به گزارش تحلیل ایران معاون ساخت و توسعه راهآهن و بنادر عباس خطیبی با اشاره به این که راهآهن رشت-آستارا آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است، در حال پیشبرد وظایف خودمان هستیم.یکی از این موضوعات تملک اراضی در این
خط ریلی است. بخشی از این ۱۶۲ کیلومتر در زمینهای کشاورزی و مرغوب شمال کشور واقع شده و مقوله مهمی است که با حمایت و همراهی دولت، وزارت راهوشهرسازی و سازمان برنامهوبودجه حدود ۴۵ کیلومتر (حدودا یکچهارم) از مسیر را تملک کردهایم.کریدور
بینالمللی و ۷۲۰۰ کیلومتری شمال-جنوب (INSTC) در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) با هدف ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طریق مسیر ایران بود.کریدور بینالمللی شمال-جنوب دارای
سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریایخزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است.در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ریلی رشت-آستارا وجود دارد. این خط ریلی امکان اتصال مستقیم بین دریای خزر، دریای خلیج
فارس و کشورهای قفقاز را فراهم میکند که هدفگذاری این خط ریلی جابهجایی سالیانه ۱۵ میلیون تن بار خواهد بود.
خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم میکند، قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو ساخته شود که رایزنیهای مالی آن در حال انجام است.مهدی باقری، کارشناس حملونقل و
ترانزیت، با توجه به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا-آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال-جنوب و تجاریسازی آن عنوان کرد که با احداث این خط ریلی ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.اواسط تیرماه سال
جاری، پزشکیان در جریان بازدید از مرز آستارا، با اشاره به اهمیت ژئوپلیتیکی مسیر ریلی رشت-آستارا، تکمیل آن را حلقه نهایی کریدور شمال–جنوب دانست که میتواند ایران را به اوراسیا و کشورهای روسیه، فنلاند و شرق اروپا متصل کند و نقش کلیدی در ترانزیت کالا ایفا نماید.
او تأکید کرده بود که این خط ریلی جایگزینی جدی برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز و خطوط ترانزیتی ترکیه خواهد بود و توسعه صادرات و تجارت خارجی کشور را شتاب میبخشد.در جریان بازدید سرزده رئیسجمهور مسعود پزشکیان از
وزارت راهوشهرسازی در روز یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ نیز بر لزوم تکمیل کریدور شمال-جنوب تأکید شده بود و گفت که این پروژه میتواند تحول عظیمی در زمینه حمل و نقل و تجارت ایجاد کند.پزشکیان عنوان کرده بود که کریدور شمال-جنوب ایران را اگر بتوانیم
با روش هایی که هست ایجاد کنیم، حمل و نقلی که می تواند بین ما ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و آذربایجان ایجاد کند، غوغا می شود.پزشکیان افزوده بود: «اگر بتوانیم این کریدور را با روشهای مناسب به بهرهبرداری برسانیم، وضعیت اقتصادی کشور به
شدت تغییر خواهد کرد و ما قادر خواهیم بود تا در برابر تحریمها مقاومت بیشتری داشته باشیم.»