موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی راه و شهر سازی

a/35391 :کد

0

ارائه مشوق‌های مناسب از سوی ایرلاین‌ها برای جذب مسافر

  چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ — ۰۲:۵۶
تعداد بازدید : ۲۵۲   
 تحلیل ایران -ارائه مشوق‌های مناسب از سوی ایرلاین‌ها برای جذب مسافر

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، پیش‌بینی می‌شود ایرلاین‌ها در بازار رقابتی، برای جذب مسافر بیشتر، خدمات و مشوق‌های جذابی ارائه کنند

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک سال آینده ایرلاین‌ها به جایی برسند که در بازار رقابتی، برای جذب مسافر بیشتر، خدمات و مشوق‌های جذابی ارائه کنند که از بند‌های آئین‌نامه حقوق مسافر هم فراتر باشد.

 

 

به گزارش تحلیل ایران، محمد خداکرمی در برنامه تلویزیونی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری پیش از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دستورالعمل حقوق مسافر را‌ تهیه و ابلاغ کرد تا حق مسافران در پروازها ضایع نشود.


وی گفت: آنچه برای سازمان هواپیمایی کشوری اهیمت دارد برقراری منظم جریان پروازی، دسترسی مناسب مسافر به بلیت و تسهیل امور در حوزه حمل‌ونقل هوایی مسافری است.


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: در همین راستا تلاش می‌کنیم در ایام نوروز پیش‌ِرو که تقاضا از عرضه بیشتر است برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلی برای تهیه بلیت و میزان نرخ‌ها، برای مسافران رخ ندهد.


خداکرمی گفت: طی برگزاری جلسات با انجمن شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها، برنامه‌ریزی کرده‌ایم شرایطی فراهم شود تا نحوه دسترسی مسافر به بلیت برای این ایام تسهیل شود و قیمت‌‌ها هم به گونه‌ای باشد که رضایت نسبی مسافر و ایرلاین فراهم شود.


وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن هزینه شرکت‌‌های هواپیمایی گفت: به هر حال در ایام پیک سفر نظیر نوروز، با موضوع تردد یکسر خالی مواجه هستیم؛ به عنوان مثال در مسیر هوایی از مبدأ تهران در سفرهای رفت نوروزی، ناوگان با صندلی تکمیل تردد می‌کند اما در مسیر برگشت، به دلیل نبود تقاضا، صندلی‌ها خالی است.


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: پس از ایام نوروز که عرضه و تقاضا دوباره به حالت عادی خود برمی‌گردد، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز ادامه می‌یابد.


* فقط قیمت تمام‌شده‌ مبنای نرخ‌گذاری بلیت مسیرها نیست

خداکرمی درباره نرخ تمام شده بلیت هواپیمای مسافری توضیح داد: ایرلاین‌ها نرخ تمام شده یک صندلی پرواز خود را بر اساس نوع هواپیما، استهلاک ناوگان، هزینه سوخت، عوارض فرودگاهی و شهرداری، حقوق پرسنل، تعمیرات، چک‌های دوره‌ای و غیره بررسی می‌کنند و قطعاً در این روندِ بازرگانی، نرخ بلیت هر مسیر برای هر ایرلاین متفاوت است و همه یکسان نیست؛ بنابراین در این حوزه ایرلاینی که برند معتبرتری دارد، خوشنام‌تر است و مقبولیت بیشتری هم بین مردم دارد می‌تواند مسافران بیشتری جذب کند و از سوی دیگر به توسعه ناوگان نیز بپردازد.


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: اگر صرفاً به قیمت تمام شده بلیت و هزینه‌های ایرلاین توجه کنیم، رقمی برای شرکت هواپیمایی باقی نمی‌ماند که‌ به توسعه ناوگان اختصاص ‌دهد.


* در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تعیین سقف قیمتی منطقی نیست

خداکرمی درباره نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر قیمت‌های بلیت هواپیما گفت: اگر بنا باشد نرخ‌های بلیت هواپیما سقف داشته باشد آزادسازی معنایی ندارد اما در این عرصه وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری نظارت و برنامه‌ریزی است و قرار نیست سقف نرخ‌ها را تعیین کنیم.


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: با متنوع‌سازی و آزادسازی نرخ‌ها، شرکت‌های هواپیمایی در بازار رقابتی به دنبال ارتقای کیفیت و جذب مسافر خواهند بود.


* ارائه مشوق‌های مناسب از سوی ایرلاین‌ها برای جذب مسافر در بازار رقابتی تا یک سال آینده

وی همچنین درباره آیین‌نامه حقوق مسافر،‌ تأخیرات و مصوبات در این‌باره، گفت: تا قبل از ابلاغ دستورالعمل آیین‌نامه حقوق مسافر پرداخت خسارتی در مورد تأخیرات مطرح نبود اما ما در فضایی که هیچ دستورالعملی در این باره وجود نداشت ایرلاین‌ها را ملزم به ارائه بلیت تخفیف‌دار در قبال تأخیرات کردیم، حتی می‌توان در گام‌های بعدی پرداخت مابه‌التفاوت نقدی را هم در نظر گرفت.


خداکرمی اظهار داشت: پس از ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر، سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاین‌ها نظارت دارد و رسیدگی به حقوق مسافران را رصد می‌کند.


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: البته در متن آیین‌نامه حقوق مسافر پرداخت خسارت به صورت نقدی پیش‌بینی نشده است به عنوان مثال اگر تأخیر چهار ساعته‌ای در پرواز رخ دهد بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی ارائه می‌شود و ایرلاین‌ها هم موظف به اجرای این قانون هستند.


خداکرمی با بیان اینکه در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کسب رضایت مسافر هدف اصلی است، گفت: با ایجاد رقابت سالم و واقعی در آزادسازی، ایرلاین‌ها‌ بسته‌‌ و مشوق‌هایی را ارائه می‌دهند که قطعاً مزایای آن نسبت به آیین‌نامه حقوق مسافر فراتر است.


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا یک سال آینده و با اجرای آزادسازی نرخ‌ها، شرکت‌های هواپیمایی به جایی برسند که در بازار رقابتی، بسته‌‌ و مشوق‌هایی برای جذب مسافر ارائه کنند که ارائه بلیت با تخفیف 30 درصدی در آن اصلاً به چشم نیاید.


وی درباره پروازهای چارتری و نظارت بر چارتر شدن پروازها توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌ها را موظف کرده است که بر آژانس‌های طرف قرارداد خود نظارت کامل داشته باشند در غیر این صورت در صدور مجوزهای بعدی برای شرکت‌های هواپیمایی تجدیدنظر می‌شود.

 

منبع: فارس

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :