موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی انرژی هسته ای

a/63491 :کد

0

تولید داخلی هسته اصلی اقتصاد مقاومتی

  ﺳﻪشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ — ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۲۴۴   
 تحلیل ایران -تولید داخلی هسته اصلی اقتصاد مقاومتی

معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:‌ حداکثر مقاومت اقتصادی زمانی بروز می‌کند که بدنه مردمی فعال شوند و زنان نقش کلیدی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند.

معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:‌ حداکثر مقاومت اقتصادی زمانی بروز می‌کند که بدنه مردمی فعال شوند و زنان نقش کلیدی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند.

 

به گزارش تحلیل ایران؛پروین هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درخصوص نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:‌ کشور ما دارای جهان‌بینی خاصی است که در تضاد با منافع ابرقدرت‌های دنیاست لدا اقتصاد آن نیز به تبع جهان بینی‌اش باید اقتصاد خاصی باشد که از کشور در برابر تهدیدها محافظت کند.

 

وی افزود:‌باید بدانیم که مخالفت‌ها و دشمنی‌ها با ایران همیشه ادامه خواهد داشت و این امر در هر دوره‌ای به شکلی بروز می‌کند گاهی با ترور شخصیت‌های علمی و اصلی نظام، در دوره‌ای با هجمه نظامی، دوره‌ای با تهاجم فرهنگی، محاصره اقتصادی و در زمانی نیز با تحریم همه جانبه و گروهی، تمام تولید و صنعت ماحتی در زمینه غذا و دارو هدف‌گیری می‌شود. از این روی باید همه سازوکارها و اجزای کشوری مثل ایران به گونه‌ای طراحی شوند که از آن در برابر تهدیدها حفاظت کند و مسیر رسیدن به اهداف را هموار سازد.

 

معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:‌ یکی از مزیت‌های اصلی در ایران تعداد جمعیت است. با توجه به آخرین سرشماری انجام شده در سال 90 و نرخ متوسط رشد سالانه جمعیت می‌توان گفت که جمعیت ایران هم اکنون حدود 79 میلیون نفر است که از این تعداد حدود 39 میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

** گروهی از  زنان که در اقتصاد کشور فعال نیستند


هدایتی ادامه داد: براساس گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار که توسط مرکز آمار ایران درپاییز 1394 منتشر شده، نرخ مشارکت اقتصادی زنان که نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت در سن کارمی‌باشد در خصوص زنان  2.13 درصد است. این نرخ به این معنی است که 8.86 درصد از جمعیت زنان که به لحاظ تعاریف آماری در سن کار می‌باشند عمدتاً شامل محصلان و زنان خانه‌دار در اقتصاد فعال نبوده و به نوعی می‌توان گفت مصرف کننده هستند.

 

این کارشناس امور زنان و خانواده بیان کرد:‌ بررسی هرم سنی جمعیت زنان نیز بیانگر آن است که حدود 50 درصد جمعیت زنان بین سن 20 الی 45  سال یعنی در سن کار و فعالیت هستند. تحلیل ساده و ظاهری این دو آماره در یک کلام می‌گوید که پتانسیل عظیمی از سرمایه انسانی کشور که بخش اعظم آن دانش‌آموخته هستند و در چرخه تولید کالاها یا خدمات نقشی نداشته وعملاً مصرف کننده هستند.

 

هدایتی ادامه داد: نامگذاری سال 95 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»  از جانب رهبر معظم انقلاب اعلام نوعی جهاد اقتصادی و بیانگر این واقعیت است که برای رسیدن به اقتصادی صیانت‌زا، عدالت‌آفرین و مقتدر باید با هدایت انگیزه‌های معنوی مردم مسلمان و انقلابی یک جبهه‌ مقاومت اقتصادی در مقابل هجوم و تهدیدات اقتصادی نظام استکباری ایجاد کرد که این جبهه حتی می‌تواند از طریق مردمی‌سازی اقتصاد به ایجاد موازنه با قدرت اقتصادی استکباری اقدام کند.

 

وی گفت: بر این اساس در ابتدا باید توانمند‌سازی آحاد مردم به ویژه زنان در دستور کار قرار گیرد. تولید مبتنی بر توان داخلی می‌تواند به عنوان هسته اصلی اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد. هر زمان که توده‌های مردمی محور تولید باشند اقتصاد دیگر قابل تحریم شدن نیست. به بیان دیگر، حداکثر مقاومت اقتصادی زمانی بروز می‌کند که بدنه مردمی فعال شوند. عاملیت مردم چه در حوزه کار و فعالیت و چه در حوزه تأمین سرمایه، اصلی‌ترین عاملی است که ثبات و پایداری فعالیت‌های اقتصادی را تضمین می‌کند.

** نقش زنان در اقتصاد مقاومتی


معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد:‌ باید با ایجاد وحدت و همکاری میان فعالان اقتصادی هم در حوزه کار و هم در حوزه سرمایه‌، فعالیت‌های جمعی از طریق شبکه‌سازی، خوشه‌سازی و زنجیره تأمین تقویت شود در همین زمینه توجه بیشتر به بخش تعاون و به‌طور ویژه ترغیب زنان به فعالیت در قالب تعاونی‌های زنان می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی را با ایجاد منبع کسب درآمد، افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و افزایش قدرت اقتصادی خانواده برطرف کند.

 

وی ادامه داد:‌ مسئله مهم دیگر که از سوی زنان مورد توقع و قابل انجام است مدیریت مصرف به مفهوم  مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و استفاده از تولیدات داخلی است.هم دستگاه‌های دولتی، هم دستگاه‌های غیردولتی، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند و صرفا کالاهای ایرانی را مورد تقاضا قرار دهند،که بدون تردید تأثیر مستقیم و تعیین‌کننده‌ای بر رونق و ایجاد پویایی در فعالیت‌های اقتصادی و بالا رفتن قابلیت‌های فردی وجمعی زنان و بنگاههای اقتصادی خواهد داشت.

 منبع:
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :