به گزارش تحلیل ایران ، محسن حسنلو مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام امروز در جمع خبرنگاران به تاریخچه شکلگیری فرودگاه پیام اشاره کرد و گفت:«فرودگاه بینالمللی پیام سالها پیش با
هدف پشتیبانی و ارائه خدمات به وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق تأسیس شد. به مرور زمان فعالیتهای فرودگاه به سمت پروازهای باربری و مسافربری گسترش یافت و امروز علاوه بر توانمندی در حوزه بار و مسافر، پیام بهعنوان رکن اساسی آموزش خلبانی در ایران شناخته میشود.
در حال حاضر، بیشترین تعداد مدارس خلبانی معتبر کشور در این منطقه مستقر هستند.»
وی با اشاره به ظرفیتهای فرودگاه پیام در حوزه بار هوایی توضیح داد: «میزان باری که میتوان در این فرودگاه جابهجا کرد به نوع هواپیما و پروژه مورد نظر بستگی دارد. اما آنچه اهمیت دارد این است که توان داخلی فرودگاه پیام همتراز با بزرگترین فرودگاههای کشور است
و محدودیتی برای پذیرش و عملیات هواپیماهای باری وجود ندارد. عرض و طول باند ما کاملاً استاندارد و بسیار مناسب است و از نظر تجهیزات زمینی نیز به همت مدیران و کارکنان، زیرساختهای لازم برای فعالیت گسترده فراهم شده است.»
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام درباره مقاصد پروازهای باربری گفت: «در ۳۰ سال گذشته پروازهای روتین پیام به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای تازه استقلالیافته پس از فروپاشی شوروی (از جمله روسیه کنونی) انجام میشد. البته این پروازها محدود به این کشورها نبود
و سابقه پرواز به آلمان و اتریش نیز وجود دارد.»
وی با اشاره به وضعیت پروازهای مسافری پیام افزود: «در حال حاضر یک ایرلاین در این فرودگاه فعالیت دارد و در هفته دو روز پرواز مسافری انجام میدهد. این شرایط مشابه فرودگاههای دیگر خارج از تهران، مانند رشت، است که پروازهایشان موعدی است و در تمام روزهای هفته
فعال نیستند. با این حال، فرودگاه پیام ویژگیهای یک فرودگاه زنده را دارد؛ چراکه از ساعت ۵ صبح روزانه بالغ بر ۷۰۰ پرواز انجام میشود. این پروازها شامل انواع هواپیماهای فوقسبک تا هواپیماهای سنگین باری هستند. از دید ما هر وسیله پرندهای که از زمین بلند میشود،
فارغ از اندازه و ظرفیت، اهمیت یکسانی دارد.»
حسنلو در ادامه به نقش پیام در تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: «در مبادلات اقتصادی ایران با چین، فرودگاه پیام میتواند رکن اساسی حملونقل هوایی کالا باشد. تاکنون نیز اقدامات قابلتوجهی در این زمینه انجام شده است.»
وی درباره فرصتهای سرمایهگذاری در این منطقه تأکید کرد: «فرودگاه بینالمللی پیام و منطقه ویژه اقتصادی آن مستعد جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی در حوزههای مختلف است. چه در عرصه هوانوردی و چه در حوزههای اقتصادی، فرصتهای گستردهای برای سرمایهگذاران وجود دارد.
من قویاً توصیه میکنم فعالان اقتصادی شانس خود را برای کسب بهترین نتایج در پیام آزمایش کنند.
در ادامه حسنلو با اشاره به ویژگیهای فنی و زیرساختی فرودگاه پیام گفت: «یکی از مزیتهای مهم این فرودگاه طول باند حدود ۴ کیلومتر و عرض باند ۶۰ متر است. این ویژگیها به معنای آن است که تمامی هواپیماهای پهنپیکر جهان میتوانند در فرودگاه پیام نشست و برخاست داشته
باشند. چنین قابلیتی پیشتر نیز در این فرودگاه به اثبات رسیده و تجربه عملی آن وجود دارد.»
وی با اشاره به اهمیت خدمات تعمیر و نگهداری هواپیماها در فرودگاه پیام گفت:
«امروز فرودگاه پیام، علاوه بر موضوع پارک هواپیماها، به حوزه بسیار مهم MRO نیز اختصاص یافته است. به این معنا که هر هواپیما چه به دلیل پایان یافتن دوره پروازی و چه به دلیل آسیب خاص میتواند در این آشیانهها مورد تعمیرات اساسی قرار گیرد و دوباره به وضعیت عملیاتی
و قابل پرواز بازگردد. به بیان دیگر، فرآیند کامل بازسازی و آمادهسازی هواپیماها در این مرکز انجام میشود.