استقبال رهبران گروه ۷ از تفاهم ایران و آمریکا در یک بیانیه خصمانه

    •••••  چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۵ — ۰۵:۳۳ کد مطلب : 198348/a   

به گزارش تحلیل ایران رهبران گروه هفت بامداد امروز چهارشنبه به وقت تهران در فرانسه با صدور بیانیه پایانی از اعلام تفاهم میان آمریکا و ایران استقبال کردند.

 

در این بیانیه علی‌رغم تأکیدات مکرر ایران مبنی بر عدم ساخت سلاح هسته‌ای، آمده است: تفاهم آمریکا و ایران فرصتی تاریخی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای فراهم کرده است.

 

در این میان در حالی که به هیچ وجه موضوع موشکی و حمایت ایران از جریان مقاومت در منطقه در یادداشت تفاهم ذکر نشده، رهبران گروه هفت، این تفاهم را فرصتی برای «مقابله با تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک ایران» دانستند.

 

آن‌ها همچنین آمادگی خود را برای کمک به اجرای نتایج و مفاد این توافق اعلام کردند.

 

این گروه همچنین ادعا کرد که مذاکرات پیش‌رو از مشارکت و همکاری شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌ربط، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهره‌مند خواهد شد.

 

گروه هفت همچنین از «ابتکار دفاعی مستقل و چندملیتی» به رهبری فرانسه و انگلیس برای تسهیل ازسرگیری تردد دریایی در تنگه هرمز استقبال کرد و آن را اقدامی مؤثر برای حفاظت از کشتی‌های تجاری، اطمینان‌بخشی به شرکت‌های کشتیرانی و کمک به راستی‌آزمایی پاک‌سازی کامل آبراه از مین‌های دریایی ارزیابی کرد. این خواسته زیاده‌خواهانه نیز در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده که کنترل تنگه هرمز و روند کشتیرانی تنها با مشارکت ایران و عمان انجام خواهد پذیرفت.

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که کشورهای گروه هفت برای کاهش آسیب‌پذیری ناشی از وابستگی به تنگه هرمز، روند متنوع‌سازی منابع و مسیرهای تأمین انرژی را تسریع خواهند کرد.

 

رهبران کشورهای گروه هفت سپس با بیان مواضع ضد مقاومت لبنان، مدعی شدند: از برقراری فوری و پایدار آتش‌بس در لبنان و تلاش‌ها برای انحصار سلاح در اختیار دولت حمایت می‌کنیم.