عزیمت تیم مذاکره‌کننده ایرانی به محل مذاکرات

    •••••  یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ — ۱۲:۳۶ کد مطلب : 198549/a   

به گزارش تحلیل ایران ، هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدباقر قالیباف و با نشان میناب ۱۶۸، رئیس مجلس شورای اسلامی، شامگاه شنبه به وقت محلی وارد زوریخ شد تا در نشست‌های بورگن‌اشتوک درباره روند اجرای یادداشت تفاهم ایران و آمریکا شرکت کند.

 

در این سفر، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه، علی باقری معاون بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، حمید بورد معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کاظم غریب‌آبادی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجه، رئیس هیئت ایرانی را همراهی می‌کنند.

 

همزمان، مقام‌های آمریکایی نیز برای حضور در این رایزنی‌ها وارد سوئیس شده‌اند. استیو ویتکاف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا، و جرد کوشنر از جمله چهره‌های حاضر در مذاکرات هستند. همچنین جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده است که برای پیوستن به گفت‌وگوها راهی سوئیس می‌شود. به گفته وی، نشست‌های پیش‌رو ممکن است یک تا دو روز به طول بینجامد و موضوعاتی همچون اجرای تفاهمات دوجانبه، آتش‌بس در لبنان و پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار قرار دارد.

 

در کنار دو طرف، نمایندگان کشورهای میانجی نیز در سوئیس حضور یافته‌اند. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، پیش از آغاز نشست‌ها با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس، درباره آخرین تحولات مرتبط با توافق تهران و واشنگتن رایزنی کرده است. همچنین گزارش‌ها از سفر شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، و عاصم منیر، فرمانده ارتش این کشور، به سوئیس حکایت دارد. قطر و پاکستان از بازیگران اصلی در شکل‌گیری تفاهم اسلام‌آباد و تسهیل ارتباطات میان ایران و آمریکا محسوب می‌شوند.

 

وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده است که شرایط لازم برای برگزاری گفت‌وگوهایی محرمانه و امن را در بورگن‌اشتوک فراهم کرده و به دلیل حساسیت مذاکرات، از ارائه جزئیات بیشتر درباره شرکت‌کنندگان و محتوای نشست‌ها خودداری می‌کند.

با این حال، محور اصلی حضور هیأت ایرانی در سوئیس نه آغاز مذاکرات نهایی، بلکه ارزیابی میزان پایبندی طرف مقابل به تعهدات مندرج در یادداشت تفاهم اسلام‌آباد است. تهران تأکید دارد که ورود به مرحله دوم و مذاکرات جامع تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که اجرای عملی تعهدات توافق‌شده از سوی آمریکا آغاز شده و استمرار یابد.

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه، پیش از سفر هیأت ایرانی تصریح کرد که ارزش هر توافقی در مرحله اجرا مشخص می‌شود و جمهوری اسلامی ایران با توجه به سوابق بدعهدی طرف مقابل، اجرای دقیق تعهدات را با جدیت دنبال خواهد کرد. وی همچنین تأکید کرد که آغاز مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی منوط به اجرای بندهای کلیدی تفاهم‌نامه، از جمله بندهای یک، چهار، پنج، ۱۰ و ۱۱ است؛ موضوعی که به گفته تهران هنوز به‌طور کامل محقق نشده است.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، پایان درگیری‌ها در منطقه به‌ویژه در لبنان، کاهش آثار تحریم‌ها و خروج نیروهای آمریکایی از مناطق پیرامونی ایران، از مهم‌ترین مطالبات مطرح‌شده در این مرحله به شمار می‌رود. تداوم حملات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز به یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش میزان پایبندی واشنگتن به تعهدات خود تبدیل شده است.

 

در مجموع، نشست بورگن‌اشتوک را می‌توان نخستین محک جدی برای سنجش اراده طرف‌ها در اجرای تفاهم اسلام‌آباد دانست؛ نشستی که نتیجه آن می‌تواند مسیر ورود یا عدم ورود به مرحله بعدی مذاکرات را مشخص کند.

کد مطلب 6866533

۱۷ دقیقه قبل
۱۴۰۵-۰۳-۳۱ ۱۲:۱۲

نشست داخلی هیئت مذاکره کننده ایرانی در  سوییس برگزار شد/ برگزاری سه دیدار دوجانبه با طرف های میانجی

هیئت مذاکره کننده ایرانی که شب گذشته به زوریخ سوییس سفر کرده است صبح امروز در جلسه کاری داخلی به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات پرداخت.

در این نشست نود دقیقه ای آخرین تحولات ناظر به مذاکرات مرور شد.

اعضای هیئت کشورمان با مرور تعهدات آمریکا در تفاهم اسلام آباد، آخرین وضعیت اجرای تعهدات این کشور را مورد بررسی قرار داده و هماهنگی‌های لازم درخصوص پیگیری عدم اجرای برخی تعهدات آمریکا در نشست ‌های جداگانه امروز با میانجی‌گران، صورت گرفت.

دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای سوییسی، دیدار رئیس و اعضای هیئت مذاکره کننده کشورمان با هیئت قطری، دیدار دوجانبه با هیئت پاکستانی و نشست چهارجانبه با هیئت های امریکایی، قطری و پاکستانی از دیگر برنامه های این دوره از مذاکرات است.


۱۸ دقیقه قبل
۱۴۰۵-۰۳-۳۱ ۱۲:۱۱

هیئت جمهوری اسلامی ایران عازم ساختمان محل مذاکرات شد

 


۴۷ دقیقه قبل
۱۴۰۵-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۳

بقائی : امروز دو نشست در صبح و بعدازظهر داریم

بقائی : امروز دو نشست در صبح و بعدازظهر داریم

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجه : قرار است یک جلسه یک روزه داشته باشیم. صبح دیدارهای دوجانبه با هیات های پاکستانی قطری به عنوان میانجی های این روند خواهیم داشت.

وی افزود: بعدازظهر هم نشست های چهار جانبه میان هیات های جمهوري اسلامي ايران و آمریکا و با حضور نمایندگان قطر و پاکستان برگزار خواهد شد.


۱ ساعت قبل
۱۴۰۵-۰۳-۳۱ ۱۱:۱۷

عراقچی و وزیر خارجه سوئیس در بورگن‌اشتوک دیدار کردند

عراقچی و وزیر خارجه سوئیس در بورگن‌اشتوک دیدار کردند

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین برنامه رسمی هیأت ایرانی در سوئیس با ایگناسیو کاسیس وزیر امور خارجه این کشور دیدار کردند.
 


۱ ساعت قبل
۱۴۰۵-۰۳-۳۱ ۱۱:۰۷

نخستین نشست رسمی ‌در سوئیس ساعت ۱۶ به وقت تهران برگزار خواهد شد

بر اساس اخبار نخستین نشست رسمی ‌در سوئیس ساعت ۱۶ به وقت تهران برگزار خواهد شد.


۱ ساعت قبل
۱۴۰۵-۰۳-۳۱ ۱۰:۵۷

ونس وارد سوئیس شد؛ لبنان اولین بند مذاکرات ایران و آمریکا

ونس وارد سوئیس شد؛ لبنان اولین بند مذاکرات ایران و آمریکا

جی دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، برای شرکت در آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین واشنگتن و تهران وارد سوئیس شد. پرونده لبنان در سایه تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی، محور اصلی این دوره از مذاکرات قرار دارد.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات مطلع گزارش داد که یک جلسه اضطراری در ابتدای دستور کار مذاکرات به تحولات لبنان اختصاص داده شده است تا اولین موضوعی باشد که هیئت‌های آمریکایی و ایرانی درباره آن بحث می‌کنند.