۳۰ همت خسارت بخش کشاورزی در ایام جنگ

    •••••  شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۵ — ۲۲:۵۱ کد مطلب : 198520/a   

به گزارش تحلیل ایران ، غلامرضا نوری قزلجه شامگاه شنبه در گفت و گوی تلویزیونی با ارایه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در تامین مایحتاج عمومی و کالاهای کشاورزی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جهان اظهار داشت: موضوع امنیت غذایی از اساسی‌ترین مسائل برای همه کشورها و جوامع است و در شرایط بحرانی مانند جنگ یا حوادث غیرمترقبه اهمیت آن بیش از پیش نمایان می‌شود.

 

وی افزود: بدون تردید یکی از اهداف دشمنان در حملات و اقدامات خصمانه علیه کشور، ایجاد اختلال در حوزه امنیت غذایی بود؛ اما به فضل الهی و با تلاش مجموعه دستگاه‌های مرتبط، عملکرد کشور در این بخش قابل توجه و موفقیت‌آمیز بوده است.

 

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: آنچه در این مدت در حوزه تامین و مدیریت امنیت غذایی رخ داد، نوعی کار برجسته و قابل توجه بود؛ موضوعی که تنها ارزیابی داخلی نیست بلکه ناظران و مقامات بین‌المللی نیز به آن اذعان دارند.

 

وی ادامه داد: پس از پایان جنگ در دو نشست بین‌المللی شامل اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین نشست کشورهای عضو بریکس شرکت کردم که در هر دو نشست، مقامات و وزرای کشاورزی این کشورها به تاب‌آوری ایران در حوزه امنیت غذایی اشاره کردند.

 

به گفته وی، بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها ضمن ابراز شگفتی از نحوه مدیریت شرایط، این موفقیت را به مردم و دولت ایران تبریک گفتند و آن را نمونه‌ ای از مقاومت و توانمندی کشور در شرایط سخت دانستند.

 

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: این موضوع در نشست اخیر مورد تاکید قرار گرفت و نشان داد که تجربه ایران در مدیریت امنیت غذایی در شرایط بحران، مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

 

برنامه‌ریزی برای افزایش ذخایر راهبردی

 

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با تأکیدهای ویژه رئیس‌جمهور، از ابتدای دولت و حدود یک ماه بعد، برنامه‌ریزی برای افزایش ذخایر راهبردی کشور در دولت تصویب شد. پس از آن نیز تدابیر لازم برای شرایط اضطراری پیش‌بینی و اجرا شد. به کمک این برنامه‌ریزی‌ها، در زمان جنگ ۱۲ روزه کشور بدون هیچ مشکلی در خدمات‌رسانی، به‌ویژه در حوزه امنیت غذایی، از بحران عبور کرد.

 

نوری فزلجه خاطر نشان کرد: پس از عبور از آن شرایط، با استفاده از تجربه به‌دست‌آمده، در ماه‌های بعد آمادگی کشور بیشتر تقویت شد تا با آمادگی بالاتری وارد جنگ تحمیلی سوم شویم.

 

وی افزود: در زمان شروع جنگ، کشور دارای موجودی کالایی بی‌سابقه‌ای بود؛ به‌گونه‌ای که حتی در دوران صلح نیز چنین سطحی از ذخایر کمتر سابقه داشته است. این وضعیت نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر انجام‌شده بود.

 

عضو کابینه دولت چهاردهم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بدون کوچک‌ترین مشکل در حوزه امنیت غذایی از بحران عبور کرد. حتی ذخایر استراتژیک کشور دست‌نخورده باقی ماند و تا امروز، با گذشت نزدیک به چهار ماه از جنگ، حتی یک کیلوگرم از نهاده‌های دامی و ذخایر استفاده نشده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده وفور کالا در کشور است.