آموزش و پرورش برای کیفیت بخشی آموزشی چه اقداماتی داشته است؟

    •••••  چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ — ۰۸:۵۸ کد مطلب : 177684/a   

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، یکی از بخش‌های مهم در تحول آموزش و پرورش مساله کیفیت بخشی آموزشی است. کیفیت برنامه درسی با توجه به کیفیت کتب درسی، کیفیت نحوه تدریس و کیفیت برنامه‌های درسی تعیین می‌شود اما شاید نوع محتوای موجود در کتب درسی را بتوانیم مهم‌ترین متغیر در افزایش کیفیت برنامه درسی بدانیم.

 

افزایش کیفیت محتوای کتب درسی علاوه بر ارتقای وضعیت آموزشی، موجب تحقق اهداف سند تحول همچون هدایت تحصیلی موفق و تربیت چندساحتی می‌شود. مهارت آموزی و توجه به دیگر ابعاد تربیتی همچون تربیت بدنی، تربیت زیباشناختی و تربیت اقتصادی با تغییر در محتوی کتب درسی ممکن است.

 

در این میان توجه به کتب درسی مقطع متوسطه به دلیل اهمیت سنین نوجوانی در شکل گیری شخصیت انسان بسیار حائز اهمیت است.

مصطفی آذر کیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری مهر در خصوص ضرورت توجه به کتب درسی برای کیفیت بخشی به آموزش گفت: اهداف قصد شده برنامه درسی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین و در چارچوب محتوای کتب درسی به دانش آموزان ارائه می‌شود.

 

آذر کیش افزود: این اهداف با اهداف محقق شده برنامه درسی معمولاٌ متفاوت بوده و با توجه به شرایط و امکانات موجود در مدرسه، شیوه‌های تدریس دبیران، فرهنگ خانواده‌ها و… به طور کامل محقق نمی‌شود به همین دلیل ممکن است، برخی از دانش آموزان در درک بعضی از مفاهیم ناتوان باشند.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سنجش میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده و فاصله این اهداف با وضعیت کسب شده، نشان دهنده کیفیت آموزش است که این معاونت به عنوان یک مأموریت مهم به این مسئله توجه داشته است.

 

وی در پاسخ به این سوال که برای حمایت از دانش آموزانی که در درک مفاهیم اولیه ناتوان هستند؛ چه اقداماتی انجام شده است؛ گفت: برای دانش آموزانی که در برنامه درسی با وضعیت مطلوب فاصله دارند؛ برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات متعددی به شرح زیر انجام شده است:

- صیانت از اجرای برنامه درسی ملّی و طراحی برنامه‌های آموزشی ویژه با برنامه‌های ویژه ای از جمله طراحی و اجرای برنامه‌های جبرانی برای تقویت مفاهیم پایه در دروس مختلف.

 

- آموزش و توانمندسازی معلمان با دوره‌های آموزشی برای معلمان: برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان به منظور آشنایی با روش‌های تدریس مؤثر برای دانش آموزان ناتوان - تبادل تجربیات:

به منظور ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات بین معلمان در زمینه تدریس مفاهیم پایه و همچنین نظارت بر عملکرد حرفه‌ای معلمان با رویکرد بالینی (نظارت بالینی)

 

- برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله کارگاه‌های تقویتی: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تقویتی برای دانش آموزان با هدف تقویت مهارت‌های پایه - کارگاه‌های آموزش مهارت‌های یادگیری: برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش مهارت‌های یادگیری به دانش آموزان.

- استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند یاددهی-یادگیری شامل:

- نرم افزارهای آموزشی: استفاده از نرم افزارها و پلتفرم‌های آموزشی آنلاین برای تقویت یادگیری مفاهیم پایه.

- منابع دیجیتال: ارائه منابع دیجیتال و ویدئوهای آموزشی برای توضیح مفاهیم به صورت بصری.

 

- تشکیل گروه‌های آموزشی:

- گروه‌های یادگیری: تشکیل گروه‌های یادگیری برای دانش آموزان ناتوان به منظور تقویت یادگیری از طریق همکاری و تعامل.

- تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات و ارائه راهکارهایی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

 

- همیاران آموزشی: استفاده از همیاران آموزشی برای کمک به دانش آموزان در درک مفاهیم.

- مشاوره و حمایت روانی:

- خدمات مشاورهای: ارائه خدمات مشاورهای به دانش آموزان و خانواده‌ها برای شناسایی و حل مشکلات یادگیری.

- برگزاری جلسات مشاوره: برگزاری جلسات مشاوره گروهی برای دانش آموزان ناتوان.

- برگزاری آزمون‌های تشخیصی:

- آزمون‌های اولیه: برگزاری آزمون‌های تشخیصی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان.

- فعالیت‌های فرهنگی و هنری:

- برگزاری فعالیت‌های هنری: برگزاری فعالیت‌های هنری و فرهنگی به منظور تقویت انگیزه و علاقه به یادگیری.

- مسابقات و جشنواره‌ها: برگزاری مسابقات و جشنواره‌های علمی و فرهنگی برای تشویق دانش آموزان

آذر کیش در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح‌ها شاهد کیفیت بخشی به آموزش و ارتقای میزان اهداف کسب شده در آموزش دانش آموزان باشیم.