موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی بهداشت و سلامت

a/88493 :کد

0

راه‌ های غلبه بر استرس

  دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ — ۰۷:۱۵
تعداد بازدید : ۳۵۸   
 تحلیل ایران -راه‌ های غلبه بر استرس

شاید شما هم با آن درگیر باشید، یک وضعیت بسیار ناراحت کننده، احساسی که در طولانی مدت وضعیت بدنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

شاید شما هم با آن درگیر باشید، یک وضعیت بسیار ناراحت کننده، احساسی که در طولانی مدت وضعیت بدنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت و احساس چیزی نیست جزء اضطراب و استرس، اگر از این موضوع رنج می برید، بهتر است فکری به حال خودتان کنید.

 

به گزارش تحلیل ایران، شاید شما هم با آن درگیر باشید، یک وضعیت بسیار ناراحت کننده، احساسی که در طولانی مدت وضعیت بدنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت و احساس چیزی نیست جزء اضطراب و استرس، اگر از این موضوع رنج می برید، بهتر است فکری به حال خودتان کنید وگرنه نشاط و شادابی در زندگی تان رنگ می بازد.اضطراب می‌تواند تن را فرسوده و ذهن را ناآرام کند. اینکه چرا فردی به این حالت می‌رسد می‌تواند هر چرایی داشته باشد، اما هرچه هست اطرافیان کمتر می‌توانند به او کمک کنند، چون هر چقدر هم دیگران سعی می‌کنند عوامل استرس زای او را کم کنند باز هم فرد سرشار از استرس موضوع جدیدی پیدا می‌کند تا به خاطرش مضطرب باشد. حال ببینیم این اضطراب و استرس چه مشکلاتی بوجود می آورد؟


بی خوابی

وقتی به  اضطراب و نگرانی مبتلا هستید، بیشتر مواقع گرفتار بی خوابی مزمن و احساس خستگی می شوید. چرخه‌ی بی‌رحمانه‌ای است، وقتی استراحت نمی‌کنید کم‌تر احتمال دارد با فشارهای روز بعد به خوبی روبه‌رو شوید. استراحت همیشه باید در اولویت باشد. بدتر از همه عدم خواب کافی، به بخشی از مغز که احساسات را پردازش می کند صدمه می زند و فرد را گرفتار ناراحتی و اضطراب بیشتری می کند. معمولا بهبود کیفیت خواب فرد مضطرب در بهبود وضعیت روحی او بسیار موثر است.


مشکلات گوارشی

وقتی واکنش ستیز و گریز فعال می‌شود بدنتان عملکردهای «غیرضروری» جسمانی را تعطیل می‌کند. به طور مثال وقتی تحت فشار هستید، غذا را به خوبی هضم نمی‌کنید.


نوسانات خلق‌وخو و زودرنجی

حساسیت بالا برای مدت طولانی می‌تواند باعث شود از کوره در بروید و از همیشه کج‌خلق‌تر شوید. کلید کار این است که روی فعالیت‌های پربار متمرکز بمانید و برای انجام‌شان انگیزه داشته باشید. به خودتان اجازه ندهید ترشرویی کنید یا به روال منفی ادامه دهید.


مشکل تمرکز یا حواس‌جمعی

اضطراب منابع ذهنی را به باد می‌دهد. خواب و عادات غذایی بد می‌توانند به آن دامن بزنند. تمرین‌های تمرکز حواس و اقدامات آرامش‌بخش می‌توانند بسیار سودمند باشند.


راههای بی‌هزینه غلبه بر استرس

اگر جزو آن افرادی هستید که معمولا با اضطراب و استرس دست و پنجه نرم می‌کنید، راهها و عادت‌های مختلفی وجود دارد که کمکتان می‌کند این نگرانی‌ها را کم کنید و خیلی راحت‌تر با چنین افکاری کنار بیایید.


به چه دلیل نگرانید؟

وقتی به دلیل موضوع خاصی دچار استرس می‌شوید، از خودتان سوال کنید که آیا این موضوع آنقدر اهمیت دارد که به خاطر آن دچار پریشانی شوید. واقعیت این است که اکثر مسائل روزمره که باعث ایجاد استرس می‌شوند، تهدیدی برای زندگی به شمار نمی‌روند مگر اینکه مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامت افراد باشند. هر گاه احساس کردید جلسه امروز آن‌طور که انتظار داشتید نتیجه نداشت یا متوجه لکی روی لباس خود شدید، دچار پریشان خاطری نشوید، اینها مسائل تعیین‌کننده زندگی نبوده و باعث بروز فاجعه نمی‌شوند. کمی راحت‌تر گرفتن موقعیت‌ها باعث کم شدن استرس و فشارهای روانی ناشی از آن در شما می‌شود.


خود را از محیط دور کنید

وقتی در خود استرس شدیدی احساس می‌کنید، بهتر است به طور فیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی به محیطی رفته که بتوانید فکر خود را از مسائل دغدغه‌آور رها کنید. البته منظور این نیست که کاملا میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و برگشت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد. تسنیم نوشت: اگر در ترافیک خیابان گیر کرده باشید، ترک موقعیت مشکل به نظر می‌رسد. در این شرایط می‌توانید با گوش کردن به رادیو و موزیک سعی کنید به یکی از خاطرات روزهای قبل یا برنامه‌های آینده خود فکر کنید. پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت‌تر بگذرد.


شیئی را در دستان فشار دهید

همان‌طور که می‌دانیدزمانی که سرشار از استرس هستید، تخلیه انرژی‌های اضافی انباشته شده در بدن ضروری است. گروهی این کار را با زدن ضربه یا شکستن جسمی انجام می‌دهند. گروهی عادت دارند کتاب یا هر کاغذی که جلوی آنهاست، پاره‌ کنند، ولی بهترین راه فشردن شیئی در دست‌هاست. معمولا فشردن چیزی با دست باعث کم شدن استرس و دغدغه ظاهر می‌شود. شما می‌توانید یک حلقه‌ تقویت‌کننده ‌مچ‌دست همیشه همراه داشته باشید و هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهید. البته توام کردن این روش با سایر روش‌ها می‌تواند اثر بخشی بهتری داشته باشد.

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :