موضوعات ‌مرتبط: سیاسی آمریکا

a/153499 :کد

ترس از آبرو

بایدن را به جان نتانیاهو انداخت

  شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ — ۲۳:۴۱
تعداد بازدید : ۶۳   
 تحلیل ایران -بایدن را به جان نتانیاهو انداخت

رسانه‌های عبری و آمریکایی ضمن گزارش «تنش بی‌سابقه» در روابط تل‌آویو و واشنگتن، از فشار کاخ‌سفید بر بنیامین نتانیاهو برای «پایان دادن به جنگ زمینی غزه» خبر داده است

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس، «تنش بی سابقه‌ای بین مقامات کاخ سفید و نتانیاهو در جریان است؛ بایدن احساس می‌کند که هزینه سیاسی ایستادن در کنار اسرائیل را می‌پردازد و رهبری جهانی واشنگتن با این ضربه سخت، تهدید می‌شود» این گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان از ماهیت روابط تل‌آویو و واشنگتن است.

بعد از حواشی سفر مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید به تل‌آویو، خبرنگار فاکس‌نیوز باراک راوید به نقل از منابع آمریکایی درباره پیام اصلی او تاکید کرد که که جیک سالیوان به نتانیاهو و کابینه جنگ تل‌آویو گفت که «نبردهای زمینی در غزه باید ظرف چند هفته پایان یابد، نه چند ماه».

شبکه اسرائیلی «کان» هم اهداف سفر مقام آمریکایی را خلاصه و اعلام کرد که سالیوان، ایده‌هایش را برای تداوم معامله گروگان‌ها ارائه کرد؛ او در جلسه کابینه جنگ، «از این که اسرائیل برنامه‌ای برای آینده درگیری‌ها ندارد ناراحت شد». برخی رسانه‌ها این ناراحتی و نارضایتی را از لنزهای دوربین خبرنگاران خود نشان دادند:

دیدار سالیوان با نتانیاهو در تل‌آویو

عضو کابینه جنگ اسرائیل، بنی گانتز که پیش‌تر شعارهای «هماهنگ‌بودن سیاست‌ها با کاخ‌سفید» را تکرار می‌کرد، به وجود تنش در روابط با واشنگتن اعتراف، و در اشاره به سیاست‌هاس مخرب نتانیاهو اذعان کرد که «حتی در این شرایط هم کسانی هستند که بخواهند با ایجاد اختلاف، به روابط با آمریکا آسیب بزنند».

نتانیاهو بدون توجه به هشدارهای کاخ‌سفید، مدعی پیش‌روی در غزه تا نابودی است و می‌گوید این جنگ ماه‌ها طول خواهد کشید. ارتش اسرائیل پس از ۷۱ روز بمباران هوایی و حمله زمینی به غزه، نتوانسته در مقابل جنبش حماس به پیروزی برسد و شمار قابل توجهی از نظامیانش را از دست داده است.

کشته شدگان اسرائیلی در نبرد با حماس

اظهارات بایدن در حمایت از جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین، ارسال تسلیحات آمریکایی به تل‌آویو و تامین مالی هزینه‌های جنگ بخش مهمی از کمک‌های کاخ‌سفید به نتانیاهو بود. واشنگتن هفته گذشته نیز پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو کرد تا موجی از مخالفت‌های جهانی را که همگی جایگاه «اخلاق» در سیاست آمریکایی را به چالش می‌کشد، راه بیوفتد.

نیویورک تایمز امروز با انتشار تحلیلی درباره اختلاف آمریکا و اسرائیل نوشت که «هر کدام از ابزارهای کاخ‌سفید در جهت تغییر مختصات جنگ در غزه، هزینه‌هایی سیاسی برای بایدن به همراه خواهد داشت؛ اظهارات بایدن، دیپلماسی پنهان را از پشت درهای بسته به عرصه عمومی کشانده است».

این رسانه آمریکایی، «ایجاد محدودیت برای کمک مالی به اسرائیل، فشار سیاسی به نتانیاهو و در پیش گرفتن دیپلماسی پشت‌پرده» را به عنوان ۳ مورد از ابزارهای دولت آمریکا برای ایجاد تغییر در سیاست نتانیاهو درباره جنگ غزه معرفی کرد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :