موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی بانک

a/69237 :کد

0

بی‌توجهی «بام» بانک ملی به هشدار مهم پلیس فتا + جوابیه

  شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ — ۱۶:۴۳
تعداد بازدید : ۴۷۳   
 تحلیل ایران -بی‌توجهی «بام» بانک ملی به هشدار مهم پلیس فتا + جوابیه

نبودن امکان استفاده از کیبورد مجازی در سرویس «بام» بانک ملی، از جمله ابهاماتی است که ضریب امنیت این سامانه در موقع استفاده کاربران عادی را با ابهاماتی مواجه می کند.

 

 

نبودن امکان استفاده از کیبورد مجازی در سرویس «بام» بانک ملی، از جمله ابهاماتی است که ضریب امنیت این سامانه در موقع استفاده کاربران عادی را با ابهاماتی مواجه می کند.

 

 

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر: پس از گذشت 8 سال از راه اندازی سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی ایران، بزرگترین بانک ایرانی اعلام کرد که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های حوزه فناوری اطلاعات و یکپارچه نمودن خدمات قابل ارائه به آنها، سامانه بانکداری اینترنتی جدید خود را با عنوان «بام» راه اندازی کرده است.

بر اساس بخش دیگری از توضیحات رسمی این بانک درباره "بام"، این سامانه براساس «ویژگی هر مشتری یک سامانه» به نحوی طراحی شده است که کاربر علاوه بر دریافت طراحی و پیام‌های ویژه خود می‌تواند بر اساس کاربردهای مورد نیازش چیدمان صفحه پیشخوان خود را با نظر خود انجام دهد.

اما در عین توضیحات و تبلیغات بانک ملی در این خصوص، نبودن امکان استفاده از کیبورد مجازی در این سرویس، از جمله ابهاماتی است که ضریب امنیت این سامانه در موقع استفاده کاربران عادی را با ابهاماتی مواجه می کند.

با بررسی نحوه فعالیت «بام» این سوال را می توان مطرح کرد که با وجود افزایش روزافزون جرایم سایبری و بانکی و نبودن دانش امنیتی کافی بخش عمده ای از کاربران ایرانی اینگونه سرویس‌ها و از طرفی وجود ابزارهای گوناگون دسترسی غیرمجاز به اطلاعات دیگران مانند انواع کی‌لاگرها (نرم‌افزار خواندن کیبورد) چگونه این سرویس با امکانات فراوان شامل (انتقال پول، تعیین مبلغ و تاریخ چک، مدیریت مالی شخصی و خلاصه حسابها) فاقد ساز و کارهای امنیتی لازم است؟

اگرچه خبرنگار مشرق در تماس با مسئولان بخش ارتباط با مشتریان و پشتیبانی شرکت سداد که امور مربوط به بخشهای نرم افزاری این سامانه را انجام می دهد، تلاش کرد پاسخ و استدلال های آنها برای حذف کیبورد مجازی را بشنود، اما مخاطبان مربوطه ضمن تاکید بر امنیت کامل این سرویس بدون استفاده از ابزارهای متداول امنیتی، از ارائه پاسخ های لازم اجتناب کردند.


این در حالی است که پلیس فتا چندی پیش، با اعلام راهکارهای امن برای خرید اینترنتی بدون دردسر، توصیه هایی را برای افزایش آگاهی کاربران در هنگام خرید اینترنتی ارائه کرد که مهمترین آنها اطمینان از نماد اعتماد الکترونیک و استفاده از « صفحه کلید مجازی» بود.


در ادامه جوابیه روابط عمومی بانک ملی ایران نسبت به انتشار این خبر ضمیمه میگردد:


 بانك ملي ايران معرفي كرد:
بام، بانكداري الكترونيك با استانداردهاي بالاي امنيتي


بانك ملي ايران در راستاي توسعه و پيشرفت ايران اسلامي و ارائه بهترين و ايمن ترين خدمات بانكي به هموطنان  عزيز، محصول منحصر بفردي را طراحي واز دي ماه سال گذشته به مشتريان خود عرضه نموده است « بام » ( بانک اول من ) يك سامانه اينترنتي بانكداري الكترونيك است كه با برخورداري از استانداردهاي بالاي امنيتي و ويژگي هاي منحصر بفرد خدمات بانكي، در اين بانك راه اندازي ودر كنار سيستم هاي ديگر بانك به ارائه خدمات بانكي مي پردازد.

 

 

در اين سامانه،توجه به راحتي و سهولت كار كاربران در كنار حفظ امنيت كامل و سرعت و صحت بسيار بالاي عمليات بانكي مدنظر قرار گرفته و از جمله ويژگي هاي بارز آن مي توان موارد زير را برشمرد: گرافيك چشم نواز، انتقال وجه هوشمند، شارژ خودكار سيم كارت، صورتحساب هاي متنوع، سازگاري با تمام دستگاه هاي ارتباطي اينترنتي (تبلت و انواع گوشي هاي هوشمند)، برقراري ارتباط آنلاين با ساير كاربران، پرداخت اقساط و ...

 

براي كار با سامانه برخلاف سامانه هاي قبلي بانك،به ابزار جانبي (token)  نياز نبوده و كاربر به آسودگي در هر زمان و مكان و با هر وسيله اي كه دسترسي به اينترنت داشته باشد به راحتي مي تواند كارهاي بانكي خود را انجام دهد.

 

 با توجه به تكنولوژي هاي بسيار جديد استفاده شده در اين سامانه حتي در صفحات ورودي از صفحه كليدهاي مجازي كه در اصل به نوعي القاكننده امنيت كاذب هستند نيز استفاده نشده و مشابه سامانه هاي بانك هاي بزرگ دنيا، امنيت سامانه به جاي واگذاري به مشتري از طريق تكنولوژي هاي موجود در سامانه تأمين گرديده است. از سويي در اين سامانه به صورت مرتب به كاربران براي رعايت نكات ايمني متداول براي بالا رفتن فرهنگ استفاده از خدمات الكترونيك از قبيل تغيير رمز، استفاده از نرم افزارهاي آنتي ويروس قوي، بروزرساني مرتب و ... نكات لازم يادآوري مي گردد.

 

كاربران اين سامانه به محض ورود به سامانه پيامك دريافت نموده و به اين ترتيب از وضعيت استفاده از سامانه مطلع مي گردند و تغيير در سقف تمام تراكنش ها در دست كاربر بوده و با توجه به شرايط خود در هر زماني مي تواند اين سقفها را كاهش يا افزايش دهد.

 

بانك ملي ايران در گذشته با معرفي سيستم سبا، تحولي در بانكداري كشور را آغاز كرد و اينك با سامانه بام، گام بلند ديگري در تحول بانكداري الكترونيكي و اينترنتي كشور برداشته است. اين سامانه به زودي جايگزين سيستم سبا خواهد شد.


 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :