موضوعات ‌مرتبط: سیاسی خاورمیانه

a/27269 :کد

0

یک قرن نژادپرستی و استعمارگری اسرائیل علیه ملت فلسطین

  پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ — ۰۲:۵۰
تعداد بازدید : ۲۸۳   
 تحلیل ایران -یک قرن نژادپرستی و استعمارگری اسرائیل علیه ملت فلسطین

موسس مرکز اروپایی مطالعات فلسطین تاکید کرد که آنچه اسرائیل در زمینه تخریب و نابودی میراث اسلامی فلسطین انجام داده است سنگین تر از جنایات داعش است.

موسس مرکز اروپایی مطالعات فلسطین در مقاله ای با اشاره به یک قرن جنایت های اسرائیل علیه ملت فلسطین تاکید کرد که آنچه اسرائیل در زمینه تخریب و نابودی میراث اسلامی فلسطین انجام داده است سنگین تر از جنایات داعش است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از شبکه خبری الجزیره، پروفسور «ایلان پاپه» موسس و مدیر مرکز اروپایی مطالعات فلسطین در دانشگاه اکستر انگلستان در مقاله ای با اشاره به برخی شباهت‌های اسرائیل و داعش در تخریب آثار فرهنی و باستانی گفت: بیش از یک قرن از استعمار (فلسطین) می‌گذرد و هیچ چیز در مورد انکار مطلق شان انسانی مردم بومی فلسطین و یا حق آنها بر زمین خود تغییر نکرده است.

پروفسور ایلان در این مقاله که دکتر «سید هادی برهانی» آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است تاکید می‌کند که سیاست و اقدامات اسرائیل علیه مسجدالاقصی آتش موج جدید اعتراضات و حملات انفرادی را روشن کرد. اما عامل اصلی آن فاجعه‌ای است که بیش از یک قرن تداوم دارد : نابودی فزاینده فرهنگ فلسطینی. دنیای غرب از تخریب بناهای فرهنگی جهان باستان توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به وحشت افتاده است. آنچه اسرائیل در زمینه تخریب و نابودی میراث اسلامی فلسطین انجام داده است بسی سنگین تر (و وحشتناکتر) است. پس از نکبت (فاجعه تسلط اسرائیل بر فلسطین در سال 1948) به سختی مسجدی دست نخورده باقی ماند و بسیاری از آنها که جان سالم بدر بردند به رستوران، دیسکو و اصطبل تبدیل شدند.

اسرائیل تلاش فلسطینی‌ها برای احیای میراث نمایشی و ادبی خود را یادبود نکبت بحساب آورده و آنرا برای هر که از حیث مالی به دولت وابسته می باشد ممنوع نموده است.

آنچه (امروزه) در فلسطین شاهد آن هستیم - و در آینده نیز خواهیم بود - (در واقع) مبارزه مردم بومی یک کشور برای حفظ موجودیت خود در برابر تهدیدی است که (هدف آن) همچنان نابودی آنهاست.

یک قرن نژادپرستی و استعمارگری اسرائیل علیه ملت فلسطین

ایلان در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به ریشه‌های انتفاضه جدید که به اسم انتفاضه قدس شناخته می‌شود گفت:  هنگامی که سخن از ریشه‌های انتفاضه کنونی است، اشغال و توسعه مستعمرات (شهرک‌های یهودی نشین) به درستی مورد اشاره قرار می گیرد. اما ناامیدی و کلافگی که موجد ناآرامیهای اخیر است نتیجه مستقیم استعمارگری سال 1967 نیست، بلکه مولود یک صد سال نادیده گرفتن، انسان زدایی کردن و نابودی بالقوه (همه) ملت فلسطین، فارغ از محل زندگی آنهاست.

انکار شأن انسانی مردم بومی فلسطین، بر گفتمان سیاسی امروز اسرائیل سایه افکنده به خوبی در اظهارات هر دو رهبر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اسحاق هرتسوگ رهبر مخالفان دولت، مشهود است.

نتانیاهو بوضوح تشریح می‌کند؛ چرا ناامیدی فلسطینی‌ها در آینده انتفاضه‌های بیشتری به بار خواهد آورد و چرا مشروعیت زدایی از اسرائیل در سطح بین المللی روندی تصاعدی خواهد گرفت. او این استعمار صد ساله را پروژه ای افتخار آمیز توصیف نمود که بدون دلیل، بجز فتنه انگیزی اسلامی، مورد مخالفت مردم بومی فلسطین قرار گرفته است.

پیام (او) به فلسطینی ها (در این اظهارات) کاملا مشخص است: سرنوشت خود را بعنوان موجوداتی نادیدنی، فاقد هویت شهروندی و زندانیان بزرگترین زندان جهان در کرانه باختری و نوار غزه و بعنوان جامعه‌ای تحت رژیم آپارتایدی سخت بپذیرید تا ما همگی در صلح زندگی کنیم. هر گونه اقدامی برای رد این واقعیت ارتکاب تروریسم، از بدترین نوع آن، است و بنحو مقتضی با آن برخورد خواهد شد.

از خلال این نطق، که نویسنده آن تلاش داشت تا نگرانی‌های موجود در جهان اسلام در مورد مسجد الاقصی را کاهش دهد، پیامی متضاد درز کرد. بیشتر اظهارات وی در مورد مسجدالاقصی (در واقع) تدریس درس تاریخ تعلق این مکان به یهودیان بود. اگر چه او این سخنان را با وعده عدم تغییر در وضعیت فعلی مسجدالاقصی به پایان برد، (اما) حضور رهبران حزبی که بشدت به بنای هیکل سوم در این محل اعتقاد دارند، اعتماد را دشوار می نماید.

هرتسوگ رهبر مخالفان صهیونیست و لیبرال دولت در سخنرانی خود انسان زدایی از فلسطینی ها را از طریق دیگری دنبال کرد. کابوس او، که مکررا تکرار شد، کشوری است که فلسطینی‌ها و یهودی‌ها (مجبور باشند) با هم در آن زندگی کنند. بنابراین بهترین راه حل (این مشکل) بنای گتوها و مناطق محصور است حتی اگر این امر به قیمت آب رفتن اندکی از اسرائیل بزرگ باشد. "ما اینجا هستیم و آنها آنجا هستند": او این شعار مشهور یهود باراک و شیمون پرز را، که از اواخر دهه 1990 مطرح شد، تکرار نمود.

باراک راوید روزنامه نگار صهیونیست و لیبرال روزنامه هاآرتص وحشت صهیونیستهای لیبرال را تکرار نموده و هشدار داد: "اگر شما کشوری با دو ملت داشته باشید چاقوزنی به امری روزمره بدل خواهد شد". این ایده که دولت آزاد اسرائیل/فلسطین دموکراسی برای همگان باشد هیچگاه در دستورکار صهیونیستهای لیبرال (نیز) نبوده است.

منبع: تسنیم

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :