دیگران نیز حتی درحد دشنام (6)محکوم به جریمه است. چراکه در شرایط احساس ناامنی، آشفتگی و پریشانی تعادل فکری،روحی و رفتاری انسان از دست می رود و رویش نهال ایمان و معنویت نیز با اختلال مواجه می‌شود.

 قرآن کریم به برخی از عناصر ایجاد آرامش و احساس امنیت که ظرفیت های باطنی انسان را برای رویش استعدادهای خدادادی ازجمله ایمان و بالندگی مستعد و آماده می سازد(7) اشاره کرده است.عناصر فکری،مثل یاد خدا(8) گفتاری و شنیداری مثل تلاوت قرآن(9) و نیایش و دعا(10) رفتاری مثل استراحت و خواب(11) اجتماعی مثل ازدواج(12) زمانی، مثل آرامش بخشی شب، مثل سحر(13) مکانی ، مثل منزل،محل "سکونت"(14)مثل حرم خدا و حریم مشعر و منا(15) و....همه اینها بر راهبردی بودن یک مقدمه و پیش نیاز مهم برای تامین تعادل انسان و توقع رفتار عقلائی و منطقی در انتخاب صحیح سبک زندگی و رفتار فطری دارد.

ولذا تدابیر شیطانی برای انحراف در مسیر حرکت و تغییر سرنوشت انسان مؤمن از ایجاد اختلال در آرامش، و ناکارآمد سازی عناصر تامین کننده آن آغاز می‌شود.به عنوان مثال غافل سازی نسبت به یادخدا(16)،مشغولیت های فکری(17) ،ایجاد وحشت و نا امنی(18) و...

از میزبان مناسک حج که خود را خادم حرمین توصیف می‌کند انتظارمی‌رفت که نه تنها هیچ گونه رفتار سلب کننده آرامش و آسایش مهمانانش (که البته همه هزینه های مهمانی را از آنان مطالبه و دریافت کرده است!)نداشته باشد که ظرفیتهای سیاسی و معنوی و حتی اقتصادی حج را احیاء نموده و به فعلیت برساند و مسلمانان بعد از فراغت از مناسک بتوانند به معرفی ظرفیتهای اقتصادی یکدیگر و مذاکره برای داد و ستد(19) در قالب بازار مشترک اسلامی و کوتاه سازی دست بیگانگان و دشمنان از اقتصاد و ذخائر خود بپردازند.

اما شخصیت و رفتار آل سعود ازجهت مخفی شدن در پس نمادهای اسلامی و ادعای تولیت اماکن مقدس و بکارگیری ادبیات فریب برای تحریف حقایق و ارتباط و همکاری تنگاتنگ با دشمنان کینه توز و قسم خورده جهان اسلام (20) شباهت بسیار زیادی به رفتار منافقین درصدر اسلام دارد و از این جهت برخوردهای ایذائی و توهین آمیز و گسترش روزافزون محدودیتها و ناامنی ها در طول سالهای گذشته و سال جاری علیه حجاج بیت الله الحرام که منافع آن یکجا به حساب ویزه صهیونیستها منظور می‌شود به راحتی قابل تحلیل و تفسیر و علت یابی می شود.

همچون رژیم صهیونیستی که ورشکستگی ناشی از بی کفایتی سربازان خود با رزمندگان حزب الله لبنان را از طریق محاصره همه جانبه و طولانی مدت شهر غزه و بمباران مدارس و مساجد و کودکان و سالمندان و زنان بی‌پناه آن می خواست جبران کند تا آبروی رفته را بازآرد رژیم بدنام آل سعود نیز برای جبران آبروی از دست رفته ناشی از ناکامی در هجوم وحشیانه به یمن و بمباران زیرساختها و مردم غیر نظامی  درصدد انتقام گیری از کشورهایی برآمد که آنها را مسبب حیثیت از دست رفته خود تصور می کند.

سرزمین منا بار دیگر قربانگاه زائران حرم امن الهی شده است. میزبان و مامورانش با خاطری آسوده تماشاگر صحنه های غم انگیز و تأسفبار جان باختن آنان می شوند و محاصره را کامل و از کمک امدادگران نیز جلوگیری می شود تا مأموریت خود را در ایجاد وحشت و نا امن سازی حرم امن خدا و نقض حدود الهی به انجام رسانده باشند.

براساس پیام آیه شریف 95 سوره مائده ناامن سازی عمدی حرم الهی انتقام حتمی الهی را درپی دارد.

و براساس آیه 31 سوره رعد: ان الله لایخلف المیعاد خداوند خلاف وعده عمل نمی کند.

پی نوشت:

1- جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس والشهر الحرام....(مائده97)

2- ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا...(آل عمران97)

3- واذن بالناس بالحج یأتوک رجالا وعلی کل ضامریأتین من کل فج عمیق(حج27)

4- ...ومن عاد فینتقم الله منه والله عزیز ذوانتقام(مائده95)

5- واذ جعلنا البیت مثابة للناس وامنا...(بقره125)

6- ....فلارفث ولا فسوق ولاجدال فی الحج...(بقره197)

7- هو الذی انزل السکینة فی قلوب المؤمنین لیزدادو ایمانا مع ایمانهم...(فتح4)

8- الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الابذکرالله تطمئن القلوب(رعد28)

9- انما المومنون الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم واذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا...(انفال2)

10- وصل علیهم ان صلاتک سکن لهم(توبه103)

11- وجعلنا نومکم سباتا(نباء9)

12- ومن آیاته ان جعل من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها...(روم21)

13- وجعل الیل سکنا...(انعام96)

14- والله جعل من بیوتکم سکنا...(نحل80)

15- اولم یروا انا جعلنا حرما آمنا(عنکبوت67)

16- ویصدکم عن ذکرالله وعن الصلاة....(مائده91)

17- فوسوس الیه الشیطان...(طه120)

18- انما الشیطان یخوف اولیاؤه فلا تخافوهم(آل عمران175)

19- لیشهدوا منافع لهم....(حج28)

20- واذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنا واذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انامعکم...(بقره14)

سیدباقر پیشنمازی


/فارس

                               

مکه     حج و زیارت     قرآن     مناسک     امنیت    


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :