موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/48703 :کد

0

فضای مجازی و تبلیغات نوین انتخاباتی

  شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ — ۰۸:۱۹
تعداد بازدید : ۲۱۱   
 تحلیل ایران -فضای مجازی و تبلیغات نوین انتخاباتی

رویکر نامزدها به حضوردر فضای مجازی و استفاده از این تریبون نوین و موثر از شاخصه های تبلیغات انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان است.

رویکر نامزدها به حضور در فضای مجازی و استفاده از این تریبون نوین و موثر از شاخصه های تبلیغات انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان است.

به گزارش پايگاه خبری تحليلی "تحليل ايران" به نقل از ایرنا، این رویکرد روند و روال تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را متحول کرده و حال و هوایی تازه ، بی سابقه و متفاوت به انتخابات بخشیده است.

 
فضاهای مجازی که عمر کوتاهی از رویش آنها می گذرد فرصتی را برای رد و بدل پیام های مختلف کاربران در مناسبت های مختلف و مسائل روز جامعه فراهم کرده و هم اکنون نیز به عنوان مهمترین و فراگیرترین میدان کارزار تبلیغات و رقابتهای انتخابات هفتم اسفند مورد توجه نامزدها و طرفداران آنها قرار دارد . 


سوای همه محسنات و معایب واقعیت این است که شبکه ها و کانال های مختلف مجازی اکنون به مهمترین عرصه ارتباط بین مردم تبدیل شده و افراد، گروه ها، طیفهای مختلف سیاسی و اجتماعی می توانند براحتی نظرها و برنامه های خود را مطرح و در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. 


در سایه این رویکرد، تبلیغات خیابانی نامزدها کاملا کمرنگ شده و به فضای مجازی و گوشی های تلفن همراه کوچ کرده است به همین دلیل نقش فضاها و شبکه مجازی به عنوان یک متغییر تاثیر گذار در مشارکتهای سیاسی و روند انتخابات غیر قابل تردید است.


از سوی دیگر با توجه به اینکه انتخابات صحنه مشارکت ملی عموم مردم است ورود برنامه ریزی شده به فضاهای مجازی و استفاده درست ازاین امکان نوین ارتباطی می تواند شور و هیجان بیشتری را درخصوص مشارکت در انتخابات ایجاد کند.


استفاده از فضای مجازی و شبکه هایی مانند تلگرام، وایبر، واتس آپ و... در عرصه انتخاباتی در سطح وسیعی قابل ملاحظه است.


به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضربیش از 71 میلیون نفر در کشورمان از تلفن همراه وبیش از 9 میلیون نفر نیز از اینترنت موبایل استفاده می کنند، این امار نشان می دهد که تلفن همراه و شبکه های مجازی می تواند از ضریب نفوذ بالایی برخوردار باشد.


از آنجایی که استفاده از اینترنت همراه و گوشی های هوشمند در ایران رونق گرفته، تعداد مشترکان ایرانی که از وایبر و تلگرام استفاده می کنند بسرعت درحال افزایش است.


مرکز آلکسا گزارش داده است که ایرانی ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می دهند و به عبارت دیگر، بزرگترین گروه اعضای وایبر ایرانی هستند. 


دراین گزارشها عنوان شده که 1/11 درصد از تمام مشترکان سرویس پیام رسان وایبر ایرانی هستند و پس از آن امریکایی ها با 2/7 درصد قرار گرفته اند.


ابزار واتساپ نیز به عنوان یکی سیستم پیام رسان اینترنتی جهان 600 میلیون مشترک دارد و تنها 5 سال از زمان تولد آن می گذرد، هم اکنون 5 میلیون ایرانی درشبکه عضویت دارند با توجه به اینکه روزانه یک میلیون کاربر جهانی به مجموع مشترکان این ابزار اضافه می شود، پیش بینی شده است که به همین نسبت بر تعداد ایرانی های فعال درواتساپ نیزافزوده شود.


تلگرام برنامه ای با ٤٥٠ میلیون کاربر در سراسر جهان است که به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی سهم کاربران ایرانی از این شبکه اجتماعی موبایلی ١٣ میلیون نفرو تبادل روزانه ١٠ میلیون پیام است. 


در برگیری گسترده، دسترسی آسان و هزینه پایین فضای مجازی در قیاس با تبلیغات ستادی در شهرها و مناطق گوناگون یکی از دلایل رویکرد نامزدهای انتخاباتی به عرصه تبلیغات نوین است.


از سوی دیگر برخی نامزدهای انتخاباتی تبلیغات خود درقالب ارائه برنامه پیش از موعد قانونی و مقرر در گروه ها و کانال های خاص خودشان آغاز کردند بنابر این آرایش واقعی رقابتهای انتخاباتی این دوره را با همه نقاط قوت و ضعف آن می توان در شبکه ها و فضاهای مجازی ملاحظه نمود و برای بهره برداری هرچه بهتر از قابلیتهای این عرصه برنامه ریزی کرد .


دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفند در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :