موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سینما

a/67867 :کد

0

فروش سینمای ایران به ۳۰ میلیارد تومان رسید

  شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ — ۰۱:۱۱
تعداد بازدید : ۲۲۰   
 تحلیل ایران -فروش سینمای ایران به ۳۰ میلیارد تومان رسید

بنابر ادعای افخمی، میرکریمی بابت پخش این آیتم از افخمی خواسته تا از جشنواره فیلم فجر عذرخواهی کند و البته افخمی در نهایت گفت نه تنها چنین کاری نمی‌کند بلکه عوامل ساخت این آیتم را نیز تشویق کرده است...

بنابر ادعای افخمی، میرکریمی بابت پخش این آیتم از افخمی خواسته تا از جشنواره فیلم فجر عذرخواهی کند و البته افخمی در نهایت گفت نه تنها چنین کاری نمی‌کند بلکه عوامل ساخت این آیتم را نیز تشویق کرده است... فراستی در ادامه ادعای عجیبی مطرح کرد و گفت: لغت های مبتذل، مزخرف و سخیف همه واژه های نقد هستند و اصلا بد نیستند!

 

برنامه «هفت» با اشاره بهروز افخمی به فروش 30 میلیارد تومانی آغاز شد و در واقع سینمای ایران در سال 95 در طول هر هفته 5 میلیارد تومان فروش داشته که تقریباً چهار برابر سال گذشته فروش و تماشاچی داشته و افخمی همچنان بر برآوردش مبنی بر فروش 150 میلیاردی سینمای ایران در طول سال 95 تاکید کرد.

به گزارش تحلیل ایران ؛  بهروز افخمی سپس به آیتم پخش شده در برنامه «هفت» هفته پیشین اشاره کرد که باعث شد به دستور دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، کارت‌های ورود عوامل این برنامه به جشنواره توقیف شود.

بنابر ادعای افخمی، میرکریمی بابت پخش این آیتم از افخمی خواسته تا از جشنواره فیلم فجر عذرخواهی کند و البته افخمی در نهایت گفت نه تنها چنین کاری نمی‌کند بلکه عوامل ساخت این آیتم را نیز تشویق کرده است!

بهروز افخمی در ادامه صحبت های خود گفت: در برنامه ای که من می سازم تا زمانی که من هستم کسانی که آیتم های برنامه را می سازند آزادند. مسعود فراستی و رسول صدرعاملی کار خود را می کنند و من اگر نقدی داشته باشم سر آنتن خواهم گفت.

وی ادامه داد: سیدرضا میرکریمی با این رفتار خود نشان داد اساسا اهل نقد و شوخی نیست. توقیف کارت های ما و ممنوع کردن ما از ورود به جشنواره فیلم فجر چیزی نیست که ما نقد و شوخی خود را کنار بگذاریم. ما ترجیح می دهیم این لحن خود درباره سینما حفظ کنیم و در ازای آن حضور در جشنواره را از دست بدهیم.

در همین راستا سوال پیامکی برنامه هفت نیز در راستای نقد جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر بود و چنین مطرح شده بود: «به نظر شما رایگان بودن بلیط جشنواره جهانی فیلم فجر تاثیری در استقبال مردم برای تماشای فیلم ها داشته است؟ 1. بله 2. خیر»

سپس فیلم من سالوادور نیستم با حضور منوچهر هادی و مسعود فراستی نقد و بررسی شد. منوچهر هادی در ابتدای این نقد خبر داد که ابتدا قرار بوده محمدحسین لطیفی و مسعود اطیابی این فیلم را بسازند و حتی به برزیل هم سفر کردند، اما به دلیل نبود سرمایه این پروژه منتفی شد. زمانی که برای اولین بار این فیلمنامه را خواندم متوجه شده که باید رضا عطاران در این فیلم بازی کند.

فراستی نیز این گونه حرف‌هایش را شروع کرد: اولا مطلبی را درباره منوچهر هادی خواندم و وحشت کردم از این همه بی ظرفیتی تو! منتقدی از فیلم انتقاد کرده بود و او گفته بود فیلم توهین به شعور مخاطب است. جوابی که تو داده بودی این بود که آن منتقد خود بی شعور است. منتقد فارغ از درست یا غلط بودنش حرفش، درباره فیلم تو حرف میزند اما تو درباره شخصیت او صحبت کردی این فاجعه انگیز است!

منوچهر هادی نیز این گونه پاسخ داد: خطاب جمله من منتقدان نبودند بلکه تماشاچی هایی بودند که در سایت های سینمایی کامنت گذاشته بودند که این فیلم سخیف است و توهین به شعور مخاطب است. من هیچ ادعایی درباره این فیلم ندارم. یک فیلم کمدی ساختیم که مخاطب آن مخاطب عام است.

فراستی اینگونه ادامه داد: ما اخیرا داریم فیلمسازها را نازنازی بار می آوریم. و بهروز افخمی نیز به این اتفاق دامن می زند. ممکن است یک فیلم چندین میلیارد بفروشد اما فیلم بدی باشد. مثل تایتانیک که خیلی فیلم بدی است. توهین به شعور مخاطب یعنی اینکه اگر قرار است یک فیلم کمدی باشد، کمدی نباشد. نباید از وضعیت مخاطب سواستفاده کرد. وضعیت مخاطب این است که او امروز به شدت به خنده نیاز دارد. مخاطب تمرین اجتماعی و باهم بودن ندارد. یک فوتبال دارد و احیانا یک مراسم وفات مثل تشییع مرتضی پاشایی. حال یکی از این محافل سینماست. پس اگر به سینما می آید از یک شوخی ای که ده برابرش را بیرون از این میزانسن نمی خندد اما آنجا می خندد، کمدی نیست.

این منتقد سینما افزود: اصلا فروش متر نیست. اینکه یک فیلم نفروشد موافقم که فیلم خوبی نیست. اما اینکه یک فیلم بفروشد اصلا بدین معنا نیست که فیلم خوب است. فروش این فیلم های به اصطلاح کمدی دلایلی دارد. یک عامل عید بوده، تبلیغات ثانیه ای یکی از شبکه های ماهواره ای به شدت مبتذل بوده، یکی شادمانی عمومی مردمی بوده که امید به حل مشکلات اقتصادی خود بعد از برجام دارند، ضعف برنامه های تلویزیونی و ... بوده که سبب شده فیلم ها فروش خوبی کنند.

فراستی در ادامه ادعای عجیبی مطرح کرد و گفت: لغت های مبتذل، مزخرف و سخیف همه واژه های نقد هستند و اصلا بد نیستند! نقد دعواست و بر فیلم وارد است؛ نه فیمساز. در دعوا خرما پخش نمی کنند اما حد دارد. باید حد را نگه داشت.

او همچنین تاکید کرد: کمدی ساختن کار ساده ای نیست. به برخی از کارگردان ها از جمله بهروز افخمی و منوچهر هادی کمدی نمی آید و  هادی از جمله کسانی است که اصلا طناز نیست! فیلم آخر افخمی «روباه» هم اصلا کمدی نیست. فیلم «عروس فرنگی» که قبل از انقلاب ساخته شد از فیلمنامه «من سالوادور نیستم» سرتر است. عطاران در این فیلم بعد از «گینس» بدترین بازی خود را می کند. برای این که اصلا شخصیت را نمی شناسد و کاری نمی تواند کند.

فراستی ادعا کرد: فروش فیلم مستهجن مانی حقیقی و فیلم «من سالوادور نیستم» و «در مدت معلوم» اصلا با انتخاب و آگاهی نبود. اینکه تماشاچی از قبل تصمیم گرفته تا برود و کمدی ببینند و بخندند، اصلا اینطور نیست. یک رسانه داریم که دهان به دهان می چرخد. کافی ست بگویند بروید عطاران را ببینید جالب است. به اضافه اینکه مردم به شدت به خنده نیاز دارند.

در انتهای این کشمکش بی حاصل فراستی به هادی چنین پیشنهادی را داد: از ساختن فیلم کمدی خجالت نکش، اما از ساختن فیلم به ظاهر کمدی خجالت بکش! هر وقت مجدد خواستی بروی فیلم کمدی بسازی، چند کار از هابز و بیلی وایلدر ببین!

پس از این بخش، میزگردی با عوامل فیلم «چهارشنبه» ساخته سروش محمدزاده برگزار شد.

 

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :