چابهار در آستانه تبدیل به بندر ترانشیپی منطقه

    •••••  چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۴:۵۴ کد مطلب : 154535/a   

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس، بازدید اصحاب رسانه‌های کشور امروز از بندر شهید بهشتی چابهار و عملیات تخلیه کشتی کانتینری ۶۵۰۰ TEU در این بندر انجام شد.

 

در حاشیه این بازدید نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار با بیان اینکه برای راه‌اندازی و تداوم خط مستقیم کشتیرانی به بندر چابهار، همه ظرفیت‌ها بسیج شده است، تصریح کرد: در حال حاضر بندر شهید بهشتی چابهار به مرکز ترانشیپ کالاهای کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سه بندر امام(ره)، عسلویه و بوشهر تبدیل شده است.

 

وی اضافه کرد: با هماهنگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه لجستیک در چابهار راه‌اندازی شده که همه فعالیت‌های ترمینال‌داری، تخلیه و بارگیری کانتینر را انجام می‌دهد که به همین منظور ترمینال لجستیک گروه کشتیرانی با مساحت حدود 5 و نیم هکتار در مجاورت اسکله شماره 1 و 2 بندر شهید بهشتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

به گفته وی، عمده کانتینرهای تخلیه شده در بندر شهید بهشتی چابهار از مبداء بنادر چین و هند و با استفاده از خطوط مستقیم کشتیرانی هستند که به صورت منظم راه اندازی شده است.

 

وی افزود: در عین حال کالاهای صادراتی به مقصد چین و هند نیز به صورت مستقیم بر روی کشتی‌های یاد شده بارگیری می‌شود که منجر به کاهش چشم‌گیر «ترانزیت تایم» برای صاحبان کالا شده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل کالا با کشتی از بنادر چین و تخلیه آن در چابهار و ترانشیپ به بنادر بوشهر، عسلویه و خرمشهر در کمتر از 20 روز انجام می‌شود، ادامه داد: این امر موجبات رضایت خاطر صاحبان کالا را فراهم کرده است به صورتی که طی 10 ماهه سال جاری، حدود 17 هزار TEU کانتینر توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در تاریخ بندر چابهار بی‌سابقه است.

 

وی با تاکید بر اینکه در چهار سال گذشته ورود کالاهای مورد نیاز کشور به مقصد چابهار افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: در حوزه صادرات نیز خوشبختانه از دو ماه پیش، صادرات کالاهای یخچالی نیز از مبداء بندر چابهار آغاز شده است.

 

نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار افزود: محصولاتی مانند سیب و خرما با کانتینرهای یخچالی به مقصد کشور هند صادر می‌شوند و از سمت هند موز در مدت زمان دو روز و با استفاده از کانتینرهای یخچالی به بندر چابهار وارد می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری، ترانزیت و صادرات کالاهای فله خشک نیز از طریق بندر چابهار در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به خرید 150 دستگاه کامیون از سوی کشتیرانی جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی، گفت: با توجه به عدم امکان بهره‌مندی از حمل و نقل ریلی در بندر چابهار همزمان با خرید کامیون‌های یاد شده با چند شرکت توانمند در حمل جاده‌ای نیز برای حمل کالا قرارداد بسته شده تا کالاها از مبداء و یا به مقصد بندر چابهار به صورت DOOR TO DOOR حمل و نقل شوند. 

 

وی با مهم ارزیابی کردن این اقدام تصریح کرد: در منطقه سیستان و بلوچستان کامیون مناسب به تعداد لازم وجود ندارد بنابراین فعال شدن ده‌ها دستگاه کامیون‌ در این مسیر برای جلب هر چه بیشتر اعتماد صاحبان کالا و بالفعل‌سازی سرمایه‌گذاری کلان در بندر چابهار و همچنین رونق کریدور شمال-جنوب از مسیر چابهار بسیار ارزشمند است.

 

وی ادامه داد: تلاش شده است با اجرای این دست برنامه‌ها هزینه حمل و زمان حمل تا حد امکان برای صاحبان کالا از جمله کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار کاهش یابد.