به گزارش تحلیل ایران، وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از کنکورمحوری در نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: ما به اهداف تعلیم و تربیت دست پیدا نمیکنیم؛ چرا که در آموزش و پرورش بهدنبال تربیت هستیم، اما کنکور عملاً پدر تعلیم و تربیت را درآورده است.وی
افزود: مافیای کنکور، تمام طرحهای کیفیتبخشی و تربیتی آموزش را نقش بر آب میکند. سؤال اساسی این است که سهم منِ آموزش و پرورش در کنکور چیست؟ من چه نقشی در کنکور دارم؟ اساساً کنکور چه ارتباطی به آموزش و پرورش دارد؟ کنکور نهتنها ما را به اهداف تعلیم و تربیت
نزدیک نمیکند، بلکه ما را از آن دور میسازد.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکورزدگی باعث انحراف جدی در نظام تعلیم و تربیت شده است، تصریح کرد: این کنکورزدگی در سطح آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور، منجر به نوعی گسست شده؛ در
حالی که امروز تمام نظامهای آموزشی دنیا به هم پیوستهاند. اگر نظامهای آموزشی کشورهای مختلف دنیا را مطالعه کنیم، میبینیم که پیوستگی در ساختارها وجود دارد.کاظمی ادامه داد: یکی از مسائل مهم، ساختار کلان نظام آموزشی است.
ما در این حوزه، ساختار را بیش از حد پهن کردهایم. ساختار نظام آموزشی یعنی چه؟ یعنی دوره متوسطه دوم را بهگونهای طراحی کردهایم که بهرهوری نیروی انسانی، بهرهوری امکانات و موقعیتهای تربیتی بهشدت تضعیف شده است.وی
با اشاره به تنوع شاخههای تحصیلی گفت: امروز شاخه فنیوحرفهای داریم، کاردان داریم، تجربی داریم، ریاضی داریم، معارف داریم و علوم انسانی هم داریم؛ این حجم از پراکندگی در کجای دنیا سابقه دارد؟ این ساختار بیش از حد پهن شده و باید چابکسازی شود.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این ساختار باید جمع شود تا بتوانیم بهرهوری را بالا ببریم. علاوه بر این، باید موقعیتهای تربیتی را بهدرستی بشناسیم. اکنون آموزش و پرورش عملاً بخشی از کار دانشگاه را انجام میدهد، در حالی که وظیفه اصلی ما این
است که دانشآموزان را برای «زیستنِ خوب» آماده کنیم.