تفاهم‌نامه با آمریکا ۲۵ بار بین رهبری و شعام رفت و برگشت داشته است

    •••••  ﺳﻪشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۵ — ۰۵:۰۰ کد مطلب : 198299/a   

 

به گزارش تحلیل ایران، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما، با اشاره به تداوم رویارویی جمهوری اسلامی ایران با جبهه استکبار در عرصه‌های گوناگون، به تشریح ابعاد مختلف این نبرد 47 ساله پرداخت.

 

زاکانی ابتدای این برنامه با اشاره به رویارویی تمدنی ایران و آمریکا اظهار داشت: ما 47 سال است که درگیر جنگی تمام‌عیار هستیم؛ جنگی که دارای ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای است. دلیل این جنگ آن است که ملت ایران با وقوع انقلاب اسلامی، نظم ساختاریافته پس از جنگ جهانی دوم را نفی کرد و آن را زیر پا گذاشت. این انقلاب چنان الهام‌بخش بود که اجازه نداد شیطان بزرگ، جنبه شیطنت خود را اعمال کند.

 

مقدمه تمدن اسلامی که خود مقدمه ظهور است، «ایران قوی» است

 

وی با تأکید بر افق راهبردی انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما به دنبال یک نگاه تمدنی هستیم و تمدن اسلامی را مقدمه ظهور می‌دانیم. مقدمه این تمدن نیز ساختن «ایران قوی» است. بنابراین کاملاً مشخص است که ما در میانه میدان هستیم. دشمن نیز تمام تلاش خود را می‌کند تا با شکست ایران نگذارد کشور ما به یک الگو در دنیا تبدیل شود.

 

شهردار تهران در ادامه به کارنامه چهارگانه مواجهه آمریکا با ملت ایران اشاره کرد و گفت: نخستین مواجهه آمریکا با ما در طبس رقم خورد که با انتقام الهی زمین‌گیر شد. مواجهه دوم، تحمیل هشت سال جنگ تحمیلی بود؛ جنگی که در آن آمریکا یک عروسک خیمه‌شب‌بازی را جلو انداخت، خود و سایر کشورها پشت آن قرار گرفتند و درنهایت مجبور به جنایت در خلیج فارس و سرنگونی هواپیمای ایرباس شد. اما در نهایت این ملت عزیز ایران بود که پیروز میدان بیرون آمد.

 

زاکانی افزود: مواجهه سوم، جنگ 12 روزه‌ای بود که در 23 خرداد به ما تحمیل شد و ما در آن پیروز شدیم، اما دشمنی‌ها پایان نیافت و متعاقب آن کودتای دی ماه را دشمنان طراحی کردند.

 

 شهردار تهران تاکید کرد: امروز جنگی را به ما تحمیل کرده‌اند که ما همچنان در متن آن در حال نبرد هستیم. لذا هرگونه قضاوت باید با درک این مرحله جدید و گذار از مراحل قبلی انجام شود.

 

آمریکا آغازکننده جنگ رمضان بود تا به اهدافش برسد، اما به هیچ یک از اهدافش در عمل نرسید 

 

زاکانی با اشاره به این مهم که شروع‌کننده جنگ رمضان، آمریکا بوده و اهدافش شکست خورده است، گفت: آمریکا در نبرد اخیر خیلی سریع به دنبال تغییر نظام، تسخیر ایران، تسلیم ملت و تجزیه ایران بود. آنها حتی این را رسماً اعلام کردند. در سطح عملیاتی نیز به دنبال از بین بردن توان هسته‌ای، موشکی و قدرت منطقه‌ای ما بودند. اما در مقام عمل، به هیچ‌یک از خواسته‌های خود نرسیدند. 

 

شکست آمریکا قطعی است

 

زاکانی ادامه داد: درست است که آنها امام بزرگوار، فرماندهان، ملت و کودکان ما را به شهادت رساندند و به زیرساخت‌ها و ابنیه ما صدمه زدند، اما امروز عملکرد رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، ترامپ و نتانیاهو با آن حرف‌هایی که می‌زنند، خود قابل قضاوت هستند. آمریکا حتی در اهداف عملیاتی‌اش مثل ربودن مواد غنی‌شده یا باز کردن تنگه هرمز نیز ناکام مانده است. شکست آمریکا قطعی است.

 

وی به دستاوردهای ایران در این جنگ نابرابر اشاره و پیروزی بزرگ ملت را این‌گونه ترسیم کرد: نخستین و بزرگ‌ترین پیروزی ما این است که همچنان هستیم، زیرا آنها می‌خواستند ما نباشیم. منطق این پیروزی، ایستادگی این ملت، هوشمندی رهبری، مقاومت نیروهای مسلح و خدمت مسئولین است. ایران پس از این جنگ، به کشوری بدل شده که افق تازه‌ای برای خود گشوده است.

 

با تفاهم تخاصم دشمن با ما به اتمام نمی‌رسد و مسیر مبارزه ادامه دارد

 

زاکانی تاکید کرد: با تفاهم تخاصم دشمن با ما به اتمام نمی رسد و مسیر مبارزه ادامه دارد، تا به این جا ما پیروز میدان هستیم اما اکنون در میانه نبرد قرار داریم و باید از شرایط به وجود آمده برای آمادگی بیشتر و رفع ضعف ها و توانمندی کشور بهره ببریم.

 

ضرورت تغییر جغرافیای سیاسی منطقه‌ مبتنی بر خواست مردم و بر محور مقاومت

 

شهردار تهران در تشریح الزامات این نبرد، بر تغییر جغرافیای سیاسی منطقه تأکید کرد و افزود: جغرافیای سیاسی منطقه‌ پس از این باید مبتنی بر خواست مردم و بر محور مقاومت تغییر کند. این تغییر مستلزم وحدت ساحات در یمن، لبنان، فلسطین، عراق و ایران است. این انسجام، چهره منطقه را دگرگون خواهد کرد و دیگر بازیگران را وادار می‌سازد تا ایران را به عنوان بازیگر اصلی این محور به رسمیت بشناسند و میدان همکاری را با مولفه‌های جدیدی که قدرتش در دست جمهوری اسلامی است، بگشایند.

 

 ایران ترسیم‌گر نظم جهانِ پس از آمریکا

 

زاکانی با بیان اینکه ماهیت این نظم نوین تخاصمی نیست، بلکه مبتنی بر همکاری با قواعد جدید است، به تزلزل جایگاه جهانی آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: هیمنه آمریکا در جهان شکسته و حیثیت آن بر باد رفته است. اکنون ایران باید به صورت فعالانه، ترسیم‌گر نظم جهانِ پس از آمریکا باشد. این مهم از طریق مواجهه و همکاری با کشورهای همسایه، شرکای منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی مانند چین و روسیه و سایر کشورهایی که می‌توانند در این جبهه قرار گیرند، محقق خواهد شد.

 

وی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما فعلاً در این نبرد به یک‌چهارم از خواسته‌های حداقلی خود دست یافته‌ایم و گام‌های بلندتری در پیش داریم، اما آنچه مسلم است، شکست خورده قطعی در تمام این ماجرا تاکنون، ایالات متحده آمریکاست.