موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/80192 :کد

0

دلارهای ایران چرا به جیب دشمن برود؟

  شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ — ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۲۲۵   
 تحلیل ایران -دلارهای ایران چرا به جیب دشمن برود؟

شاید در نگاه نخست این تصور در ذهن نقش ببندد که چه اشکالی دارد از آمریکا هواپیمای مسافربری خریداری شود، اما به ظاهر ساده است ولی عمیق تر از خرید چند بوئینگ از آمریکاست.

شاید در نگاه نخست این تصور در ذهن نقش ببندد که چه اشکالی دارد از آمریکا هواپیمای مسافربری خریداری شود، اما به ظاهر ساده است ولی عمیق تر از خرید چند بوئینگ از آمریکاست.
 
به گزارش تحلیل ایران، پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 ، همچنان مخالفت های زیادی در آمریکا علیه ایران و برجام دیده می شود. این مخالفت ها بیشتر از سوی جمهوری خواهان علیه توافق هسته ای دیده وجود دارد، چون دموکرات ها برجام را دستاورد بزرگ خود می دانند و برای نگهداری آن می کوشند.

آمریکا سال های زیادی است که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارد، دشمنی های این کشور در بسیاری مواقع علنی و عملیاتی هم شده است، اختلافاتی که میان دیدگاه های ایران و آمریکا وجود دارد مبنایی و اساسی است.

این اختلافات آنچنان از عمق زیادی برخوردار است که اجازه نمی دهد ایران به آمریکا اعتماد کند چون بارها از سوی آنها فریب، نیرنگ، خدغه، خصومت و توطئه علیه ایران اعمال شده است و همه آن سیاست ها علیه ایران همچنان هم ادامه دارد.

عمق دشمنی های آمریکایی تا اندازه ای است که حتی آنها اقدام به سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس می کنند و همه مسافران آن کشته می شوند.

حتی آمریکا پس از توافق هسته ای حدود 2 میلیارد دلار از دارایی ها ایران را در یک راهزنی سیاسی برداشت کرد.

هنوز هم پس از گذشت 6 ماه از امضای توافق هسته ای میان ایران و آمریکا، این کشور هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و کشورهای اروپایی هم به خاطر سیاست های آمریکا علیه ایران، از روابط اقتصادی با کشورمان گریزانند.

در چنین شرایطی که هنوز وضعیت برجام مشخص نیست و زمزمه پاره کردن آن از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به گوش می رسد، آیا معامله کردن با آنها صلاح است؟ آن هم معامله ای چند میلیارد دلاری با شرکت بوئینگ برای خرید ده ها فروند هواپیمای مسافربری.

در این که ناوگان هوایی ایران نیازمند بازسازی و نوسازی است شکی نیست. هواپیماهای ایران به خاطر تحریم هایی که آمریکا علیه کشورمان وضع کرده است در شرایط بسیار بدی قرار دارد به همین خاطر باید هواپیماهای نو جایگزین آنها شود.

اما موضوع مهم در این جریان این است که از آمریکا هواپیمای مسافربری بخریم یا نه؟ البته مقدمات خرید بوئینگ از ایالات متحده انجام شده و می رود تا نهایی شود.

اصرار آقای آخوندی وزیر راه و مسکن برای خرید هواپیمای مسافربری از آمریکا آن هم در این شرایط، منطقی به نظر نمی رسد.

برفرض هم که قرارداد میان دو کشور ایران و آمریکا بر سر هواپیمای مسافربری امضاء شد، آیا می توان به آمریکا اعتماد کرد؟ چه تضمینی وجود دارد که پس از خریداری، آمریکا بوئینگ ها را به ایران تحویل بدهد؟ و مهمتر از اینها خدمات پس از فروش آمریکایی ها پابرجا خواهد ماند؟ آیا می توان اعتماد داشت که آمریکایی ها در هواپیماهای فروخته شده خرابکار نکنند؟

موضوع مناسبات اقتصادی به بسیاری از مسائل بستگی دارد، روابط ایران و آمریکا مانند رودخانه خروشانی است که در آن امید رسیدن به یک آرامش بسیار کم است. این خروشانی و تلاطم همیشه با رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ایران همراه بوده است، اگر بر سر موضوع یا مسئله ای مناسبات پس از برجام دوباره به وضعیت بحرانی بازگردد تکلیف معاملات اقتصادی ایران با آمریکا چه خواهد شد؟

آیا آنها به تعهدات خود اداکه خواهند داد؟ در حالی که سابقه تاریخی نشان داده و اثبات کرده است که آمریکا به تعهداتش پایبند نیست.

اگر پس از مدتی که چند فروند هواپیمای بوئینگ به ایران تحویل داده شد، اما باریگر قطعات آن در فهرست تحریم قرار گرفت، هواپیماهای خریداری شده زمینگیر می شود و شرایط به وضعیت سابق باز می گردد، آنگاه تکلیف چیست؟

آیا با حکومتی که سال هاست با ایران دشمنی می کند، معامله اقتصادی جایز است؟ 

چرا باید چنین دولتی را از خرید خود منتفع کنیم و شرایط شرکت هواپیماسازی آنها را با خرید میلیاردی خود بهتر سازیم؟

روزنامه واشنگتن پُست آمریکا به نقل از منابع آگاه بوئینگ اعلام کرد ایران و بوئینگ به زودی توافق بر سر قرارداد چند میلیارد دلاری خرید 100 هواپیمای مسافربری را اعلام خواهند کردند.

ارزش خرید ایران از بوئینگ آمریکا 17 میلیارد دلار برآورد شده که در صورت نهایی شدن بزرگترین خرید ایران از آمریکا پس از اجرایی شدن برجام و حتی پس از انقلاب است.

اما در میان گزینه های خرید هواپیمای مسافربری چند گزینه دیگر هم وجود دارد، فرانسه و روسیه هم تولید کنندگان هواپیمای مسافربری در دنیا هستند.

ایران با فرانسه هم به توافقاتی دست یافته است اما در حد تفاهم و توافق است و هنوز قطعی نشده است. گرچه این کشور هم تابع سیاست های آمریکا است.

اما با روسیه درباره خرید هواپیمای مسافربری مذاکراتی انجام نشده است شاید مسئولین مربوطه تصمیمی برای خرید هواپیمای مسافربری از روسیه ندارند. اما برای خرید از آمریکا مصمم هستند.

آمریکایی ها هم بدشان نمی آید که در معامله با ایران برای خرید بوئینگ، فروش 17 میلیارد دلاری داشته باشند و در این میان هر چه رقیب کمتر، دست بالا گرفتن از سوی آمریکایی ها هم بیشتر می شود.

اگر برای خرید هواپیمای مسافربری، مسئولین کشورمان به غیر از آمریکا به شرکت های دیگر هم توجه می کردند، در داخل آمریکا تا این اندازه کارشکنی نمی شد.

هم اکنون کارشناسان و تحلیلگران می گویند در این شرایط، خرید هواپیما از بوئینگ توجیهی ندارد و معامله با شرکت هواپیما سازی آمریکایی، با وجود دشمنی ها و غیر قابل اعتماد بودن آنها و دزدی اموال بلوکه شده ایران، امتیاز دادن یا بهتر بگوییم باج دادن به آمریکایی هاست.

کارشکنی های داخل آمریکا علیه تفاهم بر سرفروش بوئینگ به ایران نه تنها ادامه دارد بلکه افزایش هم یافته است.

سه عضو کنگره آمریکا  به نام های پیتر روسکام، باب دالد  و رندی هولتگرین، چندی پیش با ارسال نامه‌ای به شرکت بوئینگ نسبت به فروش هرگونه هواپیمای مسافربری به ایران هشدار دادند.

اسرائیلی ها هم بیکار ننشسته و در این زمینه به خاطر فروش بوئینگ به ایران، قرار است شکایت کنند!

یک نهاد غیردولتی و حقوقی در اسرائیل قصد دارد از «بوئینگ» به خاطر معامله با ایران شکایت کند. این نهاد ادعا کرده ایران با حمایت از حماس باعث کشته‌شدن آمریکایی‌ها نیز شده و شرکت‌های آمریکایی نباید با آن معامله کنند!

وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش بوئینگ به ایران را صادر کرده است. این معامله سود زیادی را به شرکت بوئینگ می رساند ضمن این که پای آمریکایی ها هم به ایران باز می شود و کارشناسان این شرکت وارد کشور خواهند شد و در صنعت هوایی ایران حضور خواهند داشت. 

رژیمی که هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون می کند و 300 مسافر آن به شهادت می رسند، اکنون می خواهد هواپیمای مسافربری به ایران بفروشد! در حالی که هیچ اعتمادی به آنها وجود ندارد. اگر بگوییم هواپیماهای مستعمل و حتی دستکاری شده به ایران بفروشند، ساده انگارانه نخواهد بود بلکه منطقی و محتاطانه است.

در این میان روسیه هم که در صنعت هواپیماسازی حضور دارد، می تواند در نظر گرفته شود.

روسیه اکنون با ساخت نسل جدید هواپیماهای مسافربری به رقابت با تولید کنندگان غربی رفته و می رود تا جایگاه خود را بیشتر در بازار پیدا کند.
 
تولید هواپیمای مسافربری در روسیه تنها به توپولوف محدود نمی شود، بلکه هواپیماهای مسافربری دیگری هم در این کشور ساخته می شود که حتی شاید از مشابه غربی خود هم با کیفیت تر باشد. 

در همین زمینه یوری سلیوسار، رئیس شرکت متحده هواپیما سازی روسیه اعلام کرد انتظار می رود اولین پرواز هواپیمای مسافربری جدید روسی "ام اس ـ 21" در نیمه اول سال 2017 انجام بگیرد.

هواپیمای جدید مسافربری "ام اس 21 ـ 300"، مخصوص مسیرهای نیمه بلند برای نخستین بار در کارخانه هواپیما سازی ایرکوتسک عرضه شد. گنجایش انواع مختلف هواپیماهای جدید بین 150 تا 211 نفر خواهد بود و در آن از جدیدترین طرح ها در زمینه هواپیما سازی و موتور سازی و تولید وسایل و تجهیزات هواپیمایی استفاده شده است.

حتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از هواپیمای ایلیوشین ساخت کشور خود استفاده می کند.

هم اکنون هم بسیاری از کشورهای دنیا هواپیماهای روسیه را در خطوط هوایی خود به کار گرفته اند و اگر از حضور هواپیماهای مسافربری روسی در ایران خاطره خوش کمتر دیده می شود، نه به خاطر ایمنی پایین این محصول است بلکه شرایط تحریم ایران اگر هواپیماهای غربی را زمینگیر کرده بود پس از مدتی هواپیماهای روسی را هم زمینگیر کرد. 

همانطور که در ایران چندین فروند هواپیمای مسافربری غربی سقوط کرد و جان صدها نفر از هموطنانمان را گرفت، هواپیمای روسی هم سقوط کرد.

اکنون مناسابت ایران و آمریکا هیچ تغییری نکرده است، دلارهای جمهوری اسلامی ایران چرا باید به جیب دشمنان کشورمان برود؟
 منبع : میزان 
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :