موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/25851 :کد

0

وضعیت اسلام هراسی پس ازحملات پاریس

  جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ — ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۲۵۰   
 تحلیل ایران -وضعیت اسلام هراسی پس ازحملات پاریس

اسلام هراسی در فضای پس از حملات پاریس تنها بر زندگی مسلمانان فرانسه تأثیرگذار نخواهد بود بلکه اقلیت مسلمان را در کشورهای متعددی هدف قرار خواهد داد که می توان آنها را قربانیان پنهان تروریسم داعش دانست.

 
اسلام هراسی در فضای پس از حملات پاریس تنها بر زندگی مسلمانان فرانسه تأثیرگذار نخواهد بود بلکه اقلیت مسلمان را در کشورهای متعددی هدف قرار خواهد داد که می توان آنها را قربانیان پنهان تروریسم داعش دانست.

 

به گزارش تحلیل ایران، مسلمانان فرانسه امسال برای دومین بار شاهد کشتار در خیابانهای پاریس به دست افراط گرایانی بودند که به نام اسلام دست به کشتار زده اند؛ اکنون بزرگترین اقلیت مسلمان در اروپا نگران است که تبعات این حملات یعنی اسلام هراسی زندگی را به مراتب سخت تر کند.

مسلمانان فرانسه به دنبال وقوع موجی تکان دهنده از خشونتهای روز جمعه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان ماه) و حملات هماهنگ افراط گرایان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به یک سالن نمایش، یک ورزشگاه که به کشته شدن ۱۲۹ نفر منتهی شد، نگران هستند که وضعیت اسلام هراسی به اوج خود برسد.

بلافاصله پس از شکل گیری این حملات رهبران جوامع اسلامی و رهبران کشورهای اسلامی متعدد این کشتارها را محکوم کرده و علمای مسلمان به صراحت گروه تکفیری داعش را عامل این حملات معرفی کردند.

اما تمام این اقدامات نمی تواند مانعی در راه سخت تر شدن زندگی روزمره مسلمانان عادی فرانسه باشد. بی تردید اسلام هراسی ها و آزار و اذیتهای گروهی از مردم که تحت تأثیر رسانه ها و واکنشهای سیاستمداران راست گرای غرب هستند می تواند عاملی برای لطمه زدن به زندگی مسلمانان فرانسه باشد.

مرکز مبارزه علیه اسلام هراسی در فرانسه که به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی در پاریس مستقر شده و اقدامات اسلام هراسانه را در فرانسه تحت نظارت دارد در ماه سپتامبر گزارشی منتشر کرد و طی آن اعلام کرد که حملات فیزیکی علیه مسلمانان در فرانسه از زمان حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو ۵۰۰ برابر شده است و اقدامات خرابکارانه که علیه مسلمانان انجام می شود به ۴۰۰ برابر رسیده است.

این درحالی است که به رغم وجود آماری چشمگیر، تعداد افرادی که نسبت به این اقدامات اسلام هراسانه شکایت کرده اند، بسیار معدود هستند. قربانیات اغلب اعتقاد دارند که مأموران پلیس از رسیدگی به شکایتهایی که در رابطه با اسلام هراسی صورت می گیرد سر، باز می زنند.

وقتی اولین خبرها درباره این موضوع منتشر شد که داعش در پس حملات روز جمعه بوده است، بسیاری از مسلمانان فرانسه خود را برای آنچه احساس می کردند اجتناب ناپذیر است آماده کردند.

علاوه بر این مسلمانان هنوز هم در وحشت رویدادهای اخیر هستند اما باید بار نگاه های نامناسب، شعارهای نژادپرستانه و جرایم ناشی از انزجار را نیز تحمل کنند.

کارن از فعالان انجمن مبارزه با اسلام هراسی و نژادپرستی در فرانسه که تمایلی به افشای نام فامیل خود ندارد در گفتگو با نشریه «مشئبل» گفت: همین که خانواده های فرانسوی بتوانند این مسئله را برای کودکان خود شرح دهند و علت آن را بیان کنند خود کار دشواری است. اما این دشواری برای خانواده های مسلمان دوچندان می شود. آنها هم مجبورند درباره وقایع اخیر برای کودکانشان توضیح دهند و هم آنها را توجیه کنند و به آنها هشدار دهند که ممکن است دیگران آنها را به تروریسم نسبت دهند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در هفته ای که گذشت نسبت به اقدامات تلافی جویانه یا تبعیض بیشتر علیه مسلمانان به ویژه پناهجویان و مهاجران ابراز نگرانی کرد و گفت که این امر ممکن است موجب انزوای بیشتر شود و انزوای بیشتر می تواند شرایط و بستر مناسبی برای تروریسم فراهم کند.

دراین میان بسیاری از رهبران مسلمان که مصمم هستند با موج اسلام هراسی اجتناب ناپذیر، مقابله کنند، تلاش می کنند تا جوامع خود را برای نزدیکی به غیر مسلمانان و دعوت از آنها در جلسات پرسش و پاسخ درباره دین اسلام تشویق و ترغیب کنند. هدف از برگزاری این جلسات توضیح این مهم است که هدف حملات روز جمعه پاریس مقابله و دشمنی با همزیستی و تنوع فرهنگی بوده است.

خلیل مرون امام جماعت مراکشی - فرانسوی مسجدی در اِوری کورکورون گفت: وقتی حملات نشریه شارلی ابدو صورت گرفت، تروریستها مجله را هدف گرفته بودند، اما این بار آنها اکثریت جامعه فرانسه را هدف قرار داده بودند که در میان آن مسلمانان فرانسوی هم بودند. آنها تلاش می کنند که در جوامع تفرقه را حاکم کنند و می خواهند ما را علیه جامعه تحریک کنند و جامعه را علیه ما. اما ما به آنها اجازه نمی دهیم به موفقیت برسند.

قراراست امروز جمعه ( ۲۹ آبان ماه) مسجد جامع پاریس از نمازگزاران مسلمان بخواهد علیه تروریسم و اسلام هراسی راهپیمایی انجام دهند.

پرواضح است که مسئله اسلام هراسی در فضای پس از حملات پاریس تنها بر زندگی مسلمانان فرانسه تأثیرگذار نخواهد بود بلکه اقلیت مسلمان را در کشورهای متعددی هدف خواهد گرفت. از روز جمعه گذشته مسلمان در بسیاری از کشورها تلاش کرده اند با اقدامات متفاوتی از جمله فعالیتهایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نشان دهند که اسلام و تروریسم هیچ ارتباطی به هم ندارند.

درحال حاضر با توجه به گزارشهای منتشر شده مسلمانان آمریکا از حملات اسلام ستیزان در امان نمانده و بیش از سایرین در معرض آزار و اذیت قرار گرفته اند. به طوری که اسلام ستیزان با حمله به مساجد و مراکز اسلامی آمریکا، ارسال پیام‌های تنفرآمیز تلفنی و اینترنتی و تهدید به انجام اقدامات خشونت‌آمیز، بیش از پیش به اشاعه احساسات ضداسلامی در این کشور پرداخته اند.

رهبران اسلامی از افزایش تهدیدها، اقدامات و جرائم خشونت‌آمیز علیه مسلمانان و مساجد در ایالت‌های مختلفی چون نبرسکا، فلوریدا، کنتاکی، ویرجینیا، تنسی، اوهایو، نیویورک و ایالتهای دیگر خبر داده اند.

پلیس فدرال آمریکا و پلیس ایالت کنتیکت در حال حاضر روی گزارش تیراندازی در یکی از مساجد این ایالت تحقیق می کنند که تنها چند ساعت پس از وقوع حملات تروریستی پاریس، صورت گرفت. تاکنون انگیزه عاملان تیراندازی به این مسجد مشخص نشده است.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند جمعیت قابل توجه مسلمانان در فرانسه یکی از عوامل حمله داعش به پاریس بوده است چرا که آنها قصد دارند این تصور را به وجود آورند که فرانسه نا امن است در نتیجه مردم این کشور، رسانه ها و سیاستمداران مسلمانان را متهم بدانند. مهمترین اقدام فرانسه در این میان باید این باشد که مسلمانان را مورد شک و ظن قرار ندهد تا داعش به هدف خود نرسد. داعش می ‌خواهد مسلمانان فرانسه این گونه نتیجه گیری کنند که غیر مسلمانان فرانسوی مسلمانان را به عنوان جاسوس، دشمن و تروریست می دانند.

حملات تروریستی اخیر داعش در فرانسه، علاوه بر قربانیان آشکاری که تعدادشان ۱۲۹ نفر اعلام شد، قربانیان پنهانی نیز دارد. قربانیان پنهان تروریسم داعش، مسلمانان ساکن اروپا و امریکا هستند که در معرض تهمت و تعرضات اسلام هراسانه قرار می گیرند.

منبع:مهر

 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :