موضوعات ‌مرتبط: سیاسی استان ها

a/45767 :کد

0

تبیین "خوف از قیامت" در سیره ابرار و انسان الگویی قرآن

  جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ — ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۲۹۱   
 تحلیل ایران -تبیین "خوف از قیامت" در سیره ابرار و انسان الگویی قرآن

امام‌جمعه مشهد‌مقدس گفت: خوف از خدا، ترس به معنای احساس خطر نیست و بلکه به معنای خشیت و یا خوف به معنای عشق است.

امام‌جمعه مشهد‌مقدس گفت: خوف از خدا، ترس به معنای احساس خطر نیست و بلکه به معنای خشیت و یا خوف به معنای عشق است.

 

به گزارش تحلیل ایران، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور علی ابن موسی الرضا(ع)، اظهار داشت: کلام ما در باب انسان الگویی قرآن و تفسیر آیات سوره انسان است. درباب مراتب خوف و انواع آن در هفته گذشته عرایضی صورت گرفت و نهایت به این نتیجه رسیدیم که خوف از خدا، ترس به معنای احساس خطر نیست و بلکه به معنای خشیت و یا خوف به معنای عشق است.

 

امام‌جمعه مشهد‌مقدس گفت: ما ترسمان از خدا مبتنی بر ترس از روز قیامت است، روزی که روز عبوس و احمو و غضب است و غضبی که به تعبیر قرآن، قمطریر یعنی شدید است و این معنای یکی از آیات سوره انسان است؛ براساس آن خوف از خدا به معنای عشق چگونه قابل توجیه است؟

 

وی خاطرنشان کرد: وجود اقدس، مولی امیرالمومنین(ع) که در راس ابرار هستند و این سوره مبارکه آیاتش درباب تبیین شخصیت آن حضرت است به درگاه خدا عرضه می‌دارند: خدایا من تو را پرستش و عبادت نمی‌کنم به‌خاطر ترس از آتش جهنم و بخاطر طمع بر بهشت، بلکه تو را شایسته عبادت یافتم.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه مولی به‌خاطر ترس از عذاب خدا را عبادت نمی‌کند پس چطور در این آیه این گونه عنوان شده افزود: در این آیه آمده ما از پروردگار به‌خاطر روز قیامت می‌ترسیم و این مسئله با کلام مولی چگونه قابل توجیه است؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: درباره عبد و عبودیت مباحثی عرضه شد، عبودیت در برابر خدا با نوع بردگی بشر در برابر بشر متفاوت است، در زمان قدیم انسان خرید و فروش می‌شد و انسان عبد انسان می‌شد و به‌صورت برده در اختیار دیگران قرار می‌گرفت و اسلام این جریان بردگی و برده داری را برانداخت.

 

وی افزود: عبودیت بشر برای بشر از نوع عبودیت بشر برای خدا نیست، انسان عبد انسان قرار می‌گیرد و این عبودیت ایجاد ارتباط دوطرفه می‌کند، از طرفی عبد با همه وجود مملوک ارباب است و ارباب از وی بهره کشی می‌کند و مجموعه منافع عبودیت در اختیار ارباب است و ارباب نیز در مقابل، وی را تامین می‌کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ارباب به بردگی بنده نیازمند است خاطرنشان کرد: عبودیت برای خداوند متعال اینگونه نیست، عبودیت در برابر خدا از این نوع بردگی نیست، عبودیت یک جریان واقعی و قطعی در وجود انسان در درگاه خداوند است، خداوند مالک تمام هستی انسان است و این ملکیت حقیقی و واقعی است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: خداوند استعداد انسان را خلق کرده و امکانات مختلف در عرصه زندگی و تکامل در اختیار انسان قرار داده است و تمامی امکانات همه مملوک خداوند است و نه ملکیت اعتباری بلکه این ملکیت واقعی است.

 

وی افزود: خداوند ایجاب کرده انسان را و مالک وی است، ذات مقدس پروردگار امکانات را برای زندگی بشر آفریده است و این یک عبودیت واقعی است، از طرفی این عبد مورد استثمار مولی نیست و خداوند به دنبال بهره کشی نیست.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: این عبد، عبودیتش در درگاه خدا و منافعش به خود وی برمی‌گردد، این یک نوع عبودیت است و براساس این عبودیت، بشر وابسته به خداوند است.

 

وی گفت: ابرار می‌گویند ما از خدا می‌ترسیم به‌خاطر روز قیامت، زیرا قیامت روز عذاب و کیفر و حساب است. آیا به این خاطر وحشت دارند؟ وحشت آن‌ها به این خاطر است که روز قیامت مظهر غضب خداوند است.

 

منبع:خبرگزاری تسنیم

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :