موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی خودرو

a/25290 :کد

به زیان مردم و به کام خودرو ساز

ناصر محمدي

  ﺳﻪشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ — ۱۷:۱۸
تعداد بازدید : ۱۳۳۱   
 تحلیل ایران -به زیان مردم و به کام خودرو ساز

به دنبال کمپین نخریدن خودرو و قبل ازآن تولیدات بی کیفیت خودرو ساز های داخلی با قیمت های گران در مقایسه با خودرو های خارجی تعداد زیادی از تولیدات دو خودرو ساز عمده کشور یعنی ایران خودرو و سایپا

    به دنبال کمپین نخریدن خودرو و قبل ازآن تولیدات بی کیفیت خودرو ساز های داخلی با قیمت های گران در مقایسه با خودرو های خارجی تعداد زیادی از تولیدات دو خودرو ساز عمده کشور یعنی ایران خودرو و سایپا  در پارکینگ ها و انبارهای این دو خودرو ساز دپو گشته به گونه ای که این دو شرکت با مشکل ادامه روند تولید خودرو و بیکار شدن کارگران خود و کمبود نقدینگی مواجه شدند.

 لذا با توجه به دولتی بودن این دو شرکت دولت را به فکر  ارائه راهکاری برای برون رفت از این مشکل وا داشت.


بانک مرکزی از محل 3 درصد ذخیزه قانونی سپرده بانکها نزد بانک مرکزی  به بانکها اجازه داد که نسبت به ارائه وام 25 میلیونی خودرو اقدام نمایند. بر اساس  این طرح ذخیره قانونی بانکها از  13 به 10 درصد کاهش یافت و بانک مرکزی به بانکها اجازه داد از محل این 3 درصد اقدام به ارائه وام خودرو نمایند که گویا  بر اسا س این طرح یک میلیارد دلار به این طرح اختصاص یافت. 


بر اساس این طرح قرار بود که خودرو سازها  10 درصد  در ازای اقدام بانکها به ارائه وام 10 درصد به بانکها تخفیف  دهند که این عدد  در اثر مقاومت خودرو ساز ها به 5 درصد کاهش یافت . قرار شد که سود این وامها 16 درصد محاسبه گردد که عملا به 18 درصد تغییر یافت . از سویی ارزش افزوده به میزان 9 درصد نیز بعهده  مشتری یعنی خریدار خودرو است. با توجه به اینکه  خودرو تا زمان پرداخت آخرین قسط توسط خریدار در رهن بانک می باشد.


بانک جهت تضمین اموال خود یعنی خودرو ها را می بایستی به مدت 4 سال بیمه بدنه نماید که  این نیز به عهده مشتری است. با محاسبه این ارقام می توان دریافت که سود حاصل از دریافت این وام به رقم 36 درصد می رسد. در این معامله بازنده اصلی مردم  و بانکها هستند و برنده  اصلی خودرو ساز ها می باشد. بانکها از این نظر بازنده هستند که فردا با هزاران چک برگشتی روبرو خواهند شد. با توجه به اینکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی  در اوایل سال جاری توسط مقام معظم رهبری به کلیه وزارتخانه ها، ادارات و سازمانها ابلاغ شد.


این اقدام دولت بر خلاف سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است. چرا از اهداف سیاستهای اقتصاد  مقاومتی در راستای تولید، ایجاد رقابت و بالا رفتن کیفیت کالا و محصولات تولیدی است.با این اقدام دولت نه تنها هیچ اقدام مولدی صورت نمی گیرد بلکه محصولات بی کیفیت و خارج از استاندارد بین المللی مورد مصرف مردم واقع می شود و با دست خود این ارابه های مرگ را وارد جاده ها ی کشور می سازیم و به دست خود آمار مرگ و میر کشور را بالا برده و عملا با این اقدام خود در حمایت از خودرو سازها در خصوص تولید خودر های فاقد کیفیت و استاندارد بین المللی در خلاف سیاستهای جمعیتی که در سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید عمل می نماییم.


بر اساس آمار ارائه شده تلفات تصادفات رانندگی در سال گذشته بیش از 17 هزار نفر در سال بوده است.نامناسب بودن جاده های کشور و خطای انسانی نیز مزید بر این علت نیز می باشد ولی مهمترین علت تصادفات رانندگی پایین بودن کیفیت محصولات خودرو سازهای داخلی در کشور می باشد.

این نوع کارها بر خلاف اقتصاد مقاومتی است چرا که  این نوع محصولات نه تنها در چرخه کار و خدمات قرار نمی گیرند بلکه  بدون هدف در چرخه مصرف قرار می گیرد.

                               

  ناصر محمدي
  پژوهشگر علوم سیاسی
  آدرس ایمیل : nasser.t747@gmail.com
  آدرس سایت/وبلاگ:
پیامهای بازدید کنندگان
  ناشناس
  چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
نامه یک جوان به رییس جمهور: سلام آقای روحانی! خسته نباشید بدون مقدمه: به نظر من اگر یک جوان ماشین نداشته باشد میتواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند ولی اگر زن نداشته باشد نمی تواند از زنان عمومی(خیابانی ها) استفاده کند چون گناه هست. بجای این وام خودرو که دادین، وام ازداوج می دادید تا من بتوانم ازدواج کنم. البته من میدانم که نمیشود، چون ازدواج ما جوانان، سودی برای شما و دوستانتان ندارد و خرج انتخابات را درنمیاورد. ممنونم که نامه را خوندین. باتشکر
  ناشناس
  ﺳﻪشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
مطلب مفید و بجایی بود


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :