موضوعات ‌مرتبط: سیاسی دولت

a/97317 :کد

0

جایگاه جوانان در برنامه دولت یازدهم کجاست؟

  شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ — ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۲۸۰   
 تحلیل ایران -جایگاه جوانان در برنامه دولت یازدهم کجاست؟

طیف جوان جامعه فرصت بزرگی برای کشور تلقی می‌شوند که اگر چالش‌ها و نیازهای آنان در عرصه‌های متعدد رفع نشود این فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.

طیف جوان جامعه فرصت بزرگی برای کشور تلقی می‌شوند که اگر چالش‌ها و نیازهای آنان در عرصه‌های متعدد رفع نشود این فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.

 

به گزارش تحلیل ایران، جوانان به عنوان اصلی ترین نیروی اجتماعی که بنیان توسعه و آینده کشور بر توانمندی‌ها، امید و سرزندگی آنان قرار دارد، نیازمند حمایت و تقویت فرصت‌های ارتقای کیفیت زندگی هستند. باید گفت درصد بالایی از جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند و همین امر مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را توامان فراهم ساخته چرا که در صورت ایجاد شرایط رشد اقتصادی و محیط‌ های مناسب برای رشد فکری، علمی، اخلاقی و جسمی، نیروی جوان جامعه به عنوان فرصتی بزرگ برای کشور تلقی می‌شود اما در غیراین صورت، همین فرصت به انرژی مخربی بدل خواهد شد که بنیان جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهد. براین اساس مطابق قانون اساسی، دولت باید به عنوان متولی در راستای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی و تبدیل آنها به فرصت همچنین  بسترسازی شرایط مطلوب برای جوانان، برنامه‌های اصولی و کاربردی را در دستور کار خود قرار دهد.


برکسی پوشیده نیست که رئیس دولت تدبیر و امید پیش از پیروزی در انتخابات سال 92،با تکیه بر آراء و ایدئولوژی جوانان توانست پایه‌های دولت امید محور خود را پی‌ریزی کند بنابراین ضروری است در ازای این حمایت و پشتوانه استوار، جدا از انجام وظیفه به عنوان کارگزار و مسئول ارکان برنامه خود را براساس اصول نگرش به مساله جوانان در عرصه‌‏های مختلف نهادینه کند. 

با بررسی مشکلات پیش‌رو در حوزه جوانان، دولتمردان دولت یازدهم بر آن شدند تا راهکاری مدون در راستای رفع موانع موجود ارائه دهند از این رو اقدامات اداره کل هماهنگی و ساماندهی امور جوانان درخور توجه است و در این راستا می توان به برگزاری جلسات ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اشاره کرد. جلسه 51 با موضوع بیان وظایف ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، ارائه گزارش برنامه‌های هفته جوان، بررسی لایحه تکالیف دستگاه‌های اجرایی ذیل بند (ج) ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه، جلسه پنجاه و دومین درباره ارائه گزارش عملکرد ستادهای ملی و استانی ساماندهی امور جوانان، بررسی و تصویب آیین‌نامه اصلاحی ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان، ارائه گزارش کمیته تخصصی اوقات فراغت، بررسی و تعیین رئوس فعالیت‌های دستگاه‌های ویژه هفته ازدواج برگزار شد.
 
همچنین جلسه پنجاه و سوم ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به موضوع بررسی و تصویب آیین‌نامه اصلاحی ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان، بررسی و تصویب طرح تأسیس مجلس جوانان و بررسی و تصویب طرح جشنواره ملی ازدواج و خانواده متعالی و جلسه پنجاه و چهارم به بررسی رویکردها و برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۴ پرداخت.
 
بررسی سند سلامت جوانان موضوع جلسه پنجاه و پنج و بررسی طرح توانمندسازی جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی محور جلسه پنجاه و شش ستاد ملی ساماندهی امور جوانان بود. این ستاد در پنجاه و هفتمین جلسه خود به گزارش وضعیت حضور اعضای ستاد ملی در جلسات ۵۱ تا ۵۶ برای ارائه به معاون اول رئیس جمهور، طرح جمع‌سپاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی جوانان، گزارش نتایج پژوهش طرد اجتماعی جوانان، گزارش عملکرد حوزه جوانان استان هرمزگان، گزارش پیش‌نویس اساسنامه مجمع ملی خیرین اشتغال و کارآفرینی جوانان، طرح ملی آتیه جوان، طرح زوجین جوان و بازار سرمایه خود پرداخت.
 
پنجاه و هشتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با موضوع بررسی طرح ملی آتیه جوان و اساسنامه مجمع ملی خیرین کارآفرین و اشتغال جوانان و پنجاه و نهمین جلسه با موضوع برگزاری همایش گفتمان اعتدال جوانان با مشارکت همه دستگاه‌ها در سال آینده برگزار شد.
 
شصتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به ارائه گزارش عملکرد حوزه جوانان استان زنجان و بررسی، شناسایی، تقویت و توسعه سازمان‌های مردم نهاد جوانان و بررسی نیازهای آموزشی آنها و شصت و یکمین جلسه به ارائه گزارش عملکرد استان البرز در حوزه جوانان، ارائه گزارش عملکرد ستادهای ملی و استانی ساماندهی امور جوانان در سال ۹۴، ارائه برنامه‌های هفته جوان، ارائه طرح آتیه جوان، رونمایی از طرح توانمند سازی جوانان برای کسب و کار در فضای مجازی اختصاص داشت.
 
ارائه گزارش عملکرد استان گلستان در حوزه جوانان (توسط استاندار)، ارائه طرح ملی "بررسی سیمای زندگی دانشجویان" سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارائه برنامه‌های اوقات فراغت سال ۱۳۹۵ موضوع شصت و دومین و ارائه گزارش عملکرد استان ایلام در حوزه جوانان، ارائه طرح ملی"  آموزش پیش از ازدواج برای 750 هزار جوان در آستانه ازدواج و سال اول زندگی" و ارائه طرح دستیاران جوان  موضوع شصت و سومین جلسه ملی ساماندهی امور جوانان بود.
 
همچنین برگزاری 9 جلسه کمیسیون‌های تخصصی اقتصاد، اشتغال و مسکن جوانان با هدف بررسی مشکلات جوانان در این حوزه، پیگیری اجرایی شدن مفاد ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه، تدوین و تنظیم قانون برنامه ششم توسعه و پیگیری اجرایی شدن مفاد آن، برگزاری جلسات ستادهای استانی و شهرستانی ساماندهی امور جوانان و برپایی نشست‌ها و گردهمایی‌های کشوری با هدف آگاهی‌بخشی وتوانمندسازی معاونان و کارشناسان حوزه جوانان و بررسی چالش‌های جوانان در استان‌های مختلف از دیگر اقدامات اداره کل هماهنگی و ساماندهی امور جوانان است.
 
افزون بر آنچه گفته شد و اقداماتی که دولت یازدهم به منظور بهسازی معضلات حوزه جوانان اعمال کرده است، برخی کارشناسان معتقدند جامعه جوان کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:

جایگاه جوانان در دولت روحانی

با توجه به چالش‌های فراگیر موجود بر سر راه جوانان حال باید دید چه راهبردهای موثری از سوی مسئولان ارائه شده است؛ 


*راهبرد اول: "ساماندهی امور جوانان از طریق سیاست‏گذاری، پایش و تجمیع ظرفیت‏‌های دستگاه‏‌ها و پژوهش‏های نگرشی"

 
سیاست اول: توجه به اسناد بالادستی (اندیشه‏‌های حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان کشور، مصوبات شورای عالی جوانان، برنامه پنجم توسعه و....) در امور جوانان
 
سیاست دوم: تدوین شاخص‏‌های حمایتی و ساماندهی جوانان، علمی شدن پایش‏‌ها و نظارت دستگاه‏‌ها در مورد جوانان در جهت پایش دوره‏ای آن‌ها
 
سیاست سوم: ایجاد همگرایی در دستگاه‏‌های اجرایی و بهره‏‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‏‌های مسئول در امور جوانان
 
سیاست چهارم: زمینه‌‏سازی اجرای منشور تربیتی نسل جوان و سند توسعه و ساماندهی امور جوانان با توجه به ظرفیت‏‌های استانی و اجرایی کشور
 
سیاست پنجم: بکارگیری استعدادهای جوانان و خلاقیت و نوآوری آنان در جهت ساماندهی این نسل و تشکل ایشان در سازماندهی جوانان کشور
 

*راهبرد دوم: "ساماندهی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان"

 

سیاست اول: بازتعریف سبک زندگی جوانان با توجه به الگوی ایرانی و اسلامی
 
سیاست دوم: بکارگیری فن‏اوری اطلاعات و ارتباطات به منظور استقرار نظام برنامه‌‏ریزی و مدیریت یکپارچه و هماهنگ‏سازی فعالیت‏‌ها و نظارت بر اجرای برنامه‏‌های فراغتی جوانان
 
سیاست سوم: اجرای برنامه‏‌های فراغتی هویت آفرین و الگوسازی در حوزه برنامه‏‌های اوقات فراغت جوانان و اطلاع رسانی برنامه‏‌های فراغتی
 
سیاست چهارم: شفاف‏‌سازی وظایف دستگاه‏‌های اجرایی ذیربط در حوزه اوقات فراغت جوانان و فعال‏سازی بخش‏‌های غیر دولتی در این حوزه
 
سیاست پنجم: اجرای برنامه‏‌های فراغتی در زمینه سازندگی کشور و رفع محرومیت‏‌های فرهنگی و اجتماعی و پوشش خدمات حمایتی و بیمه‏‌ای در این برنامه‏‌ها

 *راهبرد سوم: "تعالی بخشی به ابعاد شخصیتی و هویتی جوانان با تعمیق‏ باورهای مذهبی و انقلابی در آنان"

 سیاست اول: تلاش در جهت ارتقای هویتی و سطح شناخت جوانان از فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی
 
سیاست دوم: ایجاد زمینه خود اتکایی و تقویت روحیه‏‌ی تلاش و سازندگی در جوانان با رویکرد تربیت و رشد استعدادهای آنان
 
سیاست سوم: تلاش در راستای بستر سازی رشد استعداد‌ها، بروز نبوغ و خلاقیت‏‌های جوانان
 
سیاست چهارم: اعتلای جایگاه جوانان در عرصه بین‏‌المللی
 

*راهبرد چهارم: "ارتقاء سطح مشارکت جوانان و افزایش روحیه‏‌ی جوان باوری، جوان‏گرایی و جوان یاوری در کشور"


 سیاست اول: بستر سازی و نهادینه نمودن مشارکت جوانان و ایجاد تعامل آن‌ها با سایر نهادهای دولتی و غیردولتی
 
سیاست دوم: زمینه‏‌سازی برای ایجاد شبکه‏‌های اجتماعی و هم‏گرایی در بین تشکل‏های فراگیر جوانان
 
سیاست سوم: تقویت سازمان‏های مردم نهاد (فرهنگی، علمی و ورزشی و... جوانان) و تقویت مشارکت نخبگان
 
*راهبرد پنجم: "توسعه و ارتقاء فرهنگی – تربیتی عرصه‌‏های ورزشی و جوانان کشـور"

 
سیاست اول: تلاش در جهت فرهنگی کردن میادین ورزشی و تحکیم اصول و مبانی تربیت اسلامی
 
سیاست دوم: پرورش روح فتوت و مردانگی و فضائل انسانی در قهرمانان و ورزشکاران
 
سیاست سوم: مهندسی فرهنگی- هنری و تربیتی عرصه‏‌های ورزشی
 
سیاست چهارم: ظرفیت‏‌سازی فرهنگی و رسانه‌‏ای و ایجاد سامانه اطلاع‏‌رسانی به روز، هنرمندانه، فعال و ترویج و تبلیغ اقدامات موثر ورزشی و امور جوانان

 *راهبرد ششم: تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و ترویج ازدواج آگاهانه، به‏ هنگام و آسان

 
سیاست اول: تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و فرهنگ عمومی کشور
 
سیاست دوم: توانمندسازی جوانان جهت بهره‏مندی از ازدواج به‏‌هنگام و آگاهانه و آسان
 
سیاست سوم:حمایت از مراکز مشاوره ازدواج صلاحیت‏‌دار برای تسهیل امر ازدواج، متناسب با استعدادهای نسل جوان
 
سیاست چهارم: برنامه‏‌ریزی جهت ساماندهی در مراکز مشاوره ازدواج و ترغیب سازمان‏های مرتبط به کاهش زمینه‏های طلاق از جمله مسائل فرهنگی، رسانه‏ای، اقتصادی در جامعه
 
سیاست پنجم: رفع موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای تسهیل ازدواج به‏‌هنگام و آگاهانه

سخن آخر

موضوع جوانان امری چند وجهی و بین بخشی بوده که موفقیت در دسترسی به اهداف آن نیازمند همکاری و مشارکت تمام بخش‌ها و عوامل تأثیر گذار از جمله دستگاه‏‌های مسئول در امور جوانان، سازمان‏‌ها، نهادهای غیر دولتی، مدنی و خصوصا جوانان است؛ ضمن آنکه عزم واقعی تمام عوامل مؤثر در پیشبرد امور جوانان، تمامی راهبران اصلی جامعه و حکومت را نیز در این باره می‌‏طلبد. البته باید گفت سیاست‌های ملی جوانان تنها زمانی مؤثر و نافذ است که متعاقب تصویب آن تمامی بخش‏های مرتبط، نسبت به ارائه برنامه عمل در خصوص اهداف و سیاست‏‌های اجرایی آن متعهد شوند و حداکثر ظرف مدت معینی برنامه عمل خود را در حوزه فعالیت‏‌های بخشی، با همکاری سازمان متولی امور جوانان و نیز سازمان مدیریت و برنامه‏‌ریزی ارائه نمایند تا پس از تصویب به اجرا درآید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :