موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/46279 :کد

سخنی پیرامون دستاورد های دولت دراولین سفراروپایی درپسابرجام

ناصر محمدي

  یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ — ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۶۶۵   
 تحلیل ایران -سخنی پیرامون دستاورد های دولت دراولین سفراروپایی درپسابرجام

روزهایی که دولت منتظر آن بود بالاخره فرارسید. تحریمها لغو شد و دروازه های جهان به سوی ایران گشوده شد.متاسفانه مدیران مابه جای اینکه امتیاز بگیرند، امکانات و امتیاز به خارجی‌ها داده‌اند و آمده‌اند.

 


   روزهایی که دولت منتظر آن بود بالاخره فرارسید. تحریمها لغو شد و دروازه های جهان به سوی ایران گشوده شد. ریاست جمهوری اسلامی ایران  در هفته های گذشته در اولین سفر اروپایی خود با یک هیئت بلند پایه به کشور های ایتالیا و فرانسه عزیمت نمود.

 

 

 

 

 

درخصوص دستاوردهای مثبت سفر هیات اقتصادی ایران به ایتالیا و فرانسه  باید اذعلن داشت که رفت و آمدهای هیئت‌های اقتصادی لازمه اقتصاد هر کشوری است و در صورتی که این رفت‌ و آمدها با هدف، از سوی دولت‌ها دنبال شود موجب انتفاع و سود اقتصادی دولت مذکور خواهد شد.


اگر چه استقبال خوبی از هیات ایرانی شد  ولی می بایستی یه این موضوع توجه نمود که مدیران اقتصادی ما هنوز خودشان سرگردان هستند، متاسفانه مدیران ما بعد از برجام به اروپا رفته اند و به جای اینکه امتیاز بگیرند، امکانات و امتیاز به خارجی‌ها داده‌اند و آمده‌اند! اگر مشاهده کنید متوجه می شوید که دولت کاملا بی هدف به اروپا سفر کرد، با لغو تحریم‌ها درها برای خرید از اروپایی ها باز شد و خیلی از آنها خرید کردیم و باید اذعان کنم برای این خریدها می‌بایست پول پرداخت شود و اگر هم اعتباری اخذ می‌گردد می‌بایست پشتوانه قابل نقد شوندگی ارائه گردد.


با انتقاد از موج خرید دولت با استفاده از منابع مالی کشور اذعان کرد: نباید منابع کشور را  که با زحمت به دست آوردیم، بابت خریدهای غیرضروری از دست می دادیم و این خوب نیست. آنچه در اروپا مشاهده شد صرفا نمایش بی‌هدفی بود که فقط دلارها را خرج کردیم و چیزی به دست نیاوردیم.ما مخالف مشارکت اقتصادی دو طرفه با شرکت‌های خارجی بعد از برجام نیستیم  ولی مخالف دادن امکانات یک سویه به خارجیها هستیم ، به نظر می رسد پشت پرده تبادلات اقتصادی بعد از برجام هیچ برنامه ریزی و هدفی دنبال نمی‌شود؛ اتفاقا خارجی‌ها از این مسئله سود برده و استقبال می‌کنند و مطئننا ما از این جریان زیان خواهیم دید.کشور امروز در شرایط بد رکودی به سر می برد و پرداخت منابع دلاری و موج خریدهای غیرضروری با پولهای آزاد شده در این شرایط به سود اقتصاد ایران نبوده و نیست.ما مخالف ورود سرمایه گذار خارجی به کشور نیستیم ،به عنوان مثال قراردادی با پژو بسته شده و در این قرارداد تکلیف شده که شرکت مشترکی تاسیس شود، حالا این شرکت مشترکی که می‌خواهیم تاسیس کنیم  بر چه اساس است و با چه هدفی تاسیس خواهد شد، از کجا مشخص است که قرارداد قبلی با پژو تکرار نشود؟!جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار خوب است و اخذ فاینانس هم اقدام خوبی است اما به این شکل عمل کردن ریسک ما را افزایش می دهد، متاسفانه تمام اینها ناشی از عدم برنامه ریزی برای فضای پسابرجامی است.


در خصوص  سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در زمینه تولید در ایران  باید اذعان داشت که  تا زمانی که برخی از پارامترهای مشخص اقتصادی در کشور بهبود نیابد هیچ سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری به ایران نخواهد آمد،باج دادن به شرکتهای خارجی باعث نخواهد شد تا آنها برای سرمایه گذاری در تولید به ایران بیایند، قطعا انها با این شرایط  به ایران نخواهند آمد.


اینطور هم نیست که انهاد چشم بسته وارد بازار ایران شوند،خارجی‌ها به شدت پارامترهای اقتصادی ما را رصد کرده و زیر نظر دارند و تاکنون نیز متوجه شده اند که هیچ اقدام مثبتی در فضای کسب و کار ایران صورت نگرفته است، بنابراین برای سرمایه گذاری در تولید به ایران نخواهند آمد، سرمایه گذار و هیاتهای اقتصادی یک کشور هنگامی وارد کشور دیگر می شوند که ریسک سیاسی- اقتصادی و شاخص فضای کسب و کار آن کشور بهبود و ارتقا پیدا کرده باشد،  سوالی  که در این زمینه مطرح است آیا در این مدت این تغییرات اساسی در این حوزه در کشور بوجود آمده که سرمایه گذار یا هیات اقتصادی خارجی به ایران بیاید؟! تعهد ایجاد کردن با خرید هواپیما و قرارداد بستن با پژو و دیگران، به هیچ وجه خارجی‌ها را ترغیب نمی‌کند تا به ایران بیایند و تا فضای کسب و کار ایران بهبود پیدا نکند تمام این رفت و آمدها نمایشی خواهد بود. بسیاری از کسانی که طرف قرار داد با جمهوری اسلامی ایران در این سفر ها بوده اند اظهار داشته اند تا  زمانی که  کشور ایران فضای کسب وکارشان را بهبود نبخشد و پارامترهای اقتصادی شان را ارتقا ندهد مقرون به صرفه نیست به ایران بیاییم. 


بزرگترین پارامتر خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران، بازار کسب و کار است و متاسفانه رتبه فضای کسب و کارمان به شدت پایین است و این مسئله باعث می شود آنها به راحتی به بازار  ایران  وارد نشوند. به نظر می رسد دولت با تعجیل وارد دوران پسا برجام  شده و هیچ برنامه مدونی ندارد و اگر هم داشته باشد خیلی با عجله  تهیه شده که مصادیق ان را می توان در رفتار  طرفهای مقابل خود در بازار جهانی ببینیم.

وقتی از دوستانی که متولی سرمایه گذاری خارجی هستند  سوا ل شود که چه حمایت‌هایی می توان از سرمایه گذار خارجی کرد تا آنها به ایران بیایند، هیچ کس نمی‌داند که باید چکار کند و هیچ کس نمی‌داند اگر فردا اتفاقی افتاد چه دستگاهی باید جلو بیاید! در  سراسر جهان سازمان سرمایه گذاری خارجی یا سازمان سرمایه گذاری متولی اجرای چنین اقداماتی است متاسفانه در کشور ما چنین سازمانی غیر فعال بوده و فقط اسم آن را یدک می‌کشد، در صورتیکه می‌بایست برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تجارت برای هر کشور حد تعیین کنیم، بعد با مانیتور کردن آن را اصلاح نماییم.


در آن زمان است که کشورهای هدف را به رقابت خواهیم انداخت و با یک برنامه ریزی درست وبدون شوهای سیاسی وهدف گذاری پنج ساله می توانیم به عملکرد نسبتا موفقی دست یابیم.ضروری است  دولتمردان  محترم جمهوری اسلامی ایران با رهنمود های حکیمانه مقام معظم رهبری و در چارچوب اقتصاد مقاومتی که سیاتسهای ان توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است در مسیری درست ، صحیح و هدفمند در راستای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خامنه ای و تامین حداکثری منافع کشور و مردم گامهای اساسی و سنجیده را بر دارند.

 نویسنده: ناصر محمدی

 

                               

  ناصر محمدي
  پژوهشگر علوم سیاسی
  آدرس ایمیل : nasser.t747@gmail.com
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :