موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/99513 :کد

0

موقعیت استراتژیک آذربایجان برای اقتصاد ایران

  پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ — ۰۵:۱۵
تعداد بازدید : ۲۸۷   
 تحلیل ایران -موقعیت استراتژیک آذربایجان برای اقتصاد ایران

آذربايجان در پنج ماهه نخست سال‌جاری يازدهمين شريك تجاری ايران شد.

رايزن بازرگانی صنعتی و معدنی ايران در جمهوری آذربايجان با اشاره به صعود يك پله‌ای حجم تجارت ايران و آذربايجان در يك ماهه اخير گفت: آذربايجان در پنج ماهه نخست سال‌جاری يازدهمين شريك تجاری ايران شد.

 

به گزارش تحلیل ایران، محمد ابراهیم نقی‌زاده با اشاره میزان صادرات در کشور گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ایران 282 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال، 154 درصد و از نظر نظر وزنی نیز 189 درصد افزایش داشته است.

 
وی با بیان اینکه در این مدت 737 هزار تن کالا به جمهوری آذربایجان صادر شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه در باکو اقدام بسیار سنجیده و مناسبی بود چرا که هم اکنون آذربایجان اصلاحات اقتصادی و توجه به تجارت و سرمایه‌گذاری را در برنامه‌های اقتصادی خود گنجانده است. به همین دلیل ایران می‌تواند از این فرصت به نفع توسعه صادرات در این کشور استفاده کند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون 3 خط تعرفه‌ای 5، 10 و 15 درصدی در گمرکات آذربایجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: به دنبال بازنگری در برنامه‌های اقتصادی آذربایجان خطوط تعرفه‌ای این کشور به 2 خط تعرفه‌ای کاهش خواهد یافت.
 
نقی‌زاده اضافه کرد: کاهش نظام تعرفه‌ای به منظور تشویق تولید و صنایع داخلی این کشور است ضمن اینکه ایران منتظر است تا بعد از اصلاحات اقتصادی و تدوین قانون جدید تجارت در این کشور مذاکره بر سر امضای تجارت ترجیحی بین دو کشور را به انجام رساند. کاهش قیمت نفت و ارزش پول ملی آذربایجان در سال 2016 باعث شده که بسیاری از کالاهای ایرانی با برندهای خارجی و حتی برندهای اروپایی قابل رقابت باشد و به علت قیمت رقابتی بتواند توجه مصرف کنندگان آذری را به خود جلب کند.
 
وی با اشاره به نمایشگاه تخصصی ایران پروژه یادآور شد: هم‌اکنون ما دومین تجربه برگزاری نمایشگاه در آذربایجان را داریم و با توجه به حضور شرکت‌های مختلفی از نفت و گاز، شرکت‌های خودروسازی، ساخت اتوبوس، صنایع وابسته مانند تایرسازی و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه آب‌وفاضلاب می‌توانیم سهم خودمان را از بازار کشور آذربایجان افزایش دهیم. آذربایجان تقویم نمایشگاهی مرتبی دارد اما مقیاس نمایشگاه‌های آذربایجان قابل مقایسه با نمایشگاه‌های کشورمان نیست.

وی همچنین اظهار کرد: به علت بهبود روابط سیاسی ایران و آذربایجان باید روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیز گسترش یابد به همین دلیل از ابتدای سالجاری تاکنون 5 همایش اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزارشده و مورد استقبال قرارگرفته است. میزان نوشت: رایزن بازرگانی کشورمان اظهار کرد: بازار آذربایجان یک بازار 10 میلیون نفری است  اما موقعیت استراتژیک دارد و دروازه ورود ایران به روسیه محسوب می‌شود. از موقعیت استراتژیک آذربایجان می‌توان بهعنوان پایگاه صادراتی ایران استفاده و به کشورهای همجوار محصولات کشورمان را صادر کرد.
 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :