بندر امیرآباد و پروژه‌ای که ۲۰ سال است خاک می‌خورد

    •••••  شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ — ۰۰:۱۴ کد مطلب : 177384/a   

به گزارش تحلیل ایران ،بندر امیرآباد با حدود ۱۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس‌کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل‌و‌نقل مدرن چند‌وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون، ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و جهش تجاری کشور دارد.اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال-جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر امیرآباد است.اسکله رو-رو بندر امیرآباد که قرار بود نقش مهمی در ترانزیت کالا در کریدور شمال-جنوب ایفا کند، از ۲۰ سال پیش در دست ساخت است. این اسکله که امکان حمل‌ونقل مستقیم کامیون‌ها و واگن‌ها از کشتی به خشکی را فراهم می‌کند، می‌توانست با کاهش زمان و هزینه ترانزیت، به رونق اقتصادی منطقه کمک کند.در سال گذشته، همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به مازندران، مهدی یونسی رستمی، استاندار مازندران، از اختصاص بودجه‌ای معادل هفت هزار میلیارد ریال برای تکمیل اسکله خبر داده بود.سید مرتضی ناصریان، کارشناس حمل‌ونقل، در مورد اهمیت این پروژه عنوان کرده بود که این پروژه تخلیه و بارگیری در دو طرف دریا‌ی‌خزر و در پی آن زمان و هزینه ترانزیت کالا را کاهش می‌دهد. رو-رو نیاز به کشتی‌های مخصوص دارد که برای کالاهای باارزش از لحاظ زمانی، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.وی اظهار کرده بود که حدود ۲۰ سال پیش، در بندر امیرآباد اسکله رو-رو اجرایی شده‌است که بنا به دلایلی به تعلیق کشانده‌شد و پس از آن دیگر به سمت اجرای مجدد آن پیش نرفتیم.

 

به گفته مدیر کل بنادرو‌دریانوردی بندر امیرآباد محمد علی موسی پور گرجی، تکمیل اسکله رو-رو ریلی در بندر امیرآباد تأثیر به‌سزایی بر رونق تجارت دو کشور خواهد داشت و مسیر دسترسی به بازارهای هدف از جمله شرق آسیا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برای توسعه تجارت دو کشور فراهم خواهد کرد.کریدور بین‌المللی شمال-جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریای‌خزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است.با توجه به آن که بخش تجاری و پرجمعیت روسیه در مناطق غربی آن یعنی در نزدیکی مسکو قرار دارد، برای تجارت و ترانزیت کالا به/از روسیه، دو مسیر میانی و غربی بهترین کارایی را خواهند داشت.کارشناسان بر این باورند که عدم تکمیل این پروژه راهبردی، موقعیت ایران در شبکه ترانزیتی بین‌المللی شمال-جنوب را تضعیف کرده و کشور را به مسیرهایی چون آذربایجان وابسته می‌کند. کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، هشدار داد که چنین وابستگی‌هایی می‌تواند در مواقع بحرانی به ضرر منافع ملی تمام شود.با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بندر امیرآباد (عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ کالا وارد بندر امیرآباد می‌شود)، تکمیل اسکله رو-رو می‌تواند ضمن افزایش بهره‌وری تجاری، به کاهش وابستگی ایران به مسیرهای ترانزیتی رقیب کمک کند. از این‌رو، تسریع در اجرای این پروژه از سوی مسئولان ضروری به‌نظر می‌رسد.