موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی واردات

a/55810 :کد

0

حفظ حریم بازار با هدفمندی واردات

  جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ — ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۱۷۰   
 تحلیل ایران -حفظ حریم بازار با هدفمندی واردات

رئیس مجمع واردات گفت: موضوع هدفمندسازی واردات، حمایت از نمایندگان رسمی و مسئولیت پذیر و تعریف فرایندهای پیش روی واردات از جمله مقولات اساسی و اجتناب ناپذیر در حوزه تجارت خارجی کشور است.

 

 

رئیس مجمع واردات گفت: موضوع هدفمندسازی واردات، حمایت از نمایندگان رسمی و مسئولیت پذیر و تعریف فرایندهای پیش روی واردات از جمله مقولات اساسی و اجتناب ناپذیر در حوزه تجارت خارجی کشور است.

 

به گزارش تحلیل ایران، علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: موضوع هدفمندسازی واردات، حمایت از نمایندگان رسمی و مسئولیت پذیر و تعریف فرایندهای پیش روی واردات از جمله مقولات اساسی و اجتناب ناپذیر در حوزه تجارت خارجی کشور است. و قطعا این مسائل خصوصا در سال آینده که برآیند گشایش های پسابرجام نمایان می شود، از حساسیت بیشتری برخوردار خواهند بود و به همین جهت مجمع واردات در دیدارهای مختلف با مدیران دستگاه های دولتی، خواستار توجه بیشتر به این موارد شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص کالاهایی که امکان ثبت نمایندگی آن ها در کشور وجود دارد، باید شرایط ثبت سفارش به گونه ای ترتیب داده شود که امکان آن فقط برای واردکنندگانی میسر باشد که دارای نمایندگی رسمی و ثبت شده هستند. هرچند این موضوع مورد تایید مرکز امور اصناف قرار دارد ولی متاسفانه در اجرا، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.هدفمند سازی واردات در شرایطی که واردکننده دارای نمایندگی ثبت شده در کشور وجود دارد و نظام تجارت خارجی ما اجازه می دهد که سایرین هم در آن ردیف کالا اقدام به واردات کنند، بی معنا است.

رئیس مجمع واردات اضافه کرد: البته توجه به این مسئله نیز ضرورت دارد که مرجع اعطای نمایندگی نیز باید از صلاحیت لازم برخوردار باشد. یعنی از طرف شرکت مادر مجاز در تفویض اعطای نمایندگی باشد. نه اینکه افراد بروند و از یک فروشگاه کوچک نامه یک کاغذ بیاورند و نام این کار را اخذ نمایندگی رسمی بگذارند. این موضوعی است که ریشه بسیای از اختلافات در عرصه تجارت خارجی شده است.

وی ادامه داد: به هر حال همه می دانیم بازار هر کشور حرمت دارد و باید حریم آن حفظ شود. یک کالا زمانی که قرار است وارد کشور شود، اگر محدودیتی برای ثبت نمایندگی آن وجود ندارد، باید دارای نماینده یا نمایندگان مشخصی در کشور باشد تا مسئول عواقب و تبعات عرضه این کالا مشخص باشد.

مناقبی با اضافه کردن یک تبصره در خصوص وجود محدودیت در اخذ نمایندگی اضافه کرد: البته با توجه به برخی محدودیت ها و تحریم ها، ممکن است اخذ نمایندگی در برخی ردیف کالاها میسر نباشد و یا اینکه ذاتا ضرورت نداشته باشد، طبیعتا زمانی که مرکز امور اصناف و بازرگانان اعلام می کند که به دلایل مختلف در خصوص برخی کالاها نیاز به ثبت نمایندگی نیست، قطعا دلیلی وجود ندارد که سایر سازمان ها دست به کار شده و برنامه ثبت نمایندگی را در سازمان خود راه اندازی کنند. بازار هر کشور نیاز به حراست و حفاظت دارد و سختگیری در ثبت نمایندگی یک موضوع کاملا طبیعی است ولی شرایط باید به گونه ای شکل بگیرد که موجب حمایت از نمایندگان رسمی، قانونی و مسئولیت پذیر باشد. نمایندگانی که در دوره تحریم و محدودیت های تجارت بین المللی، تمام تلاش خود را در مسیر تنظیم بازار داخلی تدارک دیدند، نباید در فضای اقتصادی ناشی از گشایش های اقتصادی، آسیب ببینند.

 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :