موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست فرسایش خاک

a/153405 :کد

فرسایش خاک ایران

سالانه ۲ میلیارد تن خاک ایران بر اثر فرسایش از بین می‌رود

  ﺳﻪشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ — ۱۳:۵۸
تعداد بازدید : ۶۹   
 تحلیل ایران -سالانه ۲ میلیارد تن خاک ایران بر اثر فرسایش از بین می‌رود

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی و ارقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور بر اثر فرسایش از بین می‌رود.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به حساسیت‌های اقلیمی و شکنندگی زیست بوم‌های کشور، طی ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق بالقوه، افزایش دما و کاهش موجودی آب بودیم.

وی با بیان اینکه سالاه ۱۵.۴ تن در هکتار از خاک کشور بر اثر فرسایش از بین می‌رود، ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی امور بررسی‌های برنامه عمران سازمان ملل، هزینه فرسایش خاک در ایران ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی برآورد شده است و ۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل‌های شدید و طبقاتی قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: مناطق کوهستانی به طور مستقیم با ارتفاعات و ناهمواری‌های زمین و رشته کوه‌ها در ارتباط است و ویژگی‌های هندسی، تفاوت تابش دریافتی و تغییرات دمایی با افزایش ارتفاع بر تنوع محیط‌های کوهستانی و دگرگونی در شرایط جوی موثر است.

دبیر علمی اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار نیز به ضرورت برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت: با توجه به مزایای کوهستان، سازمان ملل متحد تصمیم به بزرگداشت کوهستان گرفته است و کوهستان محل سکونت ۱.۱ میلیارد نفر انسان، میزبان حدود نیمی از تنوع زیستی جهان و محل پیدایش اولیه تعدادی از مواد غذایی است.

جوانشیر عزیزی با بیان اینکه ۱۱ دسامبر به عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری شده است، افزود: از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۳۰ نیز دهه احیای اکوسیستم‌ها از طرف سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده و سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ به عنوان پنج سال احیای کوهستان‌ها لحاظ شده است.

وی گفت: این پنج سال فرصت گردآوری حمایت‌های سیاسی، تحقیقات علمی و منابع مالی برای افزایش قابل توجه بازسازی و جلوگیری از تخریب بیشتر اکوسیستم های کوهستانی است و خدمات اکوسیستم کوهستانی برای زندگی حیات است و کوه‌های سالم برای تنوع زیستی و اکوسیستم‌های کوهستانی انعطاف پذیر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی نقش کلیدی دارند.

دبیر علمی اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار با بیان اینکه مردم کوهستان تحت تاثیر تخریب زمین قرار دارند، ادامه داد: اکوسیستم‌های کوهستان در معرض خطر آلودگی قرار داشته و کشاورزان و دامداران کوهستانی در مدیریت پایدار اکوسیستم‌های کوهستانی بسیار مهم هستند.

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به مسائل زیست محیطی کشور، افزود: ایجاد انگیزه و آگاهی در حوزه مدیریت پسماند بسیار مهم است و هر جا که تحقیق و پژوهش نتیجه دهد باید به عنوان راهکار استفاده شود و از بهترین راه‌های ایجاد آگاهی عمومی و آگاه سازی جامعه علمی، برگزاری چنین کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی است و برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و فجایع رخ داده در این حوزه، ارائه راهکارهای عملی بسیار مهم است.

موسی ترابی ادامه داد: حفاظت، احیا و مدیریت بهینه محیط طبیعی کوهستان در تامین منابع آب و بهبود پوشش گیاهی پایین دست و ارتقای وضعیت اقتصاد آبخیزنشینان موثر است و محدودیت خاک و فصل رویش، ضرورت حفظ، احیا و اصلاح پوشش گیاهی، صعب العبور بودن و تغییرات اقلیمی منجر به پدیده‌های حاد آب و هوایی می‌شود.

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :