موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی حمل و نقل

a/94967 :کد

0

تجهیز تمام شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک ATC

  یکشنبه ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ — ۱۹:۱۱
تعداد بازدید : ۲۴۱   
 تحلیل ایران -تجهیز تمام شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک ATC

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تجهیز تمام شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک ATC خبر داد.

 

 

 

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تجهیز تمام شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک ATC خبر داد.




به گزارش تحلیل ایران، محسن پورسیدآقایی امروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات فنی و زیربنایی گفت : این سیستم می تواند هر قطار را که از سرعت مجاز تجاوز کرد به صورت اتوماتیک سرعت آن را کاهش دهد.

وی افزود : 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده است و 102 ایستگاه تا پایان سال مجهز خواهد شد.
 
پورسید آقایی گفت : با ایجاد ایستگاه های مجازی قطارها می توانند به صورت مستمر و پشت هم تردد کنند و این سیستم در خط تهران-مشهد انجام شده که موجب شد تعداد تردد قطارها در این خط از 50 به 200 قطار در روز برسد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد حرکت کند.
 
پورسید آقایی گفت: ایران جزو 8 کشور تولید کننده این سیستم در جهان است که از تراک‌یندی بومی سازی شده استفاده می‌کند. این سیستم با دانش فنی ایجاد شده است در نتیجه ما می‌توانیم به روز رسانی را انجام دهیم. لذا این سیستم تهران-مشهد بافق-بندرعباس، تهران-کرج، تهران-قم و تهران-اسلامشهر-پرند انجام خواهد شد.
 
مدیرعامل راه آهن گفت : ایران از ابتدای انقلاب تا سال 92 در مجموع 1500 کیلومتر راه‌آهن دوخطه داشت، اما در دولت یازدهم بیش از 2000 کیلومتر راه‌آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت که 800  کیلومتر آن تا پایان سال جاری بهره‌برداری خواهد شد.
 
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نوشت: پورسیدآقایی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در بخش حمل و نقل ریلی اظهار داشت : رویکرد دولت را رئیس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم اعلام کرد مبنی بر اینکه یکی از سه کاری که دوست دارم از من به یادگار بماند توسعه حمل و نقل ریلی است و امروز بعد از گذشت سه سال این اتفاق کاملا مشهود است و دولت در زمینه راه آهن تلاش‌های زیادی با توجه به کاهش قیمت نفت انجام داده است.
 
وی افزود: اعتباراتی که در سال 92 و 93 به حمل و نقل ریلی اختصاص یافته معادل اعتبارات کل 10 سال قبل از آن است؛ برغم اینکه دولت دو سال سخت مالی را پشت سر گذاشته است و در آن 10 سال دولت وقت در وفور نعمت به سر می‌برد.
 
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام شده در این سه سال گفت: مجلس مصوبات خوبی داشت و بخشی از این اقدامات با کمک مجلس نهم انجام شد و به نوعی می‌توان گفت در دوره طلایی راه آهن قرار داریم زیرا دولت و مجلس با هم بر توسعه حمل و نقل ریلی اهتمام داریم.
 
پورسیدآقایی با اشاره به برنامه راه اهن برای توسعه خطوط حومه ای گفت: خطوط حومه ای تا قبل از دولت هیچ اقدامی نشده است و حالا بیش از 70 کیلومتر خطوط حومه ای در دست احداث است که شامل تهران-گرمسار، تهران-کرج، اهواز-سربند به صورت چهارخطه و مسیر قزوین نیز دو خطه خواهد شد. که برای اولین بار اولین بار عملیاتی شده است.
 
*تاثیر قطارهای حومه‌ای بر افزایش سطح رفاه مردم
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این خطوط باعث افزایش سطح زندگی رفاه مردم می‌شود تصریح کرد: کلان شهرها از نظر شاخص کیفیت زندگی در سطح پایین قرار دارند که دلیل اصلی آن آلودگی هوا ترافیک و ساختار غلط شهرسازی و نمود اختلاف طبقاتی است. همچنین حمل و نقل عمومی می‌تواند موجب بهبود وضعیت زندگی عمومی و زندگی در منازل بزرگتر در نزدیکی شهرهای بزرگ باشد. وزارت راه و شهرسازی این مساله را وظیفه خود می داندو تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رساند تا اطراف تهران را با خطوط ریلی حومه ای ضربدری به هم متصل کند.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مسافری بیان داشت: با اعتباراتی که برای بخش مسافری در نظر گرفته شد بیش از 27 نمازخانه در شبکه سراسری احداث می‌شود که 8 دستگاه به بهره برداری رسیده و19مورد دیگر نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید که می توان از تاخیر نماز مردم جلوگیری کرد. همچنین 150 نمازخانه نیز یازسازی شد.
 
وی از افتتاح ایستگاه جدید زنجان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این ایستگاه به صورت مدرن و جدید طراحی شده است.
پورسید آقایی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش حمل ونقل ریلی بار بیان داشت: در حمل ونقل بار در نظر داریم گلوگاه‌های فنی را رفع کنیم. همچنین در سال 93 و 94 سهم بار در بخش ریلی افزایش پیدا کرده است برخلاف اینکه همواره سهم ریلی در گذشته سال به سال کاهش پیدا کرده است.
 
مدیرعامل شرکت راه آهن خاطر نشان کرد: در سال 93 رشد بار در حمل ونقل ریلی ، 9.2درصد و در جاده 4 درصد بوده است. همچنین در سال 94 نیز سهم ما 2.2 درصد و رشد بار در حمل ونقل جاده ای به منفی 7 درصد رسید که دلیل اصلی آن کاهش قیمت سنگ آهن محسوب می شود.
 
به گفته پورسید آقایی تا 5 ماه اول سال جاری راه آهن 8 درصد رشد داشته است درحالی که سهم کل کشور4 درصد بوده است.
 
*دو خطه شدن 830 کیلومتر از شبکه ریلی کشور تا پایان سال

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از دوخطه شدن 830 کیلومتر از شبکه ریلی کشور تا پایان سال خبر داد.

سید محسن پورسیدآقایی در جمع خبرنگاران افزود:ساخت بیش از 2 هزار کیلومتر از دوخطه کردن شبکه ریلی کشور آغاز شده که 830 کیلومتر آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد. 

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:از ابتدای انقلاب تا سال 92 هزار و 500 کیلومتر از شبکه ریلی دوخطه شد که 900 کیلومتر آن مسیر تهران - مشهد و 600 کیلومتر دیگر مسیر بافق - بندرعباس بوده است.

وی با بیان اینکه در خطوط ریلی حومه فعالیت های جدی آغاز شده است، گفت: 700 کیلومتر خط ریلی حومه درحال احداث است که به زودی نیمی از آن به بهره برداری می رسد.

پورسیدآقایی از تجهیز شبکه راه آهن کشور به سامانه کنترل خودکار ورود قطار به ایستگاه اشاره کرد و افزود: این سامانه جلوی خطای انسانی را می گیرد و هر قطاری که از سرعت تجاوز کند نیز به طور خودکار جلوی آن را می گیرد و خطای انسانی به صفر می رسد.

وی گفت: تاکنون 113 ایستگاه به سامانه کنترل خودکار ورود قطار به ایستگاه تجهیز شده است و 102 ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال مجهز خواهد شد.

پورسیدآقایی افزود: سامانه پیشرفته دیگری را شروع کرده ایم که اجازه حرکت قطارها را پشت سرهم می دهد و این باعث افزایش ظرفیت خطوط ریلی می شود.

وی گفت: این سامانه در تهران - مشهد کاملا اجرا شده است و با اجرای آن ظرفیت تهران - مشهد از 150 قطار به 200 قطار رسیده است.
پورسیدآقایی گفت: این سامانه تنها در 8 کشور جهان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران یکی از آنهاست.

وی افزود: بازسازی ایستگاه ها درحال انجام است و 27 نمازخانه تعمیر شده است و بقیه نیز تا پایان سال تحت تعمیر قرار می گیرد.

پورسیدآقایی گفت: با حذف قطارهای کم سرعت از ماه گذشته مسیر تهران - مشهد به زیر 10 ساعت رسید و قطارهایی که سرعت کم داشت از رده خارج شد.

وی افزود: تا پایان سال 235 واگن جدید وارد شبکه ریلی می شود و باید عمر ناوگان مسافری به 15 سال برسد.

مدیرعامل راه آهن گفت: با استفاده از فاینانس و وام 12 ساله از هند و پرداخت 5 درصد آن به مبلغ 20 میلیارد تومان 150 تن ریل از هند وارد کرده ایم.

پورسیدآقایی افزود: قرارداد خرید 40 هزار تن ریل از ذوب آهن بسته شده است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اجازه داده نسبت به قیمت جهانی این ریل ها را گرانتر بخریم تا از تولید داخل حمایت کرده باشیم.
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :