موضوعات ‌مرتبط: سیاسی دولت

a/76115 :کد

0

رویگردانی دولت ایران از بزرگترین شرکت عمرانی کشور

  جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ — ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۳۸۵   
 تحلیل ایران -رویگردانی دولت ایران از بزرگترین شرکت عمرانی کشور

رویترز طی گزارشی نوشت دولت ایران به جای استفاده از بزرگترین شرکت عمرانی کشور در حال روی آوردن به شرکت های خارجی برای اجرای پروژه های عظیم در این کشور است.



رویترز طی گزارشی نوشت دولت ایران به جای استفاده از بزرگترین شرکت عمرانی کشور در حال روی آوردن به شرکت های خارجی برای اجرای پروژه های عظیم در این کشور است.


به گزارش تحلیل ایران، رویترز طی گزارشی نوشت: بزرگترین شرکت عمرانی ایران که مدت ها پروژه های مهم دولتی را در اختیار داشت، با ورود شرکت های خارجی به اقتصاد ایران پس از سال ها تحریم، اکنون دیگر فعالیت های پررونق گذشته خود را ندارد.


قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بین سال های 2005 تا 2013، حضوری پررنگ در بخش ساخت و ساز کشور داشت و میلیاردها دلار پروژه دولتی در زمینه های تاسیسات نفت و گاز، جاده سازی و سد سازی را اجرا نمود.


اما به گفته مدیران صنعتی و تحلیلگران، ظاهرا همزمان با اجرای برنامه های دولت حسن روحانی برای پروژه های زیرساختی عظیم جهت شکوفایی اقتصادی بعد از لغو تحریم ها، حضور قرارگاه خاتم الانبیا در حال کمرنگ تر شدن است.


دولت به جای استفاده از قرارگاه خاتم، در حال روی آوردن به شرکت های خارجی برای مذاکره در خصوص قراردادهای مربوط به پروژه های عظیم است زیرا آسیب های ناشی از افت قیمت نفت و تحریم ها موجب شده تا دولت به دنبال جذب سرمایه از خارج باشد.


سعید لیلاز، اقتصاددان ایرانی مقیم تهران می گوید: «ایران یکی از بدترین دوران خود از نظر مالی را تجربه می کند. دولت هیچ پولی ندارد و قرارگاه خاتم و دیگر پیمانکاران هیچ منبع مالی ای در اختیار ندارند... بنابراین اولویت دولت در پروژه های ساخت و ساز یافتن منابع مالی خارجی است.»


در ماه جاری، شرکت مهندسی و ساخت و ساز دوو کره جنوبی به توافقی اولیه با ایران برای تامین مالی 1.5 میلیارد دلاری بخشی از خط آهن تهران به ساحل دریای خزردست یافت.


قرارگاه خاتم الانبیا پیشتر نسبت به این پروژه ابراز تمایل کرده بود، اما پیشنهاد کرده بود که تنها 40 درصد از منابع مالی مورد نیاز را تامین نماید.


یک منبع چینی گفت، شرکت ملی تجهیزات حمل و نقل و مهندسی چین نیز در آستانه توافق با تهران درباره یک پروژه 3 میلیارد دلاری ریلی بین تهران و مشهد قرار دارد. قرارگاه خاتم نسبت به این پروژه نیز ابراز تمایل کرده بود.


همچنین منابع آگاه گفتند، شرکت صنعتی کشتی سازی دالیان چین نیز در حال مذاکره درباره پیشنهاد کشتی های کانتینری و تانکرهای نفتی با ایران به ارزش 12 میلیارد دلار است. اگر دالیان این قرارداد را برنده شود، پروژه را از اختیار شرکت صنایع دریایی ایران که بخش عمده آن متعلق به قرارگاه خاتم است، خارج خواهد کرد.


یک تاجر که در بخش نفت و گاز ایران فعالیت دارد و ارتباطات مستقیمی با مقامات ارشد ایرانی دارد گفت، از ماه فوریه تاکنون، قرارگاه خاتم الانبیا پیشنهاد مشارکت در بیش از 10 پروژه عظیم را به دولت ارائه کرده، اما دولت حتی با یکی از اینها موفقت نکرده است.


لیلاز گفت: «قرارگاه خاتم الانبیا توان مهندسی و فنی عظیمی دارد، اما این کافی نیست... اندازه این شرکت تحت فشار رقابت با سایر شرکت ها کوچک خواهد شد.»


منبع: تسنیم

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :