موضوعات ‌مرتبط: فناوری فناوری های نوین

a/48158 :کد

0

چرا چرخ تکنولوژی نمی‌چرخد

  پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ — ۰۴:۲۰
تعداد بازدید : ۲۹۹   
 تحلیل ایران -چرا چرخ تکنولوژی نمی‌چرخد

تجاری سازی فناوری که به دنبال جاده ای هموار برای حرکت و رسیدن به جایگاه آرمانی خود است امروز با مشکلاتی چون عدم شناسایی صحیح بازار داخلی و خارجی و کاستی در اجرای قوانین موجود مواجه است.

تجاری سازی فناوری که به دنبال جاده ای هموار برای حرکت و رسیدن به جایگاه آرمانی خود است امروز با مشکلاتی چون عدم شناسایی صحیح بازار داخلی و خارجی و کاستی در اجرای قوانین موجود مواجه است.


به گزارش تحلیل ایران : مقام معظم رهبری طی دو دهه گذشته به موضوع جنبش نرم افزاری تاکید فراوانی داشتند و در سالهای اخیر که کشور در زمینه تولید علم به نقطه مطلوب رسیده است ایشان محوریت راهنمایی و بیانات خود را بر مولفه های اقتصادی و تجاری سازی فناوری قرار داده اند.


فرهنگ تبدیل دانش به محصول از عمر طولانی در ایران برخوردار نیست این سابقه کوتاه موجب شده تا همچنان این فرهنگ برای نهادینه شدن با فراز و نشیب های زیادی دست و پنجه نرم کند.

تبدیل دانش به محصول به دنبال غایت نهایی خود در مسیری نه چندان هموار و مطلوب در حرکت است و در این مسیر به دنبال حامی است تا بتواند آن را به جاده ای هموارتر سوق دهد.


طعم دلچسب تبدیل دانش به محصول به مذاق همه خوش می آید اما این شیرینی همچنان در ایران دستخوش ناملایماتی است که نمود آن را می توان در نبود بستر لازم مانند عدم عرضه مناسب، عدم بازاریابی داخلی و خارجی، کاستی در اجرای برنامه های مصوب و کمبود برنامه ریزی های مناسب جستجو کرد.


طی سال های گذشته علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته در این حوزه همچنان پژوهشگران و محققان کشور بر این باورند که تبدیل دانش به محصول راه زیادی را باید به جان بخرد تا بتواند به طور کامل در کشور نهادینه شود.


تبدیل دانش به محصول هدف نهایی فعالین علمی کشور است. چراکه این افراد معتقدند علم باید به بهبود زندگی افراد جامعه کمک می کند اما با تمام تلاش های صورت گرفته هنوز چرخه فناوری در کشور کامل نشده و تجاری سازی با فراز و فرودهایی همراه است.


ضرورت برندسازی محصولات فناوری

خسرو پیری، مدیرکل فناوری وزارت علوم نیز معتقد است باید دولت با برنامه ریزی مناسب زمینه را برای تبدیل دانش به محصول در حوزه های خاص فراهم کند تا ایران در این حوزه ها بتواند به محصولات شناخته شده در جهان دست یابد.


وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما نیازمند برند سازی در چند حوزه خاص هستیم تا تمام دنیا ما را با این نوع محصولات بشناسند.


مدیرکل فناوری وزارت علوم افزود: درحال حاضر به واسطه دانشگاه های توان مند کشور نیروی انسانی لازم برای فعالیت در حوزه های علمی و فناوری وجود دارد و باید با برنامه ریزی مناسب از توان این نیروها برای تبدیل دانش به محصول استفاده کنیم.


جایگاه خوب ۳ فناوری در تولید محصول

پیری معتقد است: در حوزه هایی مانند نانو، بیوتکنولوژی، هسته ای و سلول های بنیادی که دولت سرمایه گذاری مناسبی انجام داده و به طور کامل از توان نیروهای توانمند داخلی استفاده کردیم امروز به دستاوردهای علمی و تجاری خوبی رسیده ایم بنابراین در دیگر حوزه های علمی نیز باید چنین برنامه ریزی و سرمایه گذاری صورت گیرد.

منبع : مهر

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :