به گزارش تحلیل ایران به نقل از رویترز، گوگل به خاطر اقدامات ضد رقابتی درجریان تجارت پرسود تبلیغاتی خود، با جریمه ضد انحصار اتحادیه اروپا به مبلغ ۲.۹۵ میلیارد یورو (۳.۴۵ میلیارد دلار) مواجه شده است.
این چهارمین جریمه اروپا برعلیه گوگل در طول یک دهه مبارزه آن با رگولاتوری های ضدانحصار اتحادیه اروپا محسوب می شود.
این اقدام کمیسیون اروپا با شکایت شورای ناشران اروپا و در بحبوحه تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اقدام تلافیجویانه علیه اتحادیه اروپا در صورت هرگونه فشار علیه شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی صورت گرفت.
اتحادیه اروپا در ابتدا قصد داشت این جریمه را روز دوشنبه هفته قبل اعلام کند، اما مخالفت ماروس سفکوویچ، رئیس بخش تجارت اتحادیه اروپا و نگرانیهای وی در مورد واکنش آمریکا این امر را به تعویق انداخت.
کمیسیون اروپا در این مورد گفت: گوگل خدمات مختلف نمایش برخط داده خود را به ضرر رقبا و ناشران برخط به کار می گیرد و از یازده سال قبل تا به امروز از قدرت خود در این زمینه سوءاستفاده کرده است.
این کمیسیون به گوگل دستور داد رویههای انحصارطلبانه خود را متوقف کند. این شرکت ۶۰ روز فرصت دارد تا به کمیسیون مذکور اطلاع دهد که چگونه قصد دارد از این دستور پیروی کند.
کمیسیون مذکور دیدگاه اولیه خود مبنی بر واگذاری بخشی از خدمات گوگل را برای مقابله با انحصارطلبی آن تکرار کرد، اما افزود: این کمیسیون ابتدا میخواهد تلاشهای گوگل در زمینه انطباق با قوانین خود را ارزیابی کند و اگر نتواند این کار را انجام دهد، در اعمال راه
حلهای محکم تردید نخواهد کرد.