موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی معارف و حقوق

a/67465 :کد

0

اعتکاف فرصتی برای بندگی

  پنجشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ — ۰۹:۴۱
تعداد بازدید : ۱۶۴   
 تحلیل ایران -اعتکاف فرصتی برای بندگی

این مناسک معنوی که از قبل از اذان صبح امروز آغاز شده تا اذان مغرب پانزدهم رجب ادامه دارد.

 


این مناسک معنوی که از قبل از اذان صبح امروز آغاز شده تا اذان مغرب پانزدهم رجب ادامه دارد.

 


به گزارش تحلیل ایران، با فرا رسیدن سیزدهم رجب، اعتکاف دلسپردگان به خالق بی همتا آغاز شد. در سپیده دم امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه 95 مصادف با 13  رجب المرجب 1437 هجری قمری، هزاران تن از مردم به ویژه جوانان مومن در مساجد سراسر کشور معتکف شدند.این مناسک معنوی که از قبل از اذان صبح امروز آغاز شده تا  اذان مغرب پانزدهم رجب ادامه دارد.


در این ایام سه روزه، معتکفان روزه دار با  برپایی جلسات ختم قرآن،  توسل و در سحر‌ها با مناجات امیرالمومنین(ع) و دیگر دعاها به راز و نیاز می پردازند و با  کسب معرفت و معنویت از فضای معنوی دور از دنیا و اشتغالات دنیویی استفاده می کنند.

مراسم اعتکاف در بیش از 5500 مسجد برگزار می شود.
 
* فرصتی برای با خود و خدا بودن

تردیدی نیست که دین آسمانی اسلام، گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و جدایی از دنیا به سبک برخی کیش ها را ناپسند می داند، اما اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و دل کندن از دغدغه ها و تعلقات روزمره فراهم کرده تا خسته شدگان از هیاهو و جنجالهاى زندگى مادى و دلسپردگان به حضرت حق چند صباحى را با خود و خدا خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند.

تابناک به نقل از  شبکه خبر نوشت: اعتکاف در للغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و احترام نهادان به آن است و در عرف و شرع به معنی توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است.در یک تعریف جامع اعتکاف عبارتست از: «اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم .»

اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از: 1. نیت، 2. توقف در مسجد جامع شهر. 3. کمتر از سه روز نبودن اعتکاف، 4. روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف.اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت ‏خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان بری درک لیلة القدر و بهره برداری از فیض ین شب گران قدر، بی‏ارتباط نیست. در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد.

اعتکاف، تنها در مساجد خاص، صحیح است؛ بنابرین اگر کسی در خانه خود یا در حسینیه یا حرم معتکف شود صحیح نیست. مساجدی که اعتکاف در آن صحیح است، عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد جامع کوفه، مسجد بصره و به قصد رجا می‏توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد.

مدت اعتکاف حداقل سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست؛ ولی بیشتر از آن حدی ندارد، البته اگر پنج روز معتکف شود، روز ششم را نیز واجب است‏ بماند؛ بلکه بنابر احتیاط واجب، هرگاه دو روز اضافه کرد روز سوم هم باید بماند؛ پس اگر هشت روز معتکف شد روز نهم هم واجب است. انسان در یام اعتکاف باید روزه بگیرد؛ بنابرین کسی که نمی‏تواند روزه بگیرد مانند مسافر، مریض  کسی که عمدا روزه نگیرد، اعتکافش صحیح نیست.

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :