معلمی که نمره کمتر از ۲۰ به دانش‌آموزانش نداد

    •••••  دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۶:۵۳ کد مطلب : 155420/a   

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس جایزه معلم عنوان جایزه‌ای عام المنفعه و مردمی است که به طور سالانه به یک معلم یا چندمعلم به طور مشترک اهدا می‌شود و هدف از اهدای جایزه معلم، تکریم و تقویت شأن اجتماعی معلم است.

 

امسال ۱۲ هزار و ۴۶۱ نامزد در نخستین جایزه بین المللی معلم حضور داشتند که بعد از ارزیابی۹۷۰۰ نفر وارد ارزیابی اولیه شدند و در نهایت ۱۶۴ نفر وارد مرحله مصاحبه برخط شدند و بعد از مصاحبه برخط، ۳۸ نفر به مرحله نیمه نهایی رسیدند که ۳۵ نفر در ایران و سه نفر در خارج از ایران بودند و در نهایت حدود ۷ نفر به مرحله آخر رسیدند.

 

اولین جایزه بین‌المللی معلم به دست برترین معلمان رسید و آرام احمدپور از استان آذربایجان غربی به عنوان معلم برتر ایران جایزه ۵۰۰ میلیون تومانی‌اش را دریافت کرد.

 

همچنین معلمان شایسته تقدیر شامل زهرا سلیمانی از استان زنجان به پاس تلاش معلمانه برای حفظ هویت فرهنگی جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، وقار جعفری از پاکستان به پاس تلاش برای دوستی بین مذاهب اسلامی جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، حجت‌الاسلام مصطفی اینانلو معلم طرح امین در مدارس محله هرندی از استان تهران جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، علی صیدی از استان کرمانشاه به پاس تلاش معلمانه برای حفظ محیط زیست جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و میر حافظ حسینی از استان اصفهان به پاس تلاش ویژه برای معلمان مدارس استثنایی جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کردند.

 

در این گزارش با تعدادی از معلمان راه یافته به مرحله نیمه نهایی جایزه بین المللی معلم گفت‌وگویی داشتیم.

 

* از تحصیل با معلولیت تا معلمی برای دانش‌آموزان معلول

 

حمیده پیرمرادی معلمی که بر روی ویلچر نشسته است و به گفته خودش با ۲۰ سال سابقه کار اکنون در مدارس استثنایی استان کرمان فعالیت می‌کند، به خبرنگار فارس گفت: از دو سالگی به فلج اطفال مبتلا و دچار معلولیت شدم؛ سال ۸۶ نخستین آزمون استخدامی کشور ویژه معلولان تحصیل کرده برگزار شد که توانستم در این آزمون قبول و به عنوان معلم وارد آموزش و پرورش شوم، هم اکنون در مدارس استثنایی و برای دانش‌آموزان ناشنوا و نیمه شنوا تدریس می‌کنم.

 

این معلم معتقد است که یک معلم خوب باید از جان و دل برای دانش‌آموزان تدریس کند، گذشت داشته و به دنبال پاداش و امتیاز نباشد. به خاطر دارم که به دلیل معلولیت به سختی در مدارس ثبت‌نام شدم و با مشکلات بسیاری برای درس خواندن مواجه بودم اما ادامه تحصیل و موفقیت امروز خود را مدیون معلمانی هستم که به من انگیزه دادند و برای درس خواندن تشویقم کردند.

 

مشکلات آموزش و پرورش از نگاه او مختلف است اما آزار دهنده‌ترین آنها، درگیر کردن معلمان برای کسب رتبه و جمع آوری مدرک است.

 

وی ادامه می‌دهد: در حالی که معلم باید به دنبال تأثیرگذاری کار خود باشد و تمام انرژی و تلاشش را به دانش‌آموزانی اختصاص دهد که به او نیاز دارند؛ جایزه معلم نگاه خاصی به انتخاب معلمان نمونه دارد و به دنبال رتبه و مدارک آنها نیست بلکه تأثیرگذاری بر دانش‌آموزان دارای اهمیت است.

 

این خانم معلم می‌گوید: متأسفانه در انتخاب معلمان نمونه توسط آموزش و پرورش نیز ملاک‌هایی همچون داشتن تقدیرنامه از وزیر یا رئیس جمهور و ساعات ضمن خدمت اولویت دارد البته امسال نظر دانش‌آموزان در انتخاب معلمان نمونه تأثیر دارد که این یک گام رو به جلو و اقدامی ارزشمند است.

 

*‌معلمی عشق است نه شغل

 

مهرانگیز خسروپور معلم مدارس استثنایی از استان البرز با ۲۳ سال سابقه کار معتقد است که معلم خوب به معلمی به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کند و با جان و دل برای پیشرفت دانش آموزان در تلاش است.

 

او در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون این شرایط را در بین معلمان مشاهده می‌کنیم، می‌گوید: اگر بگویم اصلاً نیست قطعاً صحیح نیست اما شاید کمرنگ باشد چون شرایط اقتصادی باعث شده است برخی معلمان به جای با جان و دل کار کردن برای دانش‌آموزان بیشتر به فکر مسائل معیشتی باشند.

 

این معلم درباره مشکلاتی که مانع تحقق تحول در آموزش و پرورش می‌شود، عنوان می‌کند: مشکلات مدارس استثنایی بیشتر از سایر مدارس است، به عنوان کاردرمانگر در این مدارس فعالیت می‌کنم و باید بگویم تعداد نیروهای کاردرمانگر بسیار محدود است؛ در استان البرز فقط ۴ نفر است، کمبود نیرو باعث افزایش فشار کار به نیروهای کاردرمانگر موجود شده است.

 

* معلمی تحت تأثیر معیشت

 

بابک عباس زاده دبیر زیست شناسی از استان آذربایجان غربی با ۴ سال سابقه کار درباره ویژگی‌های یک معلم خوب می‌گوید: علاقه و عشق به کار با دانش‌آموزان، توجه به پیشرفت کشور و ایجاد احساس امید در دانش‌آموزان از ویژگی‌های یک معلم خوب است اما مدت‌هاست که به دلیل مسائل معیشتی این شاخص‌ها در مدراس کمرنگ شده است؛ با این حال هنوز هم معلمان دلسوزی هستند که ارتباط عاطفی با دانش‌آموزان دارند.