موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/92090 :کد

0

تشریح وظایف شورای نگهبان در مراحل مختلف انتخابات

  جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ — ۱۸:۳۲
تعداد بازدید : ۱۹۷   
 تحلیل ایران -تشریح وظایف شورای نگهبان در مراحل مختلف انتخابات

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: بر طبق قانون اساسی تفسیر قوانین عادی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: بر طبق قانون اساسی تفسیر قوانین عادی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.
 
 

به گزارش تحلیل ایران، محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ملت، در خصوص طرح استفساریه ماده ۷۳ و تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت: این طرح استفساریه دو بند داشت که یک بند در خصوص تبصره ۳ ماده ۵۲ است که در آن، تعبیر قانون گذار این است که بعد از تایید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ، نظر قطعی و نهایی خود را اعلام می‌کند، در واقع نظر خود را به وزارت کشور اعلام می‌کند و پس از آن انتخابات برگزار می‌شود.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عبارت (قطعی و نهایی ) یک اصطلاح حقوقی است، بیان کرد: عقیده ما بر این است که این عبارت قطعی و نهایی یعنی اینکه آخرین مرحله بازنگری را طی کرده است. در آئین دادرسی نیز هنگام اعتراض به آراء وقتی عنوان می‌کند که قطعی و نهایی است، به معنای این است که به هیچ وجه قابل عدول و بازبینی نیست، به ویژه از طرف مرجعی که خودش اعلام نظر کرده است. در اعاده دادرسی نیز تجدید نظر در مرجع دیگری انجام می‌شود. بنابراین وقتی صلاحیتی تایید می‌شود، آن مرجع دیگر حق ندارد که نظری مخالف آن را بدهد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خود قانون  آئین نامه داخلی پیش بینی کرده که ممکن است بعد از اعلام نظر شورای نگهبان ، دلایل جدیدی کشف شود. در این زمینه قانونگذار سکوت نکرده و اعلام می‌دارد که شعب مربوط به بررسی اعتبارنامه‌ها به آن رسیدگی می‌کند که به نظر من هیچ ابهامی در قانون وجود ندار ولی با توجه به اتفاقی که در انتخابات اصفهان رخ داد، ظاهرا نشان داد که در مقام عمل ابهاماتی وجود دارد.


صادقی با بیان اینکه من در همان زمان با حقوقدانان شورای نگهبان در زمینه انتخابات مجلس دهم اصفهان صحبت کردم و آن ها نیز همین نظر را داشتند که شورای نگهبان نمی‌تواند در مورد اظهار نظر کند ولی در رای گیری اکثریت به این موضوع رای دادند ، متذکر شد: در امور حقوقی در یک تقسیم بندی به دو بخش امور ماهوی و شکلی تقسیم می‌شوند. در امور شکلی وقتی یک مرجعی رائی را صادر می‌کند، آئین دادرسی تعیین می‌کند که محکوم علیه ظرف ۲۰ روز در آرای غیابی واخواهی و در آرای حضوری تجدید نظر خواهی کند، اگر این ۲۰ روز گذشت، ولو اینکه ذی حق باشد ، نمی تواند اعتراض کند.


وی با بیان اینکه امور شکلی جای مهمی برای خود در قانون دارند ، چون موجب نظم عمومی می‌شوند و اگر نباشند سبب بلاتکلیفی می‌شوند، افزود: بنظر شورای نگهبان گویا در این زمینه ابهام وجود داشته است.


صادقی با بیان اینکه ما به نظارت استصوابی شورای نگهبان قائل هستیم به دلیل اینکه ابهام در قانون اساسی وجود داشته و پس از تفسیر شورای نگهبان که در قوانین عادی هم آمده، مشخص کرده که شورای نگهبان در کلیه مراحل انتخابات نظارت دارد، گفت: همه مراحل که در قانون آمده تا این حد باز نیست، زیرا پس از اعلام نظر قطعی و نهایی دیگر شورای نگهبان نمی‌تواند اظهار نظر کند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بند دوم به موضوع ابطال انتخابات پرداخته می شود که در ماده ۷۳ آمده در موردی است که دلایلی در خصوص عدم صحت انتخابات مطرح است. یعنی در جریان انتخابات تقلب یا خرید و فروش آراء اتفاق افتاده و می‌گوییم که چند صندوق یا کل آراء یک حوزه انتخابیه را ابطال می‌کنند ولی در حوزه انتخابیه اصفهان، صحت انتخابات تایید شده است و پس از این، بر روی یک نفر دست بگذاریم بدون آنکه بگوییم در کدام صندوق اتفاق خاصی رخ داده است.


صادقی با بیان اینکه به آن دلیل که فردی را ذی‌صلاح نمی‌دانند که به نوعی هم اشتباه خودشان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها بوده، انتخابات را ابطال کردن، اقدام معقولی نبوده است، بیان کرد: چون در عمل ابهام داشته، استفساریه انجام شد و‌ به دلیل اینکه بر فرض ابطال آیا می‌توان آراء یک نفر را ابطال کند ، پاسخ این است که نه نمی‌توان چنین اقدامی را انجام داد.


وی افزود: به دلیل اینکه عبارت مقداری بد تنظیم شده بود، چون جواب استفساریه باید بلی یا خیر باشد ، مقرر گردید که عبارت آن را اصلاح کنند. 


صادقی گفت: علی رغم اینکه از نظر حقوقی معتقدم قانون ابهامی نداشت ، نیاز به تفسیر نبود ولی مطابق  قانون اساسی ، تفسیر قوانین عادی با مجلس شورای اسلامی و تفسیر اصول قانون اساسی با شورای نگهبان است. قانون انتخابات یک قانون عادی است و مجلس شورای اسلامی نیز حق دارد در مواردی که ابهام وجود دارد، تفسیر کند و من هم به این طرح استفساریه رای مثبت دادم.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :