موضوعات ‌مرتبط: سیاسی طوفان الاقصی

a/153334 :کد

نگاهی به طوفان الاقصی و جنگ غزه

حسین علایی

  شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ — ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۱۱۰   
 تحلیل ایران -نگاهی به طوفان الاقصی و جنگ غزه

تا کنون‌ فوری‌ترین پیامد عملیات طوفان الاقصی، انتقام وحشیانه اسرائیل از فلسطینیان و بمباران گسترده و شبانه روزی نوار غزه توسط ارتش اسرائیل و کشتار وحشیانه و بی‌رحمانه مردم،کودکان بیگناه

تا کنون‌ فوری‌ترین پیامد عملیات طوفان الاقصی، انتقام وحشیانه اسرائیل از فلسطینیان و بمباران گسترده و شبانه روزی نوار غزه توسط ارتش اسرائیل و کشتار وحشیانه و بی‌رحمانه بیش از ۲۰ هزار نفر از کودکان، زنان و مردم غیرنظامی فلسطینی بوده است.
اما از نظر نظامی و تاکتیکی، انجام عملیات طوفان الاقصی ضربه بسیار سنگین و سختی را به اعتبار و حیثیت اسرائیل وارد آورده است. طوفان الاقصی، یک عملیات بی نظیر و موفق از نظر نظامی بوده است که توسط فلسطینی های نوار غزه اجرا شده است. در اینجا به برخی از دستاوردهای آن عملیات اشاره می شود.
۱- این عملیات توانست با غافلگیری کامل انجام شود و ارتش اسرائیل نتوانست آن را از قبل کشف و خنثی نماید. این امر بیانگر موفقیت گروه های فلسطینی در خنثی کردن ساختارهای جاسوسی، حفاظتی و امنیتی و فائق آمدن بر احداث دیوارهای عظیم بتنی و الکترونیکی و نیز دوربین های مدرن کنترلی ارتش اسرائیل در مرز نوار غزه می باشد.
۲- در عملیات طوفان الاقصی مشخص شد که ساختار جاسوسی و شیوه کسب اطلاعات ارتش اسرائیل و سازمان شاباک علیه فلسطینی ها ناکارآمد بوده و گروه های مقاومت، حفاظت اطلاعات را به خوبی رعایت کرده اند. فلسطینی ها توانسته اند، نفوذی های اسرائیل را از تشکیلات و سازمانهای مقاومت پاکسازی نمایند و جاسوسان اسرائیلی را با دقت شناسایی کنند.
۳- فلسطینی ها در جریان عملیات طوفان الاقصی توانستند تمام اهداف طرح ریزی شده خود را محقق سازند. آنها توانستند به پایگاه های نظامی اسرائیل در ۷ شهرک صهیونیست نشین دسترسی پیدا کنند و تعدادی بیش از ۲۰۰ صهیونیست از جمله بیش از یکصد نفر از نظامیان اسرائیلی را اسیر کرده و به سلامت آنها را به مقرهای خود در نوار غزه منتقل کنند. به طوری که اسرائیل تا کنون نفهمیده است که آنها در کجا و در چه مکان هایی نگهداری می شوند. آنها همچنین توانستند در درگیری با نیروهای مسلح اسرائیل تعدادی از آنها از جمله سه فرمانده و فرمانده بخش جنوبی غزه لشکر اسرائیلی را به هلاکت رسانده و جسد او را با خود ببرند.
۴- اسرائیل می گوید در عملیات طوفان الاقصی حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی از جمله بیش از ۳۰۰ نظامی کشته شده و بیش از ۳۵۰۰ نفر از آنها نیز زخمی شده اند. این تلفات بالاترین تلفات اسرائیل در طی تمامی جنگ های گذشته ظرف یک روز می باشد.
۵- به اقتصاد اسرائیل لطمه شدیدی وارد شده است. خسارت مالی روزانه اسرائیل روزانه حدود یک میلیارد شکل یا حدود ۳۰۰ میلیون دلار است و تا کنون میلیاردها دلار ضرر و زیان به اسرائیل وارد شده است. به طوری که آمریکا مجبور شده است علاوه بر کمک سالانه ۴ میلیارد دلاری یک کمک فوری ۱۴ میلیارد دلاری در اختیار اسرائیل بگذارد.
۶- تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار شهرک نشین صهیونیست مجبور به ترک خانه های خود شده اند و مهاجرت یهودی ها به اسرائیل متوقف شده و میل صهیونیست ها به خروج از اسرائیل افزایش یافته است.
۷- اسرائیل نتوانست با واکنش به موقع نظامی با عملیات طوفان الافصی مقابله کند و دست به کشتار غیرنظامیان زد. فلسطینی ها پس از نیل به تمامی اهداف خود در عملیات طوفان الاقصی توانستند به پایگاه های مخفی خود در تونل های وسیع احداث شده در زیر زمین بازگردند.
۸- فلسطینی ها توانستند مقداری از اسناد و مدارک اسرائیلی ها را با خود به نوار غزه منتقل کنند که این اقدام می تواند کیفیت و کمیت اطلاعات فلسطینی ها را از دستگاه های جاسوسی و نیز ارتش اسرائیل بهبود بخشد.
*اما اهداف و شیوه مقابله اسرائیل با گروه های مقاومت به شرح زیر بوده است:*
۱- تشدید محاصره نوار غزه و بستن آب و برق و غذا و سوخت و دارو به روی تمامی فلسطینی های ساکن در نوار غزه و گرسنگی و تشنگی دادن به غیرنظامیان به منظور تسلیم کردن مردم بی دفاع،
ولی دو ماه جنگ نشان داد که مردم علیرغم این فشارهای سنگین و شرایط سخت، تسلیم خواست اسرائیل برای رها کردن سرزمین هایشان نشده اند.
۲- بمباران و‌ قتل عام غیر نظامیان و تخریب تمامی خانه های فلسطینی ها به منظور آواره کردن و وادار کردن آنها به خروج از نوار غزه و رفتن به صحرای سینا در مصر،
گرچه اسرائیل در قصابی و کشتار سبعانه مردم غزه موفق بوده است ولی تا کنون فلسطینی ها با توجه به تجربه آوارگی های قبلی، حاضر به خروج از نوار غزه نشده اند.
۳- آزاد کردن اسرای اسرائیلی با عملیات نظامی و حمله زمینی به نوار غزه و تن ندادن به مذاکره
اسرائیل نتوانست با کشتار فراوان و حتی تصرف بیمارستانها هدف خود برای رها کردن اسرا برسد و سرانجام مجبور شد با پذیرش وقفه یک هفته ای در جنگ، در ازای آزادی هر اسرائیلی غیر نظامی، سه فلسطینی را آزاد نماید.

گرچه اسرائیل دوباره حمله به غیر نظامیان فلسطینی را با قساوت بیشتر و کشتارهای بی رحمانه شروع کرده است ولی به نظر می رسد که راه عاقلانه برای آزادی اسرای طرفین، همچنان مذاکره و نیل به توافق است.
۴- نابودی حماس و جهاد اسلامی
علیرغم حدود دو ماه حمله مستمر ارتش اسرائیل به غزه و حتی تهاجم به مدارس و بیمارستانها و اردوگاه های آوارگان و انجام عملیات گسترده نظامی، اسرائیل همچنان در تصرف تونل های مقاومت، ناکام مانده و نتوانسته است‌ قدرت عملیاتی حماس و جهاد اسلامی را از بین ببرد. به طوری که تا کنون بیش از ۳۰۰ دستگاه تانک و نفربر و خودروی زرهی و دستگاه مهندسی را در تهاجم زمینی به شمال نوار غزه از دست داده و بیش از ۷۰ نظامی اسرائیلی نیز در جریان جنگ زمینی کشته شده اند.
علا‌وه بر ناکامی های فوق به نکات زیر هم باید توجه کرد:
۱- آبروی اسرائیل و آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی در جمایت از کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل و عدم رعایت حقوق بشر در افکار عمومی مردم جهان از بین رفته است. هم اکنون اسرائیل و مقامات آن به عنوان خطرناک ترین جنایتکاران جنگی در اذهان مردم جهان مطرح شده اند و بسیاری از مردم دنیا خواهان محاکمه نتانیاهو و دولت صهیونیستی و فرماندهان ارتش اسرائیل به عنوان قاتلان کودکان و زنان و مردان فلسطینی هستند.
۲- آمریکا مجبور شده است دوباره بر لزوم تشکیل دولت فلسطینی و راه حل دو دولتی اصرار ورزد، تا بتواند چهره بهتری از خود در افکار عمومی نشان دهد، این در حالی است که هیچگاه نتانیاهو قائل به تشکیل دولت فلسطینی نبوده است و آمریکا هم تا کنون هیچ گام عملی برای خروج اسرائیل از سرزمین های اشغالی فلسطینیان بر اساس قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل برنداشته است.
۳- همه می دانند که به احتمال زیاد با پایان یافتن جنگ، دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد و نتانیاهو به اتهام فساد و بی عرضگی در حفظ امنیت اسرائیل روانه دادگاه خواهد شد.
۴- طرح صلح ابراهیم نیز شکاف حیثیتی برداشته است و مردم کشورهای عربی دولت های خود را در حمایت از اسرائیل و پشت کردن به فلسطینیان سرزنش می کنند.
در هر صورت مشخص است که ریشه مشکلات و نا آرامی ها و خشونت ها در سرزمین فلسطین به اشغال خانه ها و‌کاشانه های فلسطینیان در طی ۷۵ سال گذشته باز می گردد. ریشه اساسی برقرار نشدن صلح در خاورمیانه طرح خائنان انگلیس و بعضی از کشورهای اروپایی و نیز آمریکا برای تشکیل دولت جعلی اسرائیل است که آنها با حمایت سیاسی و مالی و نظامی فراوان، اسرائیل را به صورت خنجری در قلب خاورمیانه حاکم کرده اند.
به هر حال راه حل اساسی نیل به صلح در خاورمیانه، تشکیل یک دولت فلسطینی فراگیر از طریق همه پرسی از همه ساکنین سرزمین های اشغالی و نیز از همه فلسطینی ها از جمله آوارگان مظلوم و بازگشت آنها به سرزمین های مادری است.

                               

  حسین علایی
  پژوهشگر و استاد دانشگاه
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده : جزایر سه گانه


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :