موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/35186 :کد

0

پیگیری جرایم انتخاباتی فضای مجازی در محاکم قضایی

  ﺳﻪشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ — ۰۷:۱۸
تعداد بازدید : ۳۶۸   
 تحلیل ایران -پیگیری جرایم انتخاباتی فضای مجازی در محاکم قضایی

اگر در فضای مجازی جرمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، توهین و تهمت اتفاق بیفتد، در محاکم قضایی مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد، بنابراین باید از این ابزار استفاده مثبت و بهینه شود.

اگر در فضای مجازی جرمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، توهین و تهمت اتفاق بیفتد، در محاکم قضایی مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد، بنابراین باید از این ابزار استفاده مثبت و بهینه شود.

 

به گزارش تحلیل ایران ،، تنها دو ماه به برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری زمان باقی مانده است، وزارت کشور به عنوان متولی اصلی امر انتخابات ماه‌هاست در تلاش است تا با فراهم‌سازی زیرساخت‌های انتخاباتی گامی موثر را در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر این امر مهم و ملی بردارد. لذا با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات با "محمد امین رضازاده" مدیرکل سیاسی وزارت کشور به گفتگو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است...
 
هیات‌های اجرایی هم در چهارچوب وظایف خود، برگزاری و اجرای انتخابات را برعهده دارند و در چهارچوب وظایف قانونی خوذ، مورد حمایت قرار می‌گیرد که قانون اساسی هم قوانینی را در این باره پیش‌بینی کرده است.

 
 باتوجه به شرایط کنونی، وزارت کشور چه تمهیداتی را برای برخورد با تخریب‌های انتخاباتی در نظر گرفته است؟
 
رضازاده: با نزدیک شدن به موعد انتخابات شور و شوق انتخاباتی در جامعه افزایش پیدا می‌کند، اما این نشاط سیاسی نباید دلیلی برای مورد هجمه‌ قرار دادن افرادی شود که خودشان را برای یک مشارکت ملی آماده می‌کنند، چرا که اگر چنین شود ما در سطح ملی از حضور افراد صاحب‌نظر و توانمندی که با ورود به مجلس می‌توانند در سرنوشت و توسعه و آبادانی جامعه مفید باشند، محروم خواهیم شد؛ لذا در این راستا پیش‌بینی‌هایی در قانون صورت گرفته و طبق قانون مجازات اسلامی مجازات‌هایی برای افترا، توهین و تهمت در نظر گرفته شده است.
 
دستگاه‌های ذیربط هم مانند هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات، وزارت کشور، مدیران سیاسی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها را رصد می‌کنند و اگر گزارش‌هایی از تخریب افراد اعم از نامزدها، افراد حقیقی و حقوقی، احزاب و جریان‌های سیاسی و حتی نهادهای حاکمیتی به آن‌ها ارسال شود به موجب قانون، تخریب‌کنندگان مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

علاوه بر هیات‌های اجرایی و نظارت و به موجب ماده 67 قانون انتخابات، قوه قضاییه هم به منظور پیشگیری از جرایم انتخاباتی ستادی را تشکیل داده که این ستاد تلاش می‌کند در ایام انتخابات از جرایمی که ممکن است رخ دهد، پیشگیری کند. به طور کلی پیش‌بینی‌های قانونی برای این‌که تخریب‌های انتخاباتی صورت نگیرد و یک رقابت سالم برگزار شود، انجام شده است.
 
 گفته می‌شود در انتخابات سال 88 فعالیت‌های فضای مجازی کشور به فضای انتخاباتی ضربه زد، آیا وزارت کشور برنامه‌ای برای فیلترینگ فضای مجازی در ایام انتخابات دارد؟

رضازاده: فضای مجازی را می‌توان فرصت و تهدید محسوب کرد، فرصت از این نظر که در این فضا فعالیت با هزینه کمتر امکان‌پذیر است، در قیاس با تبلیغات میدانی هم سهل‌تر است، مطالب هم به سرعت می‌تواند از طریق طرفداران، احزاب و خود نامزدها منتشر شود، به واکنش عمومی شتاب بخشد و ظرفیت به چالش کشیدن و نقد کاندیداها هم در این فضا وجود دارد، لذا همه امکانات فضای مجازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما اگر از این فضا سوءاستفاده شود، قانون تجارت الکترونیک همچون فضای حقیقی پیش‌بینی‌ها و مجازاتی را برای جرایم فضای مجازی مجازاتی در نظر گرفته است.
 
به همین دلیل اگر در فضای مجازی جرمی از قبیل جعل، کلاهبرداری، توهین و تهمت اتفاق بیفتد، در محاکم قضایی مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد، بنابراین باید از این ابزار استفاده مثبت و بهینه شود.

بیشتر سمت و سوی مسئولین هم بر این است تا این فضا را مدیریت کرده و از فعالیت‌های منفی در این فضاها پیشگیری کنند. کمیته‌هایی نیز در دستگاه‌های متولی تشکیل شده که با ستادهای انتخاباتی همکاری می‌کنند تا از فضای مجازی استفاده صحیح صورت گیرد.
 
 لیست‌های انتخاباتی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند می‌توانند تبلیغات زودرس تلقی شوند و آیا در مرحله بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرند؟

رضازاده: لیست‌هایی که اکنون از سوی احزاب مطرح می‌شود در حد گمانه‌زنی بوده و تخلف زودرس نیست، چراکه هنوز بررسی صلاحیت‌ها صورت نگرفته و همگی این‌ها به بعد اعلام اسامی کاندیداهای صلاحیت‌دار توسط فرمانداری‌ها موکول می‌شود. 

  به نظر شما انتخابات خوب چه انتخاباتی است؟  

رضازاده: انتخابات قانونمند از نظر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مسئولین نظام انتخاباتی است که قانون تماما در آن رعایت شده باشد، بی‌طرفی مجریان و ناظران در آن صورت گرفته باشد و مشارکت گسترده مردمی را در پی داشته باشد، همه مسئولان در این انتخابات نظارت و اجرا قانون را لحاظ می‌کنند و از حقوق ثبت‌نام کنندگان و انتخاب‌شوندگان به عنوان حق‌الناس دفاع خواهند کرد.
 
همچنین انتخابات مطلوب انتخاباتی است که آرامش را در جامعه ایجاد کند، منصفانه و در عین حال رقابتی باشد، قانونگرایی در آن اصل قرار گیرد، همه جریان‌های سیاسی حضور داشته باشند و نگاه همه دست‌اندرکاران یکسان باشد و امکانات عمومی و دولتی هم برعلیه جریان و کاندیدایی استفاده نشود. سلامت انتخابات و گزینش افراد شایسته توسط مردم نیز در چهارچوب قوانین انتخاباتی باشد. 
 
انتخاباتی خوب است که اعتماد مردم را همراه داشته باشد. به هرحال نظام، قانون اساسی و قانون انتخابات پتانسیل‌هایی را دارد که متکی به آراء مردم است، اعتماد باید در جامعه افزایش پیدا کند که این کار ملزوماتی دارد، انتخابات باید به گونه‌ای باشد که به دعواهای سیاسی و اختلافات جناحی پایان دهد. 

هیات‌های اجرایی و نظارت هم متشکل از معتمدین مردم و اشخاص مورد تایید نظام، فرمانداران و مدیران باتجربه کشوراند که تقریبا در 35_36 سال گذشته در انتخاباتهای مختلف حضور داشته‌اند، لذا ما هیچ نگرانی برای برگزاری انتخابات توسط فرمانداری‌ها نداریم.

60درصد از برگزارکنندگان انتخابات از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و مدیران با تجربه هستند، لذا با توجه به این مهم ما انتخابات اصولی خواهیم داشت و اعتماد عمومی را بیش از بیش تامین خواهیم کرد.

 چگونگی حضور کاندیداهای انتخاباتی در دانشگاه‌ها توضیح دهید؟

رضازاده: در دانشگاه‌ها یک تشریفات قانونی وجود دارد، یک هیات نظارت مستقر در خود دانشگاه‌ها متشکل از رئیس دانشگاه، نماینده وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت و درمان و نماینده نهاد مقام‌معظم رهبری وجود دارد  و همواره هر تصمیمی که این هیات نظارت برای سخنرانی در دانشگاه بگیرد و مجوز دهد، قانونی لحاظ می‌شود بنابراین امنیت و انتظامات برگزاری سخنرانی‌ها هم توسط خود دانشگاه تامین خواهد شد.

سخنرانی بیرونی هم مجوزها، دستورالعمل‌ها و شرایط خاص خود را دارد، سخنرانی‌هایی که در محل سربسته، برگزار می‌شوند باید با اطلاع فرمانداری‌ها باشد، سخنرانی‌های میدانی هم باید مجوزهای لازم را داشته باشند و ب اساس قانون هم تمامی برنامه هایی که دارای مجوزاند، تامین امنیتشان برعهده فرمانداران و بخشداران است.
 
هرچه به موعد انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، قطعا سخنرانی داوطلبان انتخاباتی بیشتر خواهد شد، در عین حال مردم هم نیاز دارند که در ایامی تبلیغات انتخاباتی مجاز است از نظرات داوطلبان، جریان‌ها و احزاب مطلع شوند. البته ممکن است گروهها و جریان‌هایی که هم بخواهند خارج از ایام مشخصه تبلیغات، مردم را به اصل مشارکت و انتخابات دعوت کنند باید در چهارچوب مقررات باشد.
 

 وزارت کشور با برهم‌زنندگان سخنرانی‌ها و همایش‌ها چه برخوردی خواهد داشت؟
 
رضازاده: تامین انتظامات مراسمی که مجوز قانونی دارد با نیرو‌های انتظامی است و اگر کسی بخواهد در یک مراسم قانونی ایجاد بی‌نظمی کند یا خللی را در برگزاری آن وارد کند، مطابق قوانین نیروهای انتظامی، محاکم قضایی و دادسراها به عنوان مدعی‌العموم با این افراد که نظم جامعه را به هم زنند برخورد خواهد شد.

 با احزابی که اخیرا درخواست مجوز داده‌اند، موافقت شده است؟

رضازاده: بله؛ طبق نوبت حزب‌های پیشنهادی توسط اعضای کمیسیون ماده 10 مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر تشکلی مسیر قانونی را طی کرده باشد، مجوز لازم برایش صادر می‌شود.
 
اساسا اجازه فعالیت پروسه‌ای دارد و احزابی که اجازه تاسیس گرفته‌اند، باید کنگره و هیات راهبری تشکیل دهند و مدارکش را به دفتر سیاسی وزارت کشور ارسال کنند تا استعلامهای لازم توسط مراجع ذی‌صلاح صورت گیرد و کمسیون ماده 10 به آن رسیدگی کند تا پروانه فعالیت برای آنها صادر شود، بنابراین قبل از صدور پروانه فعالیت مجاز نیست.
 
 برخی به دنبال کمرنگ نشان دادن شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها هستند نظر شما در این مورد چیست؟ 
 
رضازاده: هر نهادی باید بر اساس قانون وظایف خود را انجام دهد، حالا چه شورای نگهبان باشد و چه هیات‌های نظارتی؛ قانون انتخابات مرجع نهایی رسیدگی به شکایات رد صلاحیت‌ها است، لذا نباید کسی متعرض به رای شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت‌ها باشد.
 منبع : مشرق
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :